Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Beste måten å gjøre det på, detTakk for svar. Skal prøve å hurtigkarbonere og sette fatene til lagring.
Beste måten å gjøre det på, detTakk for svar. Skal prøve å hurtigkarbonere og sette fatene til lagring.
Duh !Beste måten å gjøre det på, det
VektekspertenNår vi først er inne på det. Er det noen som har en vekt å anbefale til dette formålet
Jeg har en vanlig digital kjøkkenvekt med oppløsning på 1 gram. Den går bare opp til 5 kg, men siden jeg alltid bruker Sodastream gassflasker til dette, er det uproblematisk.Når vi først er inne på det. Er det noen som har en vekt å anbefale til dette formålet
He he he.Jeg har en vanlig digital kjøkkenvekt med oppløsning på 1 gram. Den går bare opp til 5 kg, men siden jeg alltid bruker Sodastream gassflasker til dette, er det uproblematisk.
Nei, det er jo det enkleste. Vei flasken, slangen og ballock – og trykk på TareHe he he.
Må le av meg selv.
Trenger ikke veie fatet nei.
Det holder å veie sodastreamflasken...
Er det oechsle på den skalaen, da? Var litt merkelig inndeling. Men regnestykket er greit nok.Jeg driver nå med noe "jalla brygg" hvor dette er oppskriften. Blir nok å ta steget et par hakk opp etterhvert.
Jeg lurer på 2 ting i forbindelse med dette:
1: Det står at man skal skumme brygget før man tapper det. Hva betyr dette?
2: Tenkte jeg skulle prøve å måle alkoholmengde, kjøpte derfor denne.
Vis vedlegget 59843
Her var det kun en skala, så går ut i fra at det er tetthet man måler.
Skal jeg da måle etter jeg har hatt i gjær, men før det har begynt å gjære?
også etter 10-14 dager når det er ferdig gjæret?
Ser i en video her at han deler på 7,6. Hva er dette for noen faktor, hvorfor bruker man akkurat dette tallet?
også legger han på 0,5% fordi han sier det kan oppstå alkohol for når man har på sukker i flaskene for å utvikle kullsyre. Tilsetter han bare rent sukker i flaskene før han flasker det?
Vis vedlegget 59842
Er ikke dette en alkoholmåler a la Europris sin? Måleskalaen på den er vrien å bruke til vørter og øl tror jeg. Tror du må ha en måler der det er like langt mellom tallene i skalaen.Jeg driver nå med noe "jalla brygg" hvor dette er oppskriften. Blir nok å ta steget et par hakk opp etterhvert.
Jeg lurer på 2 ting i forbindelse med dette:
1: Det står at man skal skumme brygget før man tapper det. Hva betyr dette?
2: Tenkte jeg skulle prøve å måle alkoholmengde, kjøpte derfor denne.
Vis vedlegget 59843
Her var det kun en skala, så går ut i fra at det er tetthet man måler.
Skal jeg da måle etter jeg har hatt i gjær, men før det har begynt å gjære?
også etter 10-14 dager når det er ferdig gjæret?
Ser i en video her at han deler på 7,6. Hva er dette for noen faktor, hvorfor bruker man akkurat dette tallet?
også legger han på 0,5% fordi han sier det kan oppstå alkohol for når man har på sukker i flaskene for å utvikle kullsyre. Tilsetter han bare rent sukker i flaskene før han flasker det?
Vis vedlegget 59842
Ja, stemmer. Kjøpt på europrisEr ikke dette en alkoholmåler a la Europris sin? Måleskalaen på den er vrien å bruke til vørter og øl tror jeg. Tror du må ha en måler der det er like langt mellom tallene i skalaen.
Foreslår at du går tilbake og bytter det i denne: https://www.europris.no/p-hydrometer-for-ol-125384 Det er et hydrometer som måler tetthet i værsker, og brukes til å måle det du i regnestykket viser.Baksiden
Aha, da skal jeg gjøre det.Foreslår at du går tilbake og bytter det i denne: https://www.europris.no/p-hydrometer-for-ol-125384 Det er et hydrometer som måler tetthet i værsker, og brukes til å måle det du i regnestykket viser.
Jeg bruker https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/ . Husk å måle og notere ned før du starter gjæringa.Aha, da skal jeg gjøre det.
ser ut som den jeg har er til sprit
Men noen som vet hvorfor man deler på 7,6?
Alkoholprosenten regner du ut fra forskjellen i tetthet fra start / før gjæring, til gjæringen er ferdig.Aha, da skal jeg gjøre det.
ser ut som den jeg har er til sprit
Men noen som vet hvorfor man deler på 7,6?
Nei, induksjonsplater nulles ut hver gang du kutter strømmen. Så hvis du ikke har en assistent som står klar med fingeren og kan slå på plata hver gang styringsboksen kicker inn blir det vanskelig med induksjon.Har en gammel Kervel kokeplate som jeg bruker til mesking. Sliter med at resttvarmen er vanskelig å beregne. Lett å få for høy mesketemperatur. Plata blir styrt av en Connect kontrollboks.
Vil en induksjonsplate la seg styre av Connectboksen ? Mener jeg leste en plass at den ikke fungerte sammen med induksjonsplate.
Det var det syntes å huske ja. Men får se om jeg finner en frittstående keramisk plate kanskje. Den har vel ikke mye restvarme i forhold til en gammel Kervel plate