Tråden for dumme spørsmål.

Done.Vil fortsatt påstå at det jeg sa stemmer ut i fra dette:

"The largest component of isinglass is collagen, which carries a net positive charge when it is dispersed in beer. The side chains attract the negatively charged yeast cells and the whole complex precipitates and can be removed from the beer"

Fra

Og fra egen epost-korrespondanse med en fra Murphy & Son om protaflock, som ikke er collagen, de virker "motsatt"

"No worries. Over dosing carrageenan means the flocc are less dense and float, under dosing leaves lots of protein behind so the cold wort is cloudy."

Min utheving med feite typer.

Braukaiser:

This is the case for collagen's (Gelatin or Isinglass) affect on yeast cells and to some extend the case for carrageen's (Irish Moss or Whirlfloc) affect on wort proteins
Og jeg som har brukt gelatin for å bli kvitt kjøletåke.

Og jeg som har brukt gelatin for å bli kvitt kjøletåke.
Aha, ney.. Bruk en blanding kanskje, hvis du vil bli kvitt både proteiner og gjær? Har aldri prøvd selv, kanskje det funker dårlig. Kanskje agentene blander seg sammen og gir for det meste eff i gjær og protein? Kanskje du ender opp med å klemme ut noe som ligner en bløt nyrestein på første tapping?:D

Aha, ney.. Bruk en blanding kanskje, hvis du vil bli kvitt både proteiner og gjær? Har aldri prøvd selv, kanskje det funker dårlig. Kanskje agentene blander seg sammen og gir for det meste eff i gjær og protein? Kanskje du ender opp med å klemme ut noe som ligner en bløt nyrestein på første tapping?:D
Men når jeg Googler står det noe sånt som "gelatina binder seg til proteinene og drar dem med til bunns", bare på engelsk, da

Du tenker kanskje på agar agar. Et plante/algebasert alternativ til griseprodusert gelatin.
Det stemmer, mange takk, såvidt jeg har forstått fungerer det uavhengig av temperatur :)

Edit: Ser at agar agar skal koke i 5 minutter som betyr at det kanskje også er mindre O2 i blandingen, det er vel positivt.

Sist redigert:
Jeg synes artikkelen er unøyaktig/slurvete skrevet.

Det går på plusser og minuser først og fremst.

Det første jeg vippet på øyenbrynene på var at det stod at man skal koke vørteren så hardt som mulig. Farvel lettdrikkelig øl og 1.0 poeng lavere SG.

Jeg synes artikkelen er unøyaktig/slurvete skrevet.

Det går på plusser og minuser først og fremst.

Det første jeg vippet på øyenbrynene på var at det stod at man skal koke vørteren så hardt som mulig. Farvel lettdrikkelig øl og 1.0 poeng lavere SG.
Det kan godt være, men jeg mener altså fortsatt at barnelærdommen sier at gelatin tar kjøletåke, og at det er fordi det binder seg til proteiner. Jeg har ikke tid til å gjøre noe mer research nå, så jeg får slå meg til tåls med det.

God dag trenger jeg bunnsil? Den i bunnen av bryggekjela. husker ikke hva den heter. Når jeg brygger med spraymalt, laktose, dekstrose og humla har jeg i humlefilter ?

God dag trenger jeg bunnsil? Den i bunnen av bryggekjela. husker ikke hva den heter. Når jeg brygger med spraymalt, laktose, dekstrose og humla har jeg i humlefilter ?
Du trenger ikke en falskbunn i en vanlig kjele for å brygge enklest mulig med en maltpose (Brew in a bag, BIAB). Men om du har kran og falskbunn har du straks flere muligheter.

Falskbunnen trenger du ikke - og du skal heller ikke bruke den, sjøl om det vel ikke skaper store problemer å gjøre det - når du koker. Det brygget du snakker om, skal bare kokes, så der bruker du altså ikke falskbunnen.

Humlefilter? Hva slags? Det er ikke nødvendig, men kan kanskje være praktisk. Jeg hr aldri brukt noe sånt, så jeg veit ikke helt hva jeg skal si.

Du trenger ikke en falskbunn i en vanlig kjele for å brygge enklest mulig med en maltpose (Brew in a bag, BIAB). Men om du har kran og falskbunn har du straks flere muligheter.

Falskbunnen trenger du ikke - og du skal heller ikke bruke den, sjøl om det vel ikke skaper store problemer å gjøre det - når du koker. Det brygget du snakker om, skal bare kokes, så der bruker du altså ikke falskbunnen.

Humlefilter? Hva slags? Det er ikke nødvendig, men kan kanskje være praktisk. Jeg hr aldri brukt noe sånt, så jeg veit ikke helt hva jeg skal si.
Tenkte så ikke humla svir i bunnen

Hvor lenge må man holde seg før man karboneringstester et øl? Jeg hadde bestemt meg for å klare to uker denne gangen, men jeg hadde glemt hvor utrolig utålmodig jeg blir av å se på de kassene... Så spent som en unge på lille julaften. Imorra har jeg klart en uke.

Hvor lenge må man holde seg før man karboneringstester et øl? Jeg hadde bestemt meg for å klare to uker denne gangen, men jeg hadde glemt hvor utrolig utålmodig jeg blir av å se på de kassene... Så spent som en unge på lille julaften. Imorra har jeg klart en uke.
Ei hel uke??? Jeg er imponert. Jeg synes jeg er flink når jeg greier å vente tre dager:).

Etter tre dager er det som regel litt tynt skum, og en ganske ekkel søtsmak. Trur det er på det tidspunktet ølet smaker aller verst. Men det veit jeg, så jeg kan likevel si noe om hvordan dette ølet tegner når jeg regner inn det i vurderinga. Og så er det en spesiell usmak jeg har angst for, som jeg også gjerne vil sjekke tidlig.

Etter ei uke er det meste gjort, om gjæren ikke var altfor svekka. Men den kan nok gjøre litt fornuftig arbeid med modning ei uke til. Det er ingen grunn til å kjøle ned ølet for tidlig.

Tilbake
Topp