Finn Berger
Moderator
Colibakterier er nok bra.Essda, noe må man jo trene immunforsvaret på.
Immunforsvaret er forøvrig ikke trenbart i generell forstand.
Colibakterier er nok bra.Essda, noe må man jo trene immunforsvaret på.
Hva er det egentlig du bruker flasketuten til, Finn?Colibakterier er nok bra.
Jeg gjør jo ikke sånt, men jeg har begrensa tillit til mine medmennesker.Hva er det egentlig du bruker flasketuten til, Finn?
Wow, imponerende. Jeg trodde jeg brygget mye, men har brukt 10 år på 200 batcher.I dag var batch nr 210 siden våren 2017
20 batcher i året? joda, det går an å brygge mindre, men ...Wow, imponerende. Jeg trodde jeg brygget mye, men har brukt 10 år på 200 batcher.
Vel, kvalitet trumfer alltid kvalitet.Haha, dere brygger jo flere batcher i året enn jeg har gjort siden høsten 2015. Jeg flasket batch #35 på tirsdag!
Spent på om jeg får skrumpet litt på maltlager og utvalget med den større tanken jeg kjøpte. Eller om det bare blir enda mer øl20 batcher i året? joda, det går an å brygge mindre, men ...
Begge delerSpent på om jeg får skrumpet litt på maltlager og utvalget med den større tanken jeg kjøpte. Eller om det bare blir enda mer øl
Mindre malt, mer ekstrakt (DME eller LME).Spent på om jeg får skrumpet litt på maltlager og utvalget med den større tanken jeg kjøpte. Eller om det bare blir enda mer øl
Takk for svar!Stemmer det
Tjaaa, er jo mange veier til rom, men jeg er skeptisk Jeg hadde noen baderomsplater liggende å slenge, så jeg bruker det, men det finnes jo nok av materiale du kan bruke. Om du støtter opp med ben så tåler det mer selvfølgeligTakk for svar!
Et annet spørsmål angående gjærskap. Jeg har forstått det slik at standard glasshyller i kjøleskap ikke tåler gjæringsbøtter på 20-30 kg og bruker derfor nå midlertidig en stabel med bøker. Ville en slik polykarbonatplate holdt? Eller finnes det noen andre lure løsninger?
Har mine tvil til at en 3mm plate blir stiv nok med det spennet og den belastningen.Takk for svar!
Et annet spørsmål angående gjærskap. Jeg har forstått det slik at standard glasshyller i kjøleskap ikke tåler gjæringsbøtter på 20-30 kg og bruker derfor nå midlertidig en stabel med bøker. Ville en slik polykarbonatplate holdt? Eller finnes det noen andre lure løsninger?
Polykarbonat har høy strekkfasthet (tensile strength), men er allikevel fleksibel. Glasshyllene (styrket glass) har også nokså høy TS, men er lite fleksible, iom at det har ikke er deformerbart (under vanlige brukstemperaturer)). Det er derfor mulig å kombinere de to, (polykarbonat øverst), hvis man har mange kontaktpunkter/kontaktflate. Men; Som flere nevner over er det mange andre materialer som er mer hensiktsmessige, (kryssfinér, eller andre byggmaterialer). Hvis man ønsker en flate som er enkel å rengjøre går det jo an å kombinere, legge glassplata øverst.Takk for svar!
Det beste er noe som ikke trekker fukt. Lukter ikke særlig godt av OSB-plater som Verdant hadde trekt godt nedi vertfall..!Hvis man ønsker en flate som er enkel å rengjøre går det jo an å kombinere, legge glassplata øverst.