Finn Berger
Moderator
Den kelneren hadde nok ikke fått med seg at du må ha tuten nedi ølet om du skal gjøre det på den måten.Ikke for å skryte, men jeg var på restaurant i går. Kelneren virket profesjonell i sitt fag og snakket troverdig om mat og drikke, Jeg kjørte bil, så holdt meg til vann, men på nabobordet ble det bestilt en flaske hveteøl. Øl-interessert som jeg er så fulgte jeg med på flaske og skjenkingen, men da da datt haka mi ned. Kelnern snudde flaska 180 grader og ølet krasjlandet i glasset som heller ikke ble tiltet. Resulatet ble da 60% skum og 40% øl. Er dette grei skjenking av et hveteøl? Hadde dette vært mitt bord hadde jeg klaget og tipset kelner om tilting av glass og rolig helling.. Kunde fikk jo heller ikke smakt på ølet før det verste skummet hadde gitt seg, ikke moro når en er tørst på en uteøl i sola. Takk for meg.
Jeg gjør som du beskriver; tilter og heller forsiktig, og så avslutter jeg med å holde flaska skrått med bunnen mot bordet og spinne den rundt sånn at jeg får opp bunnfallet, som jeg så heller i til slutt.
Det ser jo litt fancy ut om man gjør som på videoen over her, men det er ikke nødvendig å være så fiks
Jeg trur faktisk jeg hadde protestert om jeg hadde fått servert ølet slik som i videoen. Hvor trygg er kelneren på at tuten på flaska er rein?