Tråden for dumme spørsmål.

Jeg driver nå med noe "jalla brygg" hvor dette er oppskriften. Blir nok å ta steget et par hakk opp etterhvert.


Jeg lurer på 2 ting i forbindelse med dette:

1: Det står at man skal skumme brygget før man tapper det. Hva betyr dette?

2: Tenkte jeg skulle prøve å måle alkoholmengde, kjøpte derfor denne.

1671017612000.png

Her var det kun en skala, så går ut i fra at det er tetthet man måler.

Skal jeg da måle etter jeg har hatt i gjær, men før det har begynt å gjære?
også etter 10-14 dager når det er ferdig gjæret?

Ser i en video her at han deler på 7,6. Hva er dette for noen faktor, hvorfor bruker man akkurat dette tallet?

også legger han på 0,5% fordi han sier det kan oppstå alkohol for når man har på sukker i flaskene for å utvikle kullsyre. Tilsetter han bare rent sukker i flaskene før han flasker det?

1671017141088.png
 
Jeg driver nå med noe "jalla brygg" hvor dette er oppskriften. Blir nok å ta steget et par hakk opp etterhvert.


Jeg lurer på 2 ting i forbindelse med dette:

1: Det står at man skal skumme brygget før man tapper det. Hva betyr dette?

2: Tenkte jeg skulle prøve å måle alkoholmengde, kjøpte derfor denne.

Vis vedlegget 59843

Her var det kun en skala, så går ut i fra at det er tetthet man måler.

Skal jeg da måle etter jeg har hatt i gjær, men før det har begynt å gjære?
også etter 10-14 dager når det er ferdig gjæret?

Ser i en video her at han deler på 7,6. Hva er dette for noen faktor, hvorfor bruker man akkurat dette tallet?

også legger han på 0,5% fordi han sier det kan oppstå alkohol for når man har på sukker i flaskene for å utvikle kullsyre. Tilsetter han bare rent sukker i flaskene før han flasker det?

Vis vedlegget 59842
Er det oechsle på den skalaen, da? Var litt merkelig inndeling. Men regnestykket er greit nok.
 
Jeg driver nå med noe "jalla brygg" hvor dette er oppskriften. Blir nok å ta steget et par hakk opp etterhvert.


Jeg lurer på 2 ting i forbindelse med dette:

1: Det står at man skal skumme brygget før man tapper det. Hva betyr dette?

2: Tenkte jeg skulle prøve å måle alkoholmengde, kjøpte derfor denne.

Vis vedlegget 59843

Her var det kun en skala, så går ut i fra at det er tetthet man måler.

Skal jeg da måle etter jeg har hatt i gjær, men før det har begynt å gjære?
også etter 10-14 dager når det er ferdig gjæret?

Ser i en video her at han deler på 7,6. Hva er dette for noen faktor, hvorfor bruker man akkurat dette tallet?

også legger han på 0,5% fordi han sier det kan oppstå alkohol for når man har på sukker i flaskene for å utvikle kullsyre. Tilsetter han bare rent sukker i flaskene før han flasker det?

Vis vedlegget 59842
Er ikke dette en alkoholmåler a la Europris sin? Måleskalaen på den er vrien å bruke til vørter og øl tror jeg. Tror du må ha en måler der det er like langt mellom tallene i skalaen.
 
Aha, da skal jeg gjøre det.

ser ut som den jeg har er til sprit

Men noen som vet hvorfor man deler på 7,6?
Alkoholprosenten regner du ut fra forskjellen i tetthet fra start / før gjæring, til gjæringen er ferdig.

Hvis det gjæret ned fra en spesifikk tetthet ved start (OG=Original Gravity) på f.eks. 1,050 til en spesifikk tetthet etter gjæring (FG=Final Gravity) på 1,010:

(1,050-1,010) x 131,25 = 5,25%

Eller litt forenklet med formelen du har: (50-10) / 7,6 = 5,26%

Det finnes i tillegg en alternativ formel som skal være mer korrekt, spesielt for høy alkoholstyrke, enklest er å legge inn tallene på en nettside hvis du skal bruke den formelen eller lage deg et regneark. Samme øl som over her blir da beregnet til 5,34%

 
Har en gammel Kervel kokeplate som jeg bruker til mesking. Sliter med at resttvarmen er vanskelig å beregne. Lett å få for høy mesketemperatur. Plata blir styrt av en Connect kontrollboks.
Vil en induksjonsplate la seg styre av Connectboksen ? Mener jeg leste en plass at den ikke fungerte sammen med induksjonsplate.
 
Har en gammel Kervel kokeplate som jeg bruker til mesking. Sliter med at resttvarmen er vanskelig å beregne. Lett å få for høy mesketemperatur. Plata blir styrt av en Connect kontrollboks.
Vil en induksjonsplate la seg styre av Connectboksen ? Mener jeg leste en plass at den ikke fungerte sammen med induksjonsplate.
Nei, induksjonsplater nulles ut hver gang du kutter strømmen. Så hvis du ikke har en assistent som står klar med fingeren og kan slå på plata hver gang styringsboksen kicker inn blir det vanskelig med induksjon.
 
Det var det syntes å huske ja. Men får se om jeg finner en frittstående keramisk plate kanskje. Den har vel ikke mye restvarme i forhold til en gammel Kervel plate
 
Leste det nå. Ser ut til at de ikke fant en keramisk plate. De vanlige gammeldagse platene har jeg . Men det var altså det der med restvarmen. Vanskelig å stegmeske med de.
 
Leste det nå. Ser ut til at de ikke fant en keramisk plate. De vanlige gammeldagse platene har jeg . Men det var altså det der med restvarmen. Vanskelig å stegmeske med de.
Kanskje du kan finne en glasskoketopp, den typen som kom før induksjon? Men det er kanskje det samme problemet med dem, at de slår seg helt av hvis strømmen forsvinner.
 
Har planer om å brygge på BrewTools40en til uka. I garasje. Så jeg el litt bekymra for ev skader som kan oppstå på pumpa pga vann som ligger igjen (etter vask) og fryser. Vil pumpa tømmes helt uten at man snur hele maskinen?
 
Har planer om å brygge på BrewTools40en til uka. I garasje. Så jeg el litt bekymra for ev skader som kan oppstå på pumpa pga vann som ligger igjen (etter vask) og fryser. Vil pumpa tømmes helt uten at man snur hele maskinen?
Ligger alltid litt slanter vann igjen i slangene og pumpa. Jeg løfter den opp og tilter for å få ut mest mulig.
 
Tilbake
Topp