Tråden for dumme spørsmål.

For høyt måleområde også for ale for meg. Starter normalt under 18C.
Flott forbedringsliste @Badegakken. Siste punkt er trolig det viktigste.
Og finner du ikke termostrips så kjøp vanlig inne-ute temperaturmåler på Europris, BT etc. Koster ikke så mange kroner. Utetempføleren plasserer du under bobleplast mot karet. Så ser du både rom og tilnermet vørtertemperatur.
 
Ang type CO termometeret. Liker vanlige med ledning til føleren bedre. Har bare ett slikt trådløst og føleren (senderen) er stor og ikke så enkel å plassere mot gjæringskaret. Men det finnes sikkert utallige utgaver av slike også.
 
Den ligner nok mer på Bratberg kompaktbrygger som kan kjøpes på brygging.no, enn en Grainfather... Jeg hadde nok prøvd meg på en stc1000 oppgradering selv :) Den innebygde sensoren vil jeg tro du ikke kan bruke, men du kan bruke sensoren som følger med om du f.eks kjøper en thermowell og monterer i siden på bryggeren. Obs, sørg for at den monteres lavt så den ikke kommer i konflikt med meskerøret. Også ville jeg ha oppgradert stc1000 med stc1000p-ovbsc firmwaren. Se egen tråd her på hvordan en stc1000 flashes med ny firmware eller kjøp ferdig hos plopp plopp. Også kommer du den så den styrer 2000watt elementet.

Takk for tilbakemelding. Har søkt litt på nettet for å finne en passende thermowell og fant denne https://www.brewershardware.com/6-Weldless-Thermowell.html . Virker denne ok, synes du? Virker litt drøyt å måtte handle denne fra USA. Noen som har tips om andre egnede forhandlere?
 
Hei! Julen kommer snart og som mange andre her har jeg brygget til høytiden.
Det jeg lurer på er hvordan frakter dere alle flaskene på lange bilturer? Og etter 6-7 timer i bil, er jo ølet ristet endel. Sikkert greit å vente en dag eller to med å åpne?
 
Hei! Julen kommer snart og som mange andre her har jeg brygget til høytiden.
Det jeg lurer på er hvordan frakter dere alle flaskene på lange bilturer? Og etter 6-7 timer i bil, er jo ølet ristet endel. Sikkert greit å vente en dag eller to med å åpne?

Går fint å åpne samme dag. Men ideelt sett, så bør de får hvile seg i kjøleskap en dag.
 
Takk for tilbakemelding. Har søkt litt på nettet for å finne en passende thermowell og fant denne https://www.brewershardware.com/6-Weldless-Thermowell.html . Virker denne ok, synes du? Virker litt drøyt å måtte handle denne fra USA. Noen som har tips om andre egnede forhandlere?

Jeg bestillte også fra statene (noe billigere): http://www.brewershardware.com/3-Stainless-Steel-Thermowell-TWS38-3.25.html
Denne er nok beregnet til gjæringsbøtter.
 
Takk for tilbakemelding. Har søkt litt på nettet for å finne en passende thermowell og fant denne https://www.brewershardware.com/6-Weldless-Thermowell.html . Virker denne ok, synes du? Virker litt drøyt å måtte handle denne fra USA. Noen som har tips om andre egnede forhandlere?
Jeg ville ha kjøpt en fra Kina fremfor USA. Som regel betydelig billigere frakt.

F.eks en slik 2.5"L Kettle Thermowell Kit, Stainless Steel 304, 1/2"NPT
http://www.aliexpress.com/item/2-5-...t-Stainless-Steel-304-1-2-NPT/2007911381.html
Har kjøpt en god del fra denne selgeren/butikken. Sender relativt raskt og svarer på spørsmål om du har noen.
 
Eg har brygga mitt første brygg denne veka, og ein av sikkert mange tabbar eg gjorde, var å bruke gjæringskaret med kran til gjæringa. Dette gjer at eg no lurar på kva eg skal gjere når eg kjem til flaskinga og sukkerlaken... Er det dumt å tappe (med autohevert) over på eit kar med sukkerlake, vaske karet med kran godt for så å få ølet over dit att og over på flaske?

Hamna med OG på 1,053 når den skulle vere på rundt 1,06. Korleis kan dette slå ut? Er det teikn på at eg ikkje kokte nok?
 
Det kan vel først og fremst bli et problem dersom ølet skal lagres en stund. Om du er forsiktig og unngår plasking, så får du vel ikke blanda inn mye oksygen ekstra, og jeg ville bare ha bekymret meg dersom det var neste års juleøl det dreide seg om. Men jeg har vondt for å tro at dette ikke ender opp som dette årets juleøl;).

Lav OG betyr antakelig lavere effektivitet på meskinga enn forutsatt i oppskrifta. Fire poeng for lavt er vel ikke dramatisk. Sjekk med denne: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

Det mest interessante er det som kalles "pre-boil efficiency". Hvor fornøyd/misfornøyd du skal være, avhenger av hvilken meskemetode du bruker, av utstyret ditt, og av hvor grovt/fint malten er malt.

Du kunne sjølsagt fått opp OG gjennom å koke lengre, eller eventuelt kraftigere. Det skal ikke stå og syde, det skal koke skikkelig. ("rolling boil", noe bortimot fosskoking.) Men da hadde du fått mindre øl.

Noe problem har du neppe:).
 
Sist redigert:
Det siste først: Hvis du brygger med ekstrakt har du kokt for lite, hatt for lite avdampning (ikke kraftig nok kok) eller brukt for mye vann mest sannsynlig. Brygger du med malt har du hatt lavere effektivitet enn oppskriften var beregnet på. Uansett ville jeg ikke brydd meg så mye om det siden det er ditt første brygg, men husk å notere ned til referanse senere når du har mer kontroll! ;) Blir nok godt øl uansett skal du se.

Det er ikke ønskelig å stikke om ølet mer enn nødvendig. Jeg ville bare stukket om til kar uten kran, blandet inn sukkerlake, og brukt flaskefyller på hevertslangen (hvis mulig) til å tappe på flasket. Var slik jeg gjorde det med de 10 første bryggene mine, og det fungerte fint. Hvis ikke går det nok helt fint å gjøre som du foreslår også.
 
Har en 25 liter batch med American Pale Ale som nå har stått til gjæring i 12 dager, og ser for meg omstikking og flasking i nær fremtid.
I en annen tråd her inne skrives det: "Hvis du måler med hydrometeret ditt to ganger over en periode på tre dager, og hydrometeret viser det samme på begge målinger vil det si at gjæren har gjort sitt og den finner ikke noe mer sukker den kan spise. Da sier vi at ølet har nådd FG (Final gravity), og det trygt å flaske".
Jeg bruker plastkar med lokk og gjærlås. Plastkaret har også tappekran. Jeg lurer på hvordan dere tar ut nødvendig mengde øl av karet for å foreta en slik måling. Tas lokket av eller bruker dere tappekranen? Ser for meg en del grums i måleglasset derom tappekranen brukes.
 
Tilbake
Topp