Har noen dumme spørsmål om gasstrykk, sikkert noen har som har lest seg opp på dette, (eller som fulgte bedre enn meg med i fysikktimen/dykkerkurs, .... eller jobber med noe relatert til dette ).
Vi karbonerer gjerne øl fra ... si 8-40 psi, (pounds pr. square inch). La oss si 15 psi som eksempel, som er ganske vanlig. Vanlig atmosfærisk lufttrykk, (pga luftsøylen) er 14.7 psi (?), som vi også kan runde av til 15psi. Men en åpen beholder med øl vil jo dekarboneres (over tid), så betyr dette at det egentlig er ca 30psi trykk, men vi angir trykk CO2 som "positivt trykk over atm trykk)?
Det har vært diskutert mye om åpen fermentering, og feks om visse Saison gjærtyper påvirkes negativt av trykk, (selv om det i saison tilfellet har mer med tilgang på mer oksygen i den diastatiske fasen av gjæringen). Jeg funderte på hvor mye trykk man utsetter gjæringen for når man purger corny kegs med naturlig CO2. Hvis man avrunder høyden til en keg til ca 1/2m, vil da trykket av vesken som skal presses ut bli 0.7psi? Mao veldig liten forskjell.
Og trykket i en gjærlås, som har ... kanskje 2 cm veske, gir 0.028psi, dvs 2 promille av trykket man setter for karbonering, ... eller i og for seg trykkgjæring, (hvis man trykkgjærer på 15psi).
Og hvis man ser tilsvarende, på trykket som oppstår i bunn av (våre) gjæringstanker, som også er ca 1/2m, vil det heller ikke være mer enn ca 0.7psi?
Mens trykket i en kommersiell gjæringstank på 10m ("ølsøyle") vil være 1bar=14psi(?), (mener å huske tommelfingerregeler er at 10m vann =* 1 atm = 1bar =*14psi, (=* : approx).
Men si at man skal sette en keezer i en kjeller, og (of å ta i litt for eksempelets skyld), skal servere øl'et i 4 etg, så må man doble trykket? Men vil ikke da ølet, pga at man har kegen under 30psi serveringstrykk, bli altfor høyt karbonert?
Mulig dette jeg spør om er åpenbart for andre her, eller at jeg har glemt å ta med noe i vurderingene mine, men dette er ihvertfall noe jeg har plundret over tidvis. Setter stor pris på om noen med faglig innsikt har innspill her. På forhånd takk.