Tråden for dumme spørsmål.

Noen andre som får dårlig karbonert øl med en slik tilbakeslagsventil?
Øl på samme gasslinje med vanlig ventil er mye mer karbonert...

Virker ikke som det kommer nok gasstrykk forbi, hva kan gjøres/sjekkes?

Vis vedlegget 62389

Tror jeg bytter ut med en vanlig
Hadde ingen veldig gjennomtenkt grunn til hvorfor jeg skaffet en slik, i motsetning til alt annet utstyr jeg har :)
 
Jeg har slike. Da jeg kjøpte mente jeg å ha lest at tilbakeslagsventilen reduserte trykket litt. Nå har jeg vært gjennom alle norske webshopper etter opplysninger om det, og finner ingenting. Det eneste jeg finner er at manifolder med tilbakeslagsventiler reduserer trykket med 0,1 bar. Mulig jeg har blanda her. Tror likevel at fordi det er doble fjærer i ventilen vil det du minste mer trykk gjennom enn den enkle vanlige. Men da bli det kun tro uten kilder :-(
 
Noen som vet om det er mulig å tvangskarbonere Oxebar 8 liters fat? Er dette en fullverdig erstatter til Corneliusfat, eller må man først tvangskarbonere på Corneliusfat, for deretter å kjøre lukket overføring til Oxebar?
 
Noen som vet om det er mulig å tvangskarbonere Oxebar 8 liters fat? Er dette en fullverdig erstatter til Corneliusfat, eller må man først tvangskarbonere på Corneliusfat, for deretter å kjøre lukket overføring til Oxebar?
Jeg bruker det til vanlig karbonering, men det tåler 4 bar, så det burde ikke være noe problem. Bruker det som vanlig keg, når det er rester igjen etter at 19 og 23 liters keg er fylt
 
Noen som vet om det er mulig å tvangskarbonere Oxebar 8 liters fat? Er dette en fullverdig erstatter til Corneliusfat, eller må man først tvangskarbonere på Corneliusfat, for deretter å kjøre lukket overføring til Oxebar?
Den er rated til 4 bar, men min erfaring er at det noen ganger ikke blir helt tett i skrukoblinhene.
Når du setter på trykk, sett på «gass inn». Rask trykkendring/gass inn via stigrør kan «blåse» av stigrøret, (koblingen er dårlig).
 
@msevland @Petter Mandt
Jeg kjøpte også en sånn BKF sak, blir interessant å teste om den er bedre enn det billige kortreiste. Denne panna var helt brun, før to runder med svamp og middelet fra europris.
 

Vedlegg

  • received_3506369156305306.jpeg
    received_3506369156305306.jpeg
    344,4 KB · Sett: 33
  • received_1250447799173708.jpeg
    received_1250447799173708.jpeg
    85,3 KB · Sett: 34
Skal du begynne med gullgraving?
Usikker på om jeg tok den, er det ikke fordel å ha sikt i panna man vasker gull i?
Jeg har kasta alt av panner med belegg og bruker bare rustfritt/karbonstål/støpejern nå. Med nok griseri i panna så bygger det lag med smuss og steiker man da bacon eller anna mat med salt så ryker nonsticken fra oljen. Da skrubber jeg ned og brenner inn panna på ny med olje.
 
Børster støvet av Karmeliet klone oppskriften min. Ser jeg har et notat om appelsinskall. Her er det Laraha fra Curacâo som gjelder. Regner med at det er vanskelig å få tak i. Hva med en 1/2 flaske Curacâo likør?
 
Usikker på om jeg tok den, er det ikke fordel å ha sikt i panna man vasker gull i?
Jeg har kasta alt av panner med belegg og bruker bare rustfritt/karbonstål/støpejern nå. Med nok griseri i panna så bygger det lag med smuss og steiker man da bacon eller anna mat med salt så ryker nonsticken fra oljen. Da skrubber jeg ned og brenner inn panna på ny med olje.
Digg å ha én god nonstick panne til (fra ske/asiatiske) omeletter. Ellers er jeg tilbøylig til å være enig. Like ei god titanpanne, men det fester seg karbonbelegg etterhvert. Har slitt ut 7-8 stykker i miin tid ….
 
Sist redigert:
Jeg glemte å kaldkrasje siste pilsen min og det synes, litt for hazy etter 60dager kaldt.
Er det gelatin inn gass-posten som gjelder for meg nå?
Koke opp en 1dl, røre inn en t-skje pulver. Så har jeg en 10ml sprøyte, holder det med ett skudd av den? :)
 
Jeg glemte å kaldkrasje siste pilsen min og det synes, litt for hazy etter 60dager kaldt.
Er det gelatin inn gass-posten som gjelder for meg nå?
Koke opp en 1dl, røre inn en t-skje pulver. Så har jeg en 10ml sprøyte, holder det med ett skudd av den? :)
Jeg ville brukt alt.
 
Jeg glemte å kaldkrasje siste pilsen min og det synes, litt for hazy etter 60dager kaldt.
Er det gelatin inn gass-posten som gjelder for meg nå?
Koke opp en 1dl, røre inn en t-skje pulver. Så har jeg en 10ml sprøyte, holder det med ett skudd av den? :)
Tappa mange halvlitere da? Jeg klarner ikke anna enn i slutten av kok. Første 3-4 halvlitere er da litt cloudy men det klarner greit etter det.
 
Tilbake
Topp