Tråden for dumme spørsmål.

Brygger selv på bryggerom/vaskerom, men innsalg til min kone er at rommet aldri har vært så rent og ryddig som etter jeg overtok rommet.
Dersom du brygger på kjøkkenet, kan bryggeutstyret bli for høyt til å ha på komfyren under vifta. En kompis knuste også plata pga vekten. Verd å tenke på...
Har to gjæringskammer. Det ene er med temp.styring på karet på vaskerommet. Her har jeg Korrugert slange (søk på jula.no) tilkoblet ventilasjonsanlegget i huset. Alternativt kan den kobles på en baderomsvifte og veggventil. Trer den over gjærlåsen. Den er langtfra tett, men undertrykk i slangen hindrer lukt å unnslippe.
Gjæring i kald bod med varmekontroll (STC-1000 eller UT200) og Frostsikringskabel er det mange som bruker.
Virker som om du har undersøkt en del rundt bryggeutstyret og endt på en Speidel20. Du kommer helt sikkert til å bli fornøyd.
Lykke til videre.
 
Heisann dere!

Brygget i går mitt første brygg vha et 4L beer kit fra Nøgne Ø, nærmere bestemt deres Single Hop Citra.

Da jeg skulle sile av vørteren, satt jeg i første omgang igjen med ca 3 liter fra mesken alene. Skulle så sette i gang med å sile gjennom mesken med vann (80 grader) for å skylle ut sukkeret, men etter mye mas og rot med den lille kjøkkensilen jeg har, tenkte jeg at "dette går ikke". Helte vannet rett og slett oppi gryten med den resterende malten og silte av denne igjen til jeg hadde ca 5 liter. Vil dette ha noen virkning på det ferdige ølet? Jeg burde kanskje kjøpe meg en større sil eller maltpose.

Målte SG til ca 1,050 etter dette, som er litt lavere enn "fasiten" på 1,053. Brydde meg ikke nevneverdig om det, da jeg tenkte jeg kunne justere etter koking. Selve kokingen følte jeg gikk ålreit, og endte på 1,064 OG som i følge oppskriften er spot on. Jeg kjølte deretter ned gryten med vørteren til 22 grader, før jeg skulle helle den over i glassballongen min. Til dette brukte jeg en tilsvarende sil som tidligere (finmasket) og en trakt, da jeg tenkte det var en fiks måte å unngå for mye av sedimentene. Så er spørsmålet: er det? Jeg tror allikevel en del sedimenter har fulgt med i glassballongen. Har forresten nettopp bestilt meg autohevert til neste brygg.

Det jeg lurer aller mest på er hvor lenge det skal gjære. I oppskriften min står det 3-5 dager, men etter å ha lest her virker det som om jeg burde la det stå lenger. Tror ikke det er mye lekkasje fra gummikorken i glassballongen min, og det plopper ca en gang i sekundet akkurat nå. Er ploppingen en bra indikasjon når det gjelder denne lille batchen?

Skikkelig gøy!

Kjapt oppfølgingsspørmål:

Har også et til kit for å brygge en porter. Uten å ha lest noe i instruksjonene, er det noe viktig jeg bør tenke på i forhold til single hop citra'en jeg nettopp brygget?
 
Sist redigert:
Startet selv med settene fra Nøgne Ø, og fikk greit til godt resultat. 3–5 dager er nok ganske riktig. Kanskje mer mot 5, enn 3. Du har sikkert lest på forumet om dem som lar batchene stå i 2–4 uker, men husk også at det er snakk om batcher på 25–50 liter, og gjerne flere pakker gjær.
 
Tror volum er av mindre betydning.
Hvor lenge skulle det stått hvis et større bryggeri laget f eks 25-50m3?
 
Ang #2: vanlig kjøkkenvifte som suger ut av huset holder sikkert men en times koking med masse damp gjør underverker for å løse opp inngrodd fett. Drypp, drypp... Anbefaler å ta en liten liten rengjøring i forkant hvis ikke harskt stekefett er planlagt som smakstilsetning i ølet.

Jeg koker under kjøkkenvifta. Har en BB60 som tar litt plass, så jeg triller vekk komfyren og setter inn et lavt bord. Det fungerer alldeles utmerket - men du har helt rett; det er et poeng å passe på at du ikke får uønskede smakstilsetninger:).
 
Startet selv med settene fra Nøgne Ø, og fikk greit til godt resultat. 3–5 dager er nok ganske riktig. Kanskje mer mot 5, enn 3. Du har sikkert lest på forumet om dem som lar batchene stå i 2–4 uker, men husk også at det er snakk om batcher på 25–50 liter, og gjerne flere pakker gjær.
Takk for svar dere! Ja, grunnen til at jeg stusset over det er at det spesifikt blir nevnt 3-5 dager fra Nøgne, og at de advarer mot å vente for lenge med tapping. Da jeg leste her og hørte med en kompis som kan mye om brygging nevnte han at det sikkert burde stå et par uker. Kanskje jeg skal sjekke SG dag 3, 4 og 5?
 
Takk for svar dere! Ja, grunnen til at jeg stusset over det er at det spesifikt blir nevnt 3-5 dager fra Nøgne, og at de advarer mot å vente for lenge med tapping. Da jeg leste her og hørte med en kompis som kan mye om brygging nevnte han at det sikkert burde stå et par uker. Kanskje jeg skal sjekke SG dag 3, 4 og 5?
Det skal vel tørrhumles også. 5+5 dager kanskje før du trenger å sjekke SG. Ingen grunn til å stresse.
 
Jeg har aldri brygget så små batcher som 4 liter, men sjøl med normale batcher føler jeg gjerrigheten krype inn når det kommer til det å tappe øl for å lese av SG. Så sørg i det minste for å ha et minst mulig sylinderglass. Jeg ble mye lykkeligere da jeg fant et perfekt måleglass hos Europris. Nå går det bare med 0.7 dl hver gang jeg måler, og det kan jeg leve med.

Det glasset som følger med standardhydrometeret til Bryggselv - som jeg regner med mange har - sluker minst ca. 2 1/2 gang så mye øl som det lille glasset fra Europris:eek:.

Jeg føler ellers for å forsvare vår ploppende venn i bryggerhverdagen litt. Så lenge du er klar over at han kan være upålitelig, og hvorfor, er det også mulig å vite når han er sånn noenlunde å stole på - og da er han en god trøster og støtte. Jeg har akkurat vært nede i kjelleren og kastet et kjapt blikk på en litt treg krabat jeg satte der forgårs kveld, og har kommet opp glad og fornøyd etter å ha konstatert munter plopping. Og så ser jeg selvfølgelig at det er skygge av skum, og at temperaturen i dunken har steget litt, og om det ikke hadde vært særlig plopping, ville jeg likevel ikke vært veldig urolig. Men ploppingen er bekreftelse. Og så kan jeg regne med at aktiviteten videre framover er en brukbar indikator på hva som foregår. Men jeg har alltid hydrometeret stående klart til innsats:).
 
Kan det være seg slik at det nye målerøret jeg kjøpte på bryggeland, etter at jeg knuste mitt forrige, gjør at oechslevekta viser 2-3 poeng for mye?
Eller er det selve vekta som det er noe feil med?
Da jeg kalibrerte den sist(6mnd+ siden) målte den 1.000 i 20C vann, men det var med det forrige målerøret.
Ser at det nye røret er skevt i bunnen, kan dette ha noe å si?

Edit: testet på nytt nå i et weissbierglass og vekta viser fortsatt mellom .2 og .4 i 20C rent vann.
Hva er det som kan ha gjort dette? Er dette vanlig?
 
Sist redigert:
Noen som vet hvordan man måler opp flytende kalsiumklorid 33%? Har en nøyaktig vekt jeg pleier å måle opp kalsiumsulfat og starsan med. Når jeg måler starsan med vekt så bruker jeg 1,5ml starsan per liter og det veier ca 2g.
 
Kan det være seg slik at det nye målerøret jeg kjøpte på bryggeland, etter at jeg knuste mitt forrige, gjør at oechslevekta viser 2-3 poeng for mye?
Eller er det selve vekta som det er noe feil med?
Da jeg kalibrerte den sist(6mnd+ siden) målte den 1.000 i 20C vann, men det var med det forrige målerøret.
Ser at det nye røret er skevt i bunnen, kan dette ha noe å si?

Edit: testet på nytt nå i et weissbierglass og vekta viser fortsatt mellom .2 og .4 i 20C rent vann.
Hva er det som kan ha gjort dette? Er dette vanlig?
Det er nok noe feil med vekta (ev ulik temp), utforming av måleglasset har ikke noe å si I prinsippet så lenge vekta flyter fritt. Testet selv I to ulike måleglass og I et norgess glass... samme måling for alle....
 
Noen som vet hvordan man måler opp flytende kalsiumklorid 33%? Har en nøyaktig vekt jeg pleier å måle opp kalsiumsulfat og starsan med. Når jeg måler starsan med vekt så bruker jeg 1,5ml starsan per liter og det veier ca 2g.
Det vil variere litt avhengengig av hvilken type Kalsiumklorid løsningen er laget av, men for enkelhetsskyld kan du forutsette at 2ml av 33% løsningen tilsvarer 1g salt... Men viktigst er å måle pH I mesken for å bekrefte at du er innenfor...
kilde; http://www.prog-univers.com/IMG/pdf/CalciumChloridHandbook-2.pdf
 
Et øyeblikk uoppmerksomhet gjorde at det flommet over meskerøret mitt på BB30, noe som resulterte i litt korn i vørteren. Hvor mye korn må til før det merkes på smaken etter koking? Skal jeg tømme BB30, for å ta bort kornene i bunn, eller brygge videre?
 
Et øyeblikk uoppmerksomhet gjorde at det flommet over meskerøret mitt på BB30, noe som resulterte i litt korn i vørteren. Hvor mye korn må til før det merkes på smaken etter koking? Skal jeg tømme BB30, for å ta bort kornene i bunn, eller brygge videre?
Du skal brygge videre. For science!
Ærlig talt så tviler jeg på at noen håndfuller med mask i kok spiller stor rolle, men alt i kok kan sikkert ødelegge.
 
Hei. Har et spørsmål når det gjelder omregning av alfasyren i humlen
skal en regne om den i alle innputtene inkludert dry hop
 
Tilbake
Topp