Tråden for dumme spørsmål.

Natriumbikarbonat NaHCO3 er natron. Spørs hva du skal bruke det til:). Jeg bruker natron for å heve pH og alkalitet HCO3. Samt når jeg baker. Salt holder jeg unna brygging, selv om jeg vet det kan brukes i vannjusteringa.
Og når vi først roter i kjøkkenskapet: Det vi kaller natron kaller amerikanerne baking soda. Og det er altså ikke er det samme som bakepulver!
 
Sist redigert:
Natriumbikarbonat NaHCO3 er natron. Spørs hva du skal bruke det til:). Jeg bruker natron for å heve pH og alkalitet HCO3. Samt når jeg baker. Salt holder jeg unna brygging, selv om jeg vet det kan brukes i vannjusteringa.
Gose er da godt:).

Jeg trur vanlig salt - natriumklorid - kan ha en funksjon i vannjusteringa dersom du ikke vil senke pH'en med kalsiumklorid. Det kan antakelig brukes i mørke øl der du ønsker et mjukt maltpreg, siden natrium har noe av den samme effekten på smaken som klorid. Men jeg har ikke sett at folk har gjort det.
 
Sist redigert:
Måtte redde øllageret fra garasjen i dag, det er -22 grader ute og jeg tok ikke sjansen lenger. Målte flaskene til ca -11.

20221211_093938.jpg

Assistenten er i gang med å sjekke flaskene nå, men det ser ut som det har gått greit.
20221211_094007.jpg

Både alkohol og trykk bidrar vel til å senke frysepunktet, men går det an å regne ut hvor mye et øl på 6% med 1 bar trykk i flaska tåler før der begynner å fryse?
 
Måtte redde øllageret fra garasjen i dag, det er -22 grader ute og jeg tok ikke sjansen lenger. Målte flaskene til ca -11.

Vis vedlegget 59801

Assistenten er i gang med å sjekke flaskene nå, men det ser ut som det har gått greit.
Vis vedlegget 59802

Både alkohol og trykk bidrar vel til å senke frysepunktet, men går det an å regne ut hvor mye et øl på 6% med 1 bar trykk i flaska tåler før der begynner å fryse?
Det der må vel kunne kalles for lagering :p .
 
Jeg googlet dette for moro skyld. 6% senker frysepunktet til ca -3, sukkermengden senker den ytterligere litt, mens trykket er såpass lavt at det er neglisjerbart.
Ok, da har jeg vært heldig da... :oops:

Det hadde blitt en stusslig jul hvis jeg hadde kommet inn i garasjen og alle flaskene hadde vært knust...

En katastrofe omtrent på linje med London Beer Flood i 1814.
 
Sliter for tiden med å få gjæret helt ned. Gjelder både Allgrain, cider og nå sist med fresh-wort (jada, prøver det også:D, har dårlig bryggemulighet for tida:(). Allgrain er mesket på riktig temperatur og bruker riktig mengde gjær. På de andre bruker jeg medfølgende gjær. Alt er tørrgjær, strør over vørter og rister/skvalper gjæringskaret ca. 1 minutt. Har god kontroll på gjæringstemperaturen. Men får alltid ca. 5 poeng over beskrevet FG. Øl og cider ligger mellom 5 og 6 %, så ingen sterke øl. Noen forslag til hva grunnen kan være? Har ikke panikk, og treffe FG er ikke et absolutt must, men synes det har blitt et mønster.
 
Sliter for tiden med å få gjæret helt ned. Gjelder både Allgrain, cider og nå sist med fresh-wort (jada, prøver det også:D, har dårlig bryggemulighet for tida:(). Allgrain er mesket på riktig temperatur og bruker riktig mengde gjær. På de andre bruker jeg medfølgende gjær. Alt er tørrgjær, strør over vørter og rister/skvalper gjæringskaret ca. 1 minutt. Har god kontroll på gjæringstemperaturen. Men får alltid ca. 5 poeng over beskrevet FG. Øl og cider ligger mellom 5 og 6 %, så ingen sterke øl. Noen forslag til hva grunnen kan være? Har ikke panikk, og treffe FG er ikke et absolutt must, men synes det har blitt et mønster.
Risting og skvalping har vel blitt gjort i lang tid før det ble stadfestet at det ikke var nødvendig? Jeg har selv ristet og skvalpet uten att det påvirket utgjæringen. Men har du kontrollmålt mesketemp med en annen tempmåler f.eks?
 
Risting og skvalping har vel blitt gjort i lang tid før det ble stadfestet at det ikke var nødvendig? Jeg har selv ristet og skvalpet uten att det påvirket utgjæringen. Men har du kontrollmålt mesketemp med en annen tempmåler f.eks?
Enig, nå er det sikkert ikke tilfellet til @JAMBO picobryggeri, men jeg tenkte at gen 4 var kalibrert ut av boksen, ååå hvor feil jeg tok, jeg brygger havrestouten min som alltid, på 68, jeg pleier ende på 1.012, den endte på 1.018.

Tok en kontroll og den er 2 grader høyere enn hva sensoren sier. Den blei jo litt tykkere og hyggelig, men det samme gjør vomma....

Og selv om risting er unødvendig med tørrgjær, så skader det neppe, om det gjøres FØR man tilsetter gjær.
 
jeg tenkte at gen 4 var kalibrert ut av boksen, ååå hvor feil jeg tok, jeg brygger havrestouten min som alltid, på 68, jeg pleier ende på 1.012, den endte på 1.018.
Displayet på bryggere er jo bare veiledende.. Strike temp må regnes ut, og mesketemp må måles i mesk med eksternt termometer. Klart at det kan være en feilkilde om eneste målepunkt for hele bryggedagen er termometeret i bunn av kjelen.
 
Displayet på bryggere er jo bare veiledende.. Strike temp må regnes ut, og mesketemp må måles i mesk med eksternt termometer. Klart at det kan være en feilkilde om eneste målepunkt for hele bryggedagen er termometeret i bunn av kjelen.
Joda, men etter 2 år med digiboil og erfaring, så var den alltid spot on. Så ble faktisk litt overrasket over forskjellen. Jeg tror dog, at det er et midtsentrert avløp som gjør det. Ølbrygging sa de skulle få inn heat exchange dish denne måneden, men er ikke kommet enda.

Jeg tror at så fort den er på plass så vil mesketemperatur være enklere og mer riktig.
 
Sist redigert:
Ølbrygging sa de skulle få inn heat exchange dish denne måneden, men er ikke kommet enda.

Ah, nå ser jeg problemet der ja. Vil nok være lett at det dannes kanaler i mesken, og det renner ut i bunn igjen uten at det mikser seg godt nok med varm vørter i bunn. Men hvis man treffer på innmesk så skulle det ikke ha all verdens å bety for sluttresultatet egentlig, annet enn at man får kanaler under sirkulering da. Personlig sirkulerer jeg kun når temperaturen økes, eller siste fem minutter før skylling for å klarne vørteren litt.
 

Ah, nå ser jeg problemet der ja. Vil nok være lett at det dannes kanaler i mesken, og det renner ut i bunn igjen uten at det mikser seg godt nok med varm vørter i bunn. Men hvis man treffer på innmesk så skulle det ikke ha all verdens å bety for sluttresultatet egentlig, annet enn at man får kanaler under sirkulering da. Personlig sirkulerer jeg kun når temperaturen økes, eller siste fem minutter før skylling for å klarne vørteren litt.
Njaaa, kanaler i mesken er ikke noe jeg har lagt merke til, antageligvis et resultat av, avløp i midten, pumpe uten flow justering og at den er koblet rett på avløpet, det gjør at de nederste 5-10cm i bunnen av meske karet blir enormt kompakt. Nok en ting endel folk sier løser seg ved heat exchange dish..

Det som skjer, er jo som du sier at det ikke rekker å blande seg med det som ligger på siden(hvor sensoren er) fordi det hele bare suges rett inn i avløpet så fort det forlater maltrøret, og det faktumet at vørteren såvidt renner over varmeelementet. Det er den eneste nedsiden jeg har funnet med gen 4, men den feilen er såpass stor at det overrasker meg at de ikke så problemet før maskinen allerede var i salg.

Heat exchange dish burde være med i pakken når man kjøper bryggemaskinen, noe jeg vet kegland har snakket om, men i mellomtiden da, så sitter man her, og venter... På at en helt ny maskin skal fungere optimalt når man får kjøpe mer graps
 
Hvor mange gram co2 går det med til å karbonerer et 12 liters fat til ca 2.4 volum?
Hvis du gjæret på 20 grader har ølet ca. 0,85 vol allerede – så ca. 1,5 volum må tilføres: 12 x 1,5 x 2 gram = 36 gram.

(1 volum er 1 liter CO2 i 1 liter væske. 1 liter CO2 veier ca. 2 gram.)

Og siden noen sikkert lurer på det også: Gjæring på 12-13 grader vil etterlate seg mer CO2 bundet i ølet: Ca. 1,1 vol. Betinger selvsagt at det ikke har vært varmet opp etter gjæring. Alle har vel opplevd at kaldt øl som settes varmere tilsynelatende begynner å gjære igjen umiddelbart. Det gjør det jo ikke – det er bare CO2 som frigjøres fra headspace og ølet etterhvert som det blir varmere.
 
Sist redigert:
Hvis du gjæret på 20 grader har ølet ca. 0,85 vol allerede – så ca. 1,5 volum må tilføres: 12 x 1,5 x 2 gram = 36 gram.

(1 volum er 1 liter CO2 i 1 liter væske. 1 liter CO2 veier ca. 2 gram.)

Og siden noen sikkert lurer på det også: Gjæring på 12-13 grader vil etterlate seg mer CO2 bundet i ølet: Ca. 1,1 vol. Betinger selvsagt at det ikke har vært varmet opp etter gjæring. Alle har vel opplevd at kaldt øl som settes varmere tilsynelatende begynner å gjære igjen umiddelbart. Det gjør det jo ikke – det er bare CO2 som frigjøres fra headspace og ølet etterhvert som det blir varmere.
Takk for svar. Skal prøve å hurtigkarbonere og sette fatene til lagring.
 
Tilbake
Topp