Tråden for dumme spørsmål.

Mulig feil tråd, men stiller spm her allikevel. Jeg skulle til å flaske da jeg så dette. Er dette tegn på infeksjon? Har ikke hatt infisert brygg før, så jeg vet ikke hvordan det skal kjennes igjen annetenn det jeg har lest meg opp til.
Det er Skjærgårdsøl fra ølbrygging.no. det har stått rett over 2 uker nå. Det lukter mer gjæring enn det pleier fra et brygg som har stått i to uker, men det er ikke en ille lukt.
-Per
IMG_20230503_144039_e.png
IMG_20230503_142747_e.png
 
Mulig feil tråd, men stiller spm her allikevel. Jeg skulle til å flaske da jeg så dette. Er dette tegn på infeksjon? Har ikke hatt infisert brygg før, så jeg vet ikke hvordan det skal kjennes igjen annetenn det jeg har lest meg opp til.
Det er Skjærgårdsøl fra ølbrygging.no. det har stått rett over 2 uker nå. Det lukter mer gjæring enn det pleier fra et brygg som har stått i to uker, men det er ikke en ille lukt.
-Per
Vis vedlegget 62079
Vis vedlegget 62078
Ser greit ut i mine øyne, rester fra gjæringen er min konklusjon, men det kommer nok flere øyer å ser :)
 
Ser greit ut i mine øyne, rester fra gjæringen er min konklusjon, men det kommer nok flere øyer å ser :)
Takk for svar. Jeg konkluderer med at det nok bare er gjærrester. Tipper det boblet litt ekstra fra gjærkaka da jeg bar karet opp fra kjelleren. Da jeg så oppi igjen etter en stund var boblene borte og det luktet mye mindre gjær.
 
Leser litt på oppskrifter på forskjellige øltyper, og har kommet over noen IPA oppskrifter som har 50- 100 g tørrhumle på 0 dager. Betyr det at tørrhumle skal i samme dag som det tappes på fat eller flaske.?
 
Hei! Her kommer et dumt spørsmål fra en nybegynner. Oppskriften min sier følgende: "*Whirlpool med Hopstand; Etter kok, stans nedkjøling ved ca. 85°-80°C, tilsett humle, rør rundt (eller benytt whirlpoolarm med pumpe) og vent 15 minutter, fortsett deretter nedkjølingen."

Jeg har ingen whirlpool arm. Betyr det at jeg bør stå å røre i sirkel manuelt i 15min? Eller bare når humlen tilsettes? Rooney
 
Dersom du har ordrett gjengitt det som står i oppskriften, tolker jeg den annerledes. Gjengis uten parentes.
‘rør rundt og vent 15 minutter’
Hiv humlen oppi. Rør litt. Vent 15 minutter før du fortsetter med kjøling.
Du må gjerne røre en gang eller to til, men humlen løser seg opp og fordeler seg. Enig med Steinar dersom det hadde vært humlekongler
 
Jeg har en Fastwsher Rack, hvor filteret har tatt kvelden. Trenger man dette filteret? Finner ikke dette som noen reservedel heller.
 
Noen andre som får dårlig karbonert øl med en slik tilbakeslagsventil?
Øl på samme gasslinje med vanlig ventil er mye mer karbonert...

Virker ikke som det kommer nok gasstrykk forbi, hva kan gjøres/sjekkes?

20230523_185734.jpg
 
Den reduserer trykket litt, ja.
Skal du ha likt trykk på alle må de være like. Alternativt to manometre.
 
Tilbake
Topp