Tråden for dumme spørsmål.

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem
Det er et offtopic kanskje og dumt spørsmål. Men hvorfor koster ei 28 gram Stingsild sluk nå 89,- mens for bare et år eller to siden fikk en 3-pack på Coop for 79,-?

:confused:

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Har lengden på slangen fra regulator til «gass inn» noe (betydelig) å si for hvilket trykk ølet «mottar»? Det er jo tilfelle for øl-til-kran, men der er det jo veske, som vel er mer påvirket av motstand…

hrukin

Norbrygg-medlem
Nei, du vil aldri rekke å tappe så mye øl at det ikke rekker å fylle seg opp med gass igjen pga evt trykkfall ved lang slange.

erikraude

Norbrygg-medlem
Dere som karbonerer med sukkerbiter (@loebrygg). Jeg har en pils jeg bør få flaska, og jeg har eldorado sukkerbiter (løs raffinade). Hvor mange pr 0,33- og 0,5-flaske om jeg ønsker litt hard karbonering?

loebrygg

Norbrygg-medlem
Det skulle tilsvare 2.4 -2.8 vol hvis det er snakk om sukkerbitene til Eldorado. De veier nok så nøyaktig 2 g
Litt avhengig av temp på ølet ved tapping

loebrygg

Norbrygg-medlem
Nå pleier jeg ikke karbonere pilsen min med sukker. De jeg har brygga har gått på fat med enten dme eller kunstig karbonering, men overskudsflaskene har fått 2 på 0,5

erikraude

Norbrygg-medlem
Det blir nok bra. Fant en pakke med karboneringsdrops jeg tenkte jeg kunne bruke opp, så de fleste flaskene fikk sånne, resten fikk en sukkerbit pr 0,33.

Topp