Tobiash
Norbrygg-medlem
Pumper pipeline gjennom til det kommer rosa væske ut av krana. Dette tar ikke mange sekundene. Lar det stå i 5 minutter før jeg åpner krana igjen. Da er ofte væsken blitt klar eller brun pga drit i systemet. Lar renne til rosa farge igjen og lar stå i nye 5 min. Gjentar til væsken ikke endrer farge.Takk, så du pumper bare gjennom i under 1 minutt da? Men er det farlig å ha PBW for lenge i systemet? (Tæring på plast) Kan det starte en prosess som ikke lar seg stoppe eller gjelder bare dette når PBW er i kontakt med plasten?
Mener pipeline er klorbasert, som også kan være litt hissig mot enkelte plasttyper men her er det ikke snakk om lang kontakttid og med god skylling av vann etterpå så har ikke jeg hatt problemer. Mye mulig John guest koblinger er kompatible med klor også. Usikker.
Før skylte jeg linjene med pbw og vann før jeg satt inn linjer som ikke var i bruk med Star San. Dette har spist opp ganske mange John guest koblinger. Hvis jeg desinfiserer tappelinjene før bruk så gjør jeg det rett før jeg kobler på ølet.