Tråden for dumme spørsmål.

Takk, så du pumper bare gjennom i under 1 minutt da? Men er det farlig å ha PBW for lenge i systemet? (Tæring på plast) Kan det starte en prosess som ikke lar seg stoppe eller gjelder bare dette når PBW er i kontakt med plasten?
Pumper pipeline gjennom til det kommer rosa væske ut av krana. Dette tar ikke mange sekundene. Lar det stå i 5 minutter før jeg åpner krana igjen. Da er ofte væsken blitt klar eller brun pga drit i systemet. Lar renne til rosa farge igjen og lar stå i nye 5 min. Gjentar til væsken ikke endrer farge.

Mener pipeline er klorbasert, som også kan være litt hissig mot enkelte plasttyper men her er det ikke snakk om lang kontakttid og med god skylling av vann etterpå så har ikke jeg hatt problemer. Mye mulig John guest koblinger er kompatible med klor også. Usikker.

Før skylte jeg linjene med pbw og vann før jeg satt inn linjer som ikke var i bruk med Star San. Dette har spist opp ganske mange John guest koblinger. Hvis jeg desinfiserer tappelinjene før bruk så gjør jeg det rett før jeg kobler på ølet.
 
Flaskene mine har fått for mye CO2 - 3 bar, skal være 1.8…. De kjøles nå ned til 1 Celsius og jeg skal jekke korkene pite lite i morgen, la det stå en time og setter på nye korker. Er 1 time nok?
 
Du får ut mer CO2 raskere ved høyere temp, men det er kanskje også mer risky
Ville prøvd med et par flasker først
Da kan du teste 1, 2 og 4 timer osv. Se hva som blir best
 
Har en flaske med manometer - starter med 1 time, lukker igjen og sjekker trykket inn i flasken når temp er tilbake på 20 Celsius.
 
Jeg tror når jeg tenker meg om jeg ville brukt tid som variabel. Kan skumme litt mye hvis de er for varme og 3 bar i flaska
 
Har lyst til å bruke gjærkaka fra en golden ale gjæret med Wlp 005.
Men jeg har brukt gelatin som klaringsmiddel . Og gelatinen vil jo ligge igjenn sammen med gjæra. Har det noe å si ?
 
Har lyst til å bruke gjærkaka fra en golden ale gjæret med Wlp 005.
Men jeg har brukt gelatin som klaringsmiddel . Og gelatinen vil jo ligge igjenn sammen med gjæra. Har det noe å si ?
Litt kjapp googling forteller at mange gjør det der uten å oppleve problemer. Dette exbeerimentet tyder også på at gelatinen ikke påvirker hverken gjæringsprosessen eller det ferdige ølet: https://brulosophy.com/2019/08/19/t...old-crash-vs-yeast-pitch-exbeeriment-results/
 
Tilbake
Topp