Tråden for dumme spørsmål.

Takk for svar!
Et annet spørsmål angående gjærskap. Jeg har forstått det slik at standard glasshyller i kjøleskap ikke tåler gjæringsbøtter på 20-30 kg og bruker derfor nå midlertidig en stabel med bøker. Ville en slik polykarbonatplate holdt? Eller finnes det noen andre lure løsninger?
Tjaaa, er jo mange veier til rom, men jeg er skeptisk :eek: Jeg hadde noen baderomsplater liggende å slenge, så jeg bruker det, men det finnes jo nok av materiale du kan bruke. Om du støtter opp med ben så tåler det mer selvfølgelig :)

IMG_20230308_134120_copy_1406x1876.jpg

Til litt tyngre jobb, bruker jeg ben.
IMG_20230321_122938_copy_1385x1846.jpg

Takk for svar!
Et annet spørsmål angående gjærskap. Jeg har forstått det slik at standard glasshyller i kjøleskap ikke tåler gjæringsbøtter på 20-30 kg og bruker derfor nå midlertidig en stabel med bøker. Ville en slik polykarbonatplate holdt? Eller finnes det noen andre lure løsninger?
Har mine tvil til at en 3mm plate blir stiv nok med det spennet og den belastningen.

Jeg har lagt treverk 36x98 (3stk) med lengde lik innvendig bredde oppå den nederste glassplaten i skapet. Det har fungert i mange år i det skapet jeg har.

Har brukt mye forskjellige plater, nå er det vel ei takplate tror jeg som er skrudd på "beina" i skapet. Skjærer den til som Kloakk, så har jeg to stk 48x48 lekt skrudd mellom plata som tanken står på og ei plate i bunn. Varmekilden er skrudd fast på lektene så den har godt med luft rundt og over seg.

Takk for svar!
Polykarbonat har høy strekkfasthet (tensile strength), men er allikevel fleksibel. Glasshyllene (styrket glass) har også nokså høy TS, men er lite fleksible, iom at det har ikke er deformerbart (under vanlige brukstemperaturer)). Det er derfor mulig å kombinere de to, (polykarbonat øverst), hvis man har mange kontaktpunkter/kontaktflate. Men; Som flere nevner over er det mange andre materialer som er mer hensiktsmessige, (kryssfinér, eller andre byggmaterialer). Hvis man ønsker en flate som er enkel å rengjøre går det jo an å kombinere, legge glassplata øverst.

Kan man gjenbruke belgiske ølflasker fra f.eks Duvel og La Chouffe, eller inneholder disse «ninjagjær» som til evig tid vil hjemsøke og plage?

Tilbake
Topp