Tråden for dumme spørsmål.

Jøss, dere er jo nesten nygifte, jo:). Gratulerer!

35 brygg i året - og dere brygger gjerne 50 liter i slengen, om jeg har forstått rett. Da blir det forståelig at det blir nok kompost til å få fylt opp noen dumper i hagen:). (God idé - vi har en liten plenbit som stort sett bare består av dumper.)
Åra flyr forbi de. 11. april nå var det allerede seks år sia dama på tingretten i Volda sa; "De har vore to einingar, men er no ei eining.". Seremonien vår hadde vi med godgjengen på festivalcampen på Wacken i august, og bryllupsfesten et par uker etterpå i et samfunnshus der et svartmetallband spilte til dans og 130 liter hjemmebrygg stod klart til konsumering. 12 bjørnunger med dry stout var det eneste som stod igjen. Og i ettertid tenker jeg at kvaliteten på en del av det nok var på nivået du nevner som "problematisk" i den andre tråden i dag... Skjønner ikke at jeg tørte nå, batch nummer fire til ti servert til egne gjester i bryllup! Har hørt fra gjestene siden at de har aldri opplevd lignende fest, og det kan jo være at det var litt spesielt for de å være med på.

De første parogtjue batcher var i en BB30A, som ganske fort ble for liten, og oppgradert til en BB60A. Den holdt femti batcher til, før Brewtools B80 kom i hus, og den har vi brukt sia november 2018 til snart 150 batcher øl. Så noen tonn malt har det jo blitt. Kompost ser ut til å fungere veldig bra så det vil vi fortsette med.
 
Åra flyr forbi de. 11. april nå var det allerede seks år sia dama på tingretten i Volda sa; "De har vore to einingar, men er no ei eining.". Seremonien vår hadde vi med godgjengen på festivalcampen på Wacken i august, og bryllupsfesten et par uker etterpå i et samfunnshus der et svartmetallband spilte til dans og 130 liter hjemmebrygg stod klart til konsumering. 12 bjørnunger med dry stout var det eneste som stod igjen. Og i ettertid tenker jeg at kvaliteten på en del av det nok var på nivået du nevner som "problematisk" i den andre tråden i dag... Skjønner ikke at jeg tørte nå, batch nummer fire til ti servert til egne gjester i bryllup! Har hørt fra gjestene siden at de har aldri opplevd lignende fest, og det kan jo være at det var litt spesielt for de å være med på.

De første parogtjue batcher var i en BB30A, som ganske fort ble for liten, og oppgradert til en BB60A. Den holdt femti batcher til, før Brewtools B80 kom i hus, og den har vi brukt sia november 2018 til snart 150 batcher øl. Så noen tonn malt har det jo blitt. Kompost ser ut til å fungere veldig bra så det vil vi fortsette med.
"De som brygger sammen, hygger seg sammen". (Gammelt jungelordtak)

Jeg skal ikke klage over Lyset i Mitt Liv. Hun har holdt ut med meg i over 17 år nå, og sjøl om hun nekter å ta del i sjølve brygginga, er hun entusiastisk med når produktene skal nytes og vurderes. Den positive holdninga til virksomheta er det viktige, og jeg har ikke mast på henne om å engasjere seg mer direkte i den. Hun har dessuten et alter ego - "Marie", som for mat og husly tar seg av en del av det praktiske her i heimen - som tar seg av utbæring av masken, og det setter jeg stor pris på, særlig når været er på sitt utriveligste. Det har jo blitt noen tonn sida nyttår 2015, da jeg begynte med dette.

Komposten må jeg nok begynne å ta mer alvorlig. Jeg har bare hevet masken i en diger haug, og ikke tenkt mer over det. Lurer på hvordan det ser ut nedi der? Det burde være brukelig, men jeg veit at kompost egentlig er en vitenskap som noen går skikkelig til bunns i. Du kjenner vel en tradisjonsbrygger som driver det der skikkelig systematisk? Jeg trur han hadde hatt en del å utsette på det jeg gjør:).
 
Ikke for å skryte, men jeg var på restaurant i går. Kelneren virket profesjonell i sitt fag og snakket troverdig om mat og drikke, Jeg kjørte bil, så holdt meg til vann, men på nabobordet ble det bestilt en flaske hveteøl. Øl-interessert som jeg er så fulgte jeg med på flaske og skjenkingen, men da da datt haka mi ned. Kelnern snudde flaska 180 grader og ølet krasjlandet i glasset som heller ikke ble tiltet. Resulatet ble da 60% skum og 40% øl. Er dette grei skjenking av et hveteøl? Hadde dette vært mitt bord hadde jeg klaget og tipset kelner om tilting av glass og rolig helling.. Kunde fikk jo heller ikke smakt på ølet før det verste skummet hadde gitt seg, ikke moro når en er tørst på en uteøl i sola. Takk for meg.
 
Jeg har endt opp med å alltid ta prøve. Når jeg kan si med sikkerhet at den er gått ferdig, har den ganske sikkert også stått for lenge. Jeg heller litt mot en modifisert versjon av det Palmer anbefaler. Han sier at den skal av etter at halve tida er gått, men det er et nokså håpløst råd, for du har ingen måte å vite når halve tida fram til ferdig er nådd. .
Her må Piet Hein siteres:

Ristet brød er lett at lave,
blot man vi erindre:
Når det oser skal det have
to minutter mindre
 
Ikke for å skryte, men jeg var på restaurant i går. Kelneren virket profesjonell i sitt fag og snakket troverdig om mat og drikke, Jeg kjørte bil, så holdt meg til vann, men på nabobordet ble det bestilt en flaske hveteøl. Øl-interessert som jeg er så fulgte jeg med på flaske og skjenkingen, men da da datt haka mi ned. Kelnern snudde flaska 180 grader og ølet krasjlandet i glasset som heller ikke ble tiltet. Resulatet ble da 60% skum og 40% øl. Er dette grei skjenking av et hveteøl? Hadde dette vært mitt bord hadde jeg klaget og tipset kelner om tilting av glass og rolig helling.. Kunde fikk jo heller ikke smakt på ølet før det verste skummet hadde gitt seg, ikke moro når en er tørst på en uteøl i sola. Takk for meg.
Slik?
 
Ikke for å skryte, men jeg var på restaurant i går. Kelneren virket profesjonell i sitt fag og snakket troverdig om mat og drikke, Jeg kjørte bil, så holdt meg til vann, men på nabobordet ble det bestilt en flaske hveteøl. Øl-interessert som jeg er så fulgte jeg med på flaske og skjenkingen, men da da datt haka mi ned. Kelnern snudde flaska 180 grader og ølet krasjlandet i glasset som heller ikke ble tiltet. Resulatet ble da 60% skum og 40% øl. Er dette grei skjenking av et hveteøl? Hadde dette vært mitt bord hadde jeg klaget og tipset kelner om tilting av glass og rolig helling.. Kunde fikk jo heller ikke smakt på ølet før det verste skummet hadde gitt seg, ikke moro når en er tørst på en uteøl i sola. Takk for meg.
Den kelneren hadde nok ikke fått med seg at du må ha tuten nedi ølet om du skal gjøre det på den måten.

Jeg gjør som du beskriver; tilter og heller forsiktig, og så avslutter jeg med å holde flaska skrått med bunnen mot bordet og spinne den rundt sånn at jeg får opp bunnfallet, som jeg så heller i til slutt.

Det ser jo litt fancy ut om man gjør som på videoen over her, men det er ikke nødvendig å være så fiks:). Det viktige er jo at du får en passende skumkrone, og at bunnfallet blir med. Så spiller det vel mindre rolle om man gjør det sånn som noen mener er "den eneste måten å gjøre det på". (Jeg hater sånt:).)

Jeg trur faktisk jeg hadde protestert om jeg hadde fått servert ølet slik som i videoen. Hvor trygg er kelneren på at tuten på flaska er rein?
 
Tilbake
Topp