Så lenge du holder deg rundt serveringstrykk eller lavere og i tillegg har nok trykk til at lokket er tett burde ikke selve trykket ha noe å si.Takk!
Er det noe spesielt jeg bør gjøre for å øke sjansen for å lykkes med dette? Bør fatene feks stå uten trykk, og tappes med lavt trykk når jeg prøver å få ut gjæren?
Så lenge du holder deg rundt serveringstrykk eller lavere og i tillegg har nok trykk til at lokket er tett burde ikke selve trykket ha noe å si.
Det jeg tror er det viktigste er hvor kaldt fatene kan stå, jo nærmere null du kommer uten å fryse ølet jo bedre.
Jeg vill nok også tappet av noen dl, ventet 2 dager og tappet av igjen, og gjentatt prosessen til det ikke kommer for mye gjær og ølet smaker som det skal, siden det er en lager og hvis det ikke haster, trenger du ikke starte avtapping av gjær før den har stått kaldt 1 måneds tid
Kan du tappe der de står? Hvis du må bære dem før du kan tappe av gjæra blir poenget litt borte. Pass på at de står stille til du har fått vekk bunnfallet.Takk!
Da blir de stående i garasjen, der har det vært jevnt mellom 1 - 3 grader de siste ukene.
Slenger meg på denne da jeg føler at jeg er litt på tynn is her. Bruker man hele opptinte bær, eller kjører man det til pure i blender feks. Skjønner at hygiene er alfa omega her.(PetterL), du har jo gjæra bringebærsurøl; hvor lange hadde du det på bærene? Har du opplevd astringens pga lang eksponeringstid?
Fruktpuré og vanlig ølgjær tilstede så har jeg kunnet flaske eller overføre til fat etter ca. 1 uke.(PetterL), du har jo gjæra bringebærsurøl; hvor lange hadde du det på bærene? Har du opplevd astringens pga lang eksponeringstid?
Hele bær kan gjerne slenges i fryste, slipper å tine dem, men det er ikke alt frysing tar livet av så det er alltid en risiko med hel frukt for villgjær osv.Slenger meg på denne da jeg føler at jeg er litt på tynn is her. Bruker man hele opptinte bær, eller kjører man det til pure i blender feks. Skjønner at hygiene er alfa omega her.
Ja, jeg tenkte å tappe med et vanlig pikniksett.Kan du tappe der de står? Hvis du må bære dem før du kan tappe av gjæra blir poenget litt borte. Pass på at de står stille til du har fått vekk bunnfallet.
Jeg aner ikke om det blir noen forandring, siden jeg ikke har sånt utstyr. Jeg ville vel ikke tru det, dersom avtrekket er effektivt, og det ikke renner noe tilbake.Det kom mange gode svar, så jeg følger opp med et nytt spørsmål i påvente av min batch # 3:
Etter å ha sett hvor mye damp koking uten lokk faktisk genererte, har jeg nå bestilt avtrekkshatt og dampkondensator. Spørsmålet er hvordan jeg nå skal forholde meg til koketiden i oppskrifter, ettersom avdampingen nå blir annerledes. Skal jeg:
1. Basere meg på å koke av de liter oppskriften angir fra det samme volumet, og bare koke den tiden det tar?
2. Basere meg på å koke samme volum fra angitt pre-boil SG til post-boil SG?
3.Justere vannvolum i oppskriften for å opprettholde samme koketid med mindre avdamping?
4. Eventuelt noe annet?
Mener å ha lest at avdampingen hemmes noe. Eller riktigere: Samme energi tilført vil gi kraftigere kok, siden det dannes et trykk pga. ”lokket”. Det høres plausibelt ut, samme fenomen som når man koker poteter – og følgende er at du antagelig vil ønske å koke med lavere effekt. Øl skal jo ikke fosskoke. Lavere effekt vil gi mindre avdamping. Hvor mye det utgjør i praksis er jeg usikker på, men det er jo lett å teste med vann på forhånd.Det kom mange gode svar, så jeg følger opp med et nytt spørsmål i påvente av min batch # 3:
Etter å ha sett hvor mye damp koking uten lokk faktisk genererte, har jeg nå bestilt avtrekkshatt og dampkondensator. Spørsmålet er hvordan jeg nå skal forholde meg til koketiden i oppskrifter, ettersom avdampingen nå blir annerledes. Skal jeg:
1. Basere meg på å koke av de liter oppskriften angir fra det samme volumet, og bare koke den tiden det tar?
3.Justere vannvolum i oppskriften for å opprettholde samme koketid med mindre avdamping?
4. Eventuelt noe annet?
3Det kom mange gode svar, så jeg følger opp med et nytt spørsmål i påvente av min batch # 3:
4. Eventuelt noe annet?
Forøvrig et meget fornuftig valg å investere i dampkondensator.Det kom mange gode svar, så jeg følger opp med et nytt spørsmål i påvente av min batch # 3:
4. Eventuelt noe annet?
Det dannes vel et undertrykk, men ellers stemmer det. Jeg sliter med å venne meg til endra avdamping, men det skal nok gå.amme energi tilført vil gi kraftigere kok, siden det dannes et visst mottrykk pga. ”lokket”.
Det der er en gjærdreper, hva i alle dager trenger det i mesken?Vis vedlegget 59982
Na2S2O5 = natriummetabisulfitt? Kan jeg droppe den? Ingen bryggebutikker som selger den.
Takk!
Får det opp i brewfatherDet der er en gjærdreper, hva i alle dager trenger det i mesken?