Risting og skvalping har vel blitt gjort i lang tid før det ble stadfestet at det ikke var nødvendig? Jeg har selv ristet og skvalpet uten att det påvirket utgjæringen. Men har du kontrollmålt mesketemp med en annen tempmåler f.eks?Sliter for tiden med å få gjæret helt ned. Gjelder både Allgrain, cider og nå sist med fresh-wort (jada, prøver det også, har dårlig bryggemulighet for tida
). Allgrain er mesket på riktig temperatur og bruker riktig mengde gjær. På de andre bruker jeg medfølgende gjær. Alt er tørrgjær, strør over vørter og rister/skvalper gjæringskaret ca. 1 minutt. Har god kontroll på gjæringstemperaturen. Men får alltid ca. 5 poeng over beskrevet FG. Øl og cider ligger mellom 5 og 6 %, så ingen sterke øl. Noen forslag til hva grunnen kan være? Har ikke panikk, og treffe FG er ikke et absolutt must, men synes det har blitt et mønster.
Enig, nå er det sikkert ikke tilfellet til @JAMBO picobryggeri, men jeg tenkte at gen 4 var kalibrert ut av boksen, ååå hvor feil jeg tok, jeg brygger havrestouten min som alltid, på 68, jeg pleier ende på 1.012, den endte på 1.018.Risting og skvalping har vel blitt gjort i lang tid før det ble stadfestet at det ikke var nødvendig? Jeg har selv ristet og skvalpet uten att det påvirket utgjæringen. Men har du kontrollmålt mesketemp med en annen tempmåler f.eks?
Displayet på bryggere er jo bare veiledende.. Strike temp må regnes ut, og mesketemp må måles i mesk med eksternt termometer. Klart at det kan være en feilkilde om eneste målepunkt for hele bryggedagen er termometeret i bunn av kjelen.jeg tenkte at gen 4 var kalibrert ut av boksen, ååå hvor feil jeg tok, jeg brygger havrestouten min som alltid, på 68, jeg pleier ende på 1.012, den endte på 1.018.
Joda, men etter 2 år med digiboil og erfaring, så var den alltid spot on. Så ble faktisk litt overrasket over forskjellen. Jeg tror dog, at det er et midtsentrert avløp som gjør det. Ølbrygging sa de skulle få inn heat exchange dish denne måneden, men er ikke kommet enda.Displayet på bryggere er jo bare veiledende.. Strike temp må regnes ut, og mesketemp må måles i mesk med eksternt termometer. Klart at det kan være en feilkilde om eneste målepunkt for hele bryggedagen er termometeret i bunn av kjelen.
Ølbrygging sa de skulle få inn heat exchange dish denne måneden, men er ikke kommet enda.
Njaaa, kanaler i mesken er ikke noe jeg har lagt merke til, antageligvis et resultat av, avløp i midten, pumpe uten flow justering og at den er koblet rett på avløpet, det gjør at de nederste 5-10cm i bunnen av meske karet blir enormt kompakt. Nok en ting endel folk sier løser seg ved heat exchange dish..
Ah, nå ser jeg problemet der ja. Vil nok være lett at det dannes kanaler i mesken, og det renner ut i bunn igjen uten at det mikser seg godt nok med varm vørter i bunn. Men hvis man treffer på innmesk så skulle det ikke ha all verdens å bety for sluttresultatet egentlig, annet enn at man får kanaler under sirkulering da. Personlig sirkulerer jeg kun når temperaturen økes, eller siste fem minutter før skylling for å klarne vørteren litt.
Hvis du gjæret på 20 grader har ølet ca. 0,85 vol allerede – så ca. 1,5 volum må tilføres: 12 x 1,5 x 2 gram = 36 gram.Hvor mange gram co2 går det med til å karbonerer et 12 liters fat til ca 2.4 volum?
Takk for svar. Skal prøve å hurtigkarbonere og sette fatene til lagring.Hvis du gjæret på 20 grader har ølet ca. 0,85 vol allerede – så ca. 1,5 volum må tilføres: 12 x 1,5 x 2 gram = 36 gram.
(1 volum er 1 liter CO2 i 1 liter væske. 1 liter CO2 veier ca. 2 gram.)
Og siden noen sikkert lurer på det også: Gjæring på 12-13 grader vil etterlate seg mer CO2 bundet i ølet: Ca. 1,1 vol. Betinger selvsagt at det ikke har vært varmet opp etter gjæring. Alle har vel opplevd at kaldt øl som settes varmere tilsynelatende begynner å gjære igjen umiddelbart. Det gjør det jo ikke – det er bare CO2 som frigjøres fra headspace og ølet etterhvert som det blir varmere.
Beste måten å gjøre det på, detTakk for svar. Skal prøve å hurtigkarbonere og sette fatene til lagring.
Duh !Beste måten å gjøre det på, det![]()
VektekspertenNår vi først er inne på det. Er det noen som har en vekt å anbefale til dette formålet
Jeg har en vanlig digital kjøkkenvekt med oppløsning på 1 gram. Den går bare opp til 5 kg, men siden jeg alltid bruker Sodastream gassflasker til dette, er det uproblematisk.Når vi først er inne på det. Er det noen som har en vekt å anbefale til dette formålet
He he he.Jeg har en vanlig digital kjøkkenvekt med oppløsning på 1 gram. Den går bare opp til 5 kg, men siden jeg alltid bruker Sodastream gassflasker til dette, er det uproblematisk.
Nei, det er jo det enkleste. Vei flasken, slangen og ballock – og trykk på TareHe he he.
Må le av meg selv.
Trenger ikke veie fatet nei.
Det holder å veie sodastreamflasken...
Er det oechsle på den skalaen, da? Var litt merkelig inndeling. Men regnestykket er greit nok.Jeg driver nå med noe "jalla brygg" hvor dette er oppskriften. Blir nok å ta steget et par hakk opp etterhvert.
![]()
Jeg lurer på 2 ting i forbindelse med dette:
1: Det står at man skal skumme brygget før man tapper det. Hva betyr dette?
2: Tenkte jeg skulle prøve å måle alkoholmengde, kjøpte derfor denne.
Vis vedlegget 59843
Her var det kun en skala, så går ut i fra at det er tetthet man måler.
Skal jeg da måle etter jeg har hatt i gjær, men før det har begynt å gjære?
også etter 10-14 dager når det er ferdig gjæret?
Ser i en video her at han deler på 7,6. Hva er dette for noen faktor, hvorfor bruker man akkurat dette tallet?
også legger han på 0,5% fordi han sier det kan oppstå alkohol for når man har på sukker i flaskene for å utvikle kullsyre. Tilsetter han bare rent sukker i flaskene før han flasker det?
Vis vedlegget 59842