Tråden for dumme spørsmål.

Ny på fat, og har et idiot-spørsmål:
Kan fatet stå med co2 koblet til på 0,8-1 bar i en måneds tid? Skal overføre øl på fat om 2 uker, og må reise bort ca. 1 måned etterpå.
 
Ny på fat, og har et idiot-spørsmål:
Kan fatet stå med co2 koblet til på 0,8-1 bar i en måneds tid? Skal overføre øl på fat om 2 uker, og må reise bort ca. 1 måned etterpå.
Som loebrygg sier, er dette ingen problem forutsatt at du behandler ølet som alt annet av ferskvare. Sol / lys er mindre kritisk siden det er fat, men hold fatet under trykk, og unngå temperaturvariasjoner. Oppbevares best og lengst kjølig.
 
Holmen Fatøl og Lutra Kveik på benken i kjelleren på ca 15 grader. Hva vil skje ? Goe greier ?
Kveik trives generelt på høyere temperaturer enn 15 grader-30-40, så hvorfor bruke den?
Kan du ikke kontrollere temperatur, så bruk pilsgjær, feks. W34/70.
Gir godt resultat også over normal pils gjæringstemperatur <+12
 
Right, har så fått et pent 2" hull i den nye gjæringstanken. Problemet er jo da at hullet ikke er flatt. Noe tips hvordan jeg best får tett gjennomføring? Medfølgende silikonpakning er langt fra tjukk nok til at den tetter, og det må bankes ganske mye for at hullet skal bli flatt nok for pakninga og mutter. Fins det noe verktøy man kan bruke for å tette dette greiene? Tenkte i mitt stille sinn at hulltageren ville presse overflatene flatt samtidig som den tok hull, men her er vel en drøy millimeter å gå på fra midt til kantene.
 
Innbilte meg at sveisefrie koblinger hadde radius tilpasset tanken, er ikke det tilfelle?
Isåfall er jeg redd for at TIG blir løsningen...
 
Sist redigert:
Et kjapt spørsmål, vil et fat karboneres kjappere hvis det ligger enn hvis det står? Det blir jo en mye større overflate mellom væske og gass, men har det noen betydning?
 
Innbilte meg at sveisefrie koblinger hadde radius tilpasset tanken, er ikke det tilfelle?
Isåfall er jeg redd for at TIG blir løsningen...
Jo, radius stemmer. Men tanken er jo rund, gjennomføringa er laga til å monteres i runde og ikke firkanta kjeler og tanker.. Når mutteren er skrudd til på innsida så den tar i kantene, så er det plass til pakninga mellom veggen i tanken og mutteren. Jeg kan jo varme opp og begynne med pressing og banking for å få anleggsflatene tilnærmet plan sånn at pakninga tar de små ujevnhetene, men ville jo tro at dette var beregna for å bare montere så blei det tett. Men dette lekker jo naturligvis som bare det. Håndfast på bildet, skrur jeg mer til så glipper pakninga utafor mutteren.

1682925289519.png
 
Et kjapt spørsmål, vil et fat karboneres kjappere hvis det ligger enn hvis det står? Det blir jo en mye større overflate mellom væske og gass, men har det noen betydning?

Ja, større overflate gir raskere karbonering
men det spørs om du får no større overflate mm. det er halvfult
På toppen av en sirkel er det ikke stor diameter
 
Jo, radius stemmer. Men tanken er jo rund, gjennomføringa er laga til å monteres i runde og ikke firkanta kjeler og tanker.. Når mutteren er skrudd til på innsida så den tar i kantene, så er det plass til pakninga mellom veggen i tanken og mutteren. Jeg kan jo varme opp og begynne med pressing og banking for å få anleggsflatene tilnærmet plan sånn at pakninga tar de små ujevnhetene, men ville jo tro at dette var beregna for å bare montere så blei det tett. Men dette lekker jo naturligvis som bare det. Håndfast på bildet, skrur jeg mer til så glipper pakninga utafor mutteren.

Vis vedlegget 62050
Hva skal være på utsiden? Jeg spør fordi alle gjennomføringer jeg har brukt på kjele så er det en hardplast ring på innsiden(så ikke det er metall mot metal når man skrur til) og gummipakningen skal sitte på utsiden.
 
Hva skal være på utsiden? Jeg spør fordi alle gjennomføringer jeg har brukt på kjele så er det en hardplast ring på innsiden(så ikke det er metall mot metal når man skrur til) og gummipakningen skal sitte på utsiden.
Det er to silikonringer som er like. Ingen hardplast med i gjennomføringssettet.
 
Kjapp overslagsregning sier at du får større overflate i et 19L fat om du fyller mindre enn 17,5L.
Er det et ønske om raskere karbonering er nok høyere trykk + rulling av fatet veldig mye raskere enn å legge fatet. Mye er nok gjort med 3 bar og 10 min rulling.
 
Right, har så fått et pent 2" hull i den nye gjæringstanken. Problemet er jo da at hullet ikke er flatt. Noe tips hvordan jeg best får tett gjennomføring? Medfølgende silikonpakning er langt fra tjukk nok til at den tetter, og det må bankes ganske mye for at hullet skal bli flatt nok for pakninga og mutter. Fins det noe verktøy man kan bruke for å tette dette greiene? Tenkte i mitt stille sinn at hulltageren ville presse overflatene flatt samtidig som den tok hull, men her er vel en drøy millimeter å gå på fra midt til kantene.
Satt inn en 2" sveisefri triclamp med 2 medfølgende silikonpakninger i en 75 liter Brewtech kjele, hadde litt stramming før den flatet nok ut, brukte to digre rørtenger fra biltema og skrudde til det ble tett, og det har funket fint. vet ikke radien på gjæringskaret dit i forhold til kjelen, og godset er vel ikke så tykt som i kjelen. eventuelt må en vel "printe" ut noe som kan fange opp ovalen sammen med pakninger. Men en god stramming gjør nok susen, om det er en triclamp gjennomføring da.
 
. vet ikke radien på gjæringskaret dit i forhold til kjelen,
155 liter, diameteren er vel drøye 50 centimeter tror jeg. Tenkte at det måtte jo gå veldig fint, fram til montering... Om jeg skrur på mutteren så går pakninga ut på innsida. Holder jeg mutteren og skrur på flensen, går pakninga ut på utsida. Håpløst.
 
Sist redigert:
Jo, radius stemmer. Men tanken er jo rund, gjennomføringa er laga til å monteres i runde og ikke firkanta kjeler og tanker.. Når mutteren er skrudd til på innsida så den tar i kantene, så er det plass til pakninga mellom veggen i tanken og mutteren. Jeg kan jo varme opp og begynne med pressing og banking for å få anleggsflatene tilnærmet plan sånn at pakninga tar de små ujevnhetene, men ville jo tro at dette var beregna for å bare montere så blei det tett. Men dette lekker jo naturligvis som bare det. Håndfast på bildet, skrur jeg mer til så glipper pakninga utafor mutteren.

Vis vedlegget 62050
Jeg forklarte meg nok dårlig, for du har ikke forstått poenget mitt, så jeg prøver igjen :)

Er det ikke adaptere med gjennomføringen som passer til radiusen på tanken, slik at du har (fra utsiden) gjennomføring med flens-pakning-adapter med flat side ut/ r=250inn-pakning-tankvegg-adapter med r=250ut/ flat inn-pakning-mutter?

Utifra bildet så virker det ikke slik. Du kan sikkert skamteite det, men det høres ut som sveising er tingen.

Hvor bor du?
 
Tilbake
Topp