Tråden for dumme spørsmål.

Jeg for ta en vurdering når jeg konmer hjem fra hytta.. ser mange amerikanske fora sier de har stor suksess med å la den stå 6-8 uker i sekundær.. Har den stående på 21grader nå, så ruser jeg den opp til 22 grader og lar den stå en uke f.o.m søndag.. Om jeg må slå ut ølen så er det bare en splittbatch på 13l, men dog bittert
 
Heisann!

Brygga en amerikansk pale ale her om dagen. Regnet 25 liter til gjæring, 5,4 kg pilsnermalt, 0,4 kg crystal malt (120 EBC) og 0,4 kg crystal malt (20 EBC). Brukte en 36 L kjele med BIAB. Mesket med 25 liter vann:

25 min @ 67 grader
25 min @ 71 grader
10 min mashout @ 78 grader

Satte en rist oppå kjelen og maltposen oppå der igjen. Resirkulerte ca 20-25 liter vørter til sammen, før jeg skylte med vann (82 grader) til 30 L. Kokte deretter i 70 min. Endte til slutt opp med ca 20,5-21 liter vørter til gjæring. Traff på både estimert pre boil SG og OG i følge Beersmith. Herfra får jeg også oppgitt en effektivitet på ca 61%, noe jeg gjerne skulle ønske var litt høyere. Noen som har et par tanker? Kan det være dårlig temperaturkontroll under mesking?

Selve ølet har det i hvert fall greit, det klukker og går.
 
Har et spørsmål om Corneliusfat og trykk. En kollega har hatt med slike på jobbfest og ds måtte vi fylle CO2 kontinuerlig. Fikk beskjed om hvor mange bar det skulle være (husker ikke), men det ble enorme mengder skum og vi helte ut glass på glass før det ble normalt. Så fikk vi noen gode glass før trykket ble for lavt igjen, og sånn gikk det i loop.. Mitt inntrykk av fat er derfor ikke spesielt bra, men når jeg kikker gjennom bildetråden for hva folk har gjort her så får jeg jo lyst til å sette i gang et prosjekt!

Så.. Hvordan gjør man dette normalt og ved fastmontering? Har man noe som regulerer trykket kontinuerlig eller skrur dere krana selv? Er dette en kjent utfordring eller er det normalt problemfritt?
 
Det enkleste kan hende er å droppe skyllingen og meske med fullt volum, virker som du skyller på en ineffektiv måte. En bedre skyllemåte for enkjele med BIAB pose kan du kanskje finne her , litt mere arbeid med den metoden. Du nevnte ikke hvor lenge du mesket, dårlig temperaturkontroll er det ihvertfall ikke som er årsak.

Eller du kan kjøpe litt mere malt og være fornøyd med den effektiviteten du har.
Heisann!

Brygga en amerikansk pale ale her om dagen. Regnet 25 liter til gjæring, 5,4 kg pilsnermalt, 0,4 kg crystal malt (120 EBC) og 0,4 kg crystal malt (20 EBC). Brukte en 36 L kjele med BIAB. Mesket med 25 liter vann:

25 min @ 67 grader
25 min @ 71 grader
10 min mashout @ 78 grader

Satte en rist oppå kjelen og maltposen oppå der igjen. Resirkulerte ca 20-25 liter vørter til sammen, før jeg skylte med vann (82 grader) til 30 L. Kokte deretter i 70 min. Endte til slutt opp med ca 20,5-21 liter vørter til gjæring. Traff på både estimert pre boil SG og OG i følge Beersmith. Herfra får jeg også oppgitt en effektivitet på ca 61%, noe jeg gjerne skulle ønske var litt høyere. Noen som har et par tanker? Kan det være dårlig temperaturkontroll under mesking?

Selve ølet har det i hvert fall greit, det klukker og går.
 
Ikke bry deg så mye om effektiviteten. Det finnes verre ting i livet enn effektivitet. Feks elendig gjæringstemperatur.

Hehe. Er klar over at gjær både er det mest oversette og viktigste i bryggeprosessen, og det er jeg allerede veldig nøye med. Det er allikevel et klart forbedringspotensiale i forhold til det som skjer før gjæring, derfor var jeg interessert.

Hovedfokus har i første omgang alltid vært å treffe en mest riktig OG, så får jeg heller ta til takke med en liter eller to mindre øl samme hvor vondt det er...

Hva er for eksempel bivirkninger av at temperaturøkninger under mesking skjer for langsomt?
 
Sist redigert:
Hehe. Er klar over at gjær både er det mest oversette og viktigste i bryggeprosessen, og det er jeg allerede veldig nøye med. Det er allikevel et klart forbedringspotensiale i forhold til det som skjer før gjæring, derfor var jeg interessert.

Hva er for eksempel bivirkninger av at temperaturøkninger under mesking skjer for langsomt?
Du kan få en annen sukkerprofil og gjærbarhet på vørteren. Dersom du er i proteinrast steget kan du også få dårligere skumfasthet på ølet.
 
Det enkleste kan hende er å droppe skyllingen og meske med fullt volum, virker som du skyller på en ineffektiv måte. En bedre skyllemåte for enkjele med BIAB pose kan du kanskje finne her , litt mere arbeid med den metoden. Du nevnte ikke hvor lenge du mesket, dårlig temperaturkontroll er det ihvertfall ikke som er årsak.

Eller du kan kjøpe litt mere malt og være fornøyd med den effektiviteten du har.

Takk for svar! Jeg hadde allerede økt maltmengden til dette brygget, da jeg hadde en mistanke. Skal prøve igjen med fullt volum under mesk neste gang. Takk for linken, skyllemetoden og verktøyet jeg har brukt til nå kan sies å være en kompromissløsning, hehe.

Man lærer noe nytt hver dag!
 
Takk for svar! Jeg hadde allerede økt maltmengden til dette brygget, da jeg hadde en mistanke. Skal prøve igjen med fullt volum under mesk neste gang. Takk for linken, skyllemetoden og verktøyet jeg har brukt til nå kan sies å være en kompromissløsning, hehe.

Man lærer noe nytt hver dag!
Potensialet for effektivitet ved mesking fullt volume,no sparge, ligger i området 65-80 prosent.
Linken som referer til partiskylling kan gi deg noe i området 75-90

Effektiviteten synker med økende OG

Forutsatt at konverteringen av stivelse til sukker er relativt ferdig/optimal.
 
Heisann!

Brygga en amerikansk pale ale her om dagen. Regnet 25 liter til gjæring, 5,4 kg pilsnermalt, 0,4 kg crystal malt (120 EBC) og 0,4 kg crystal malt (20 EBC). Brukte en 36 L kjele med BIAB. Mesket med 25 liter vann:

25 min @ 67 grader
25 min @ 71 grader
10 min mashout @ 78 grader

Satte en rist oppå kjelen og maltposen oppå der igjen. Resirkulerte ca 20-25 liter vørter til sammen, før jeg skylte med vann (82 grader) til 30 L. Kokte deretter i 70 min. Endte til slutt opp med ca 20,5-21 liter vørter til gjæring. Traff på både estimert pre boil SG og OG i følge Beersmith. Herfra får jeg også oppgitt en effektivitet på ca 61%, noe jeg gjerne skulle ønske var litt høyere. Noen som har et par tanker? Kan det være dårlig temperaturkontroll under mesking?

Selve ølet har det i hvert fall greit, det klukker og går.
Syns mesketid på 25 min på 67 høres lite ut, om du ikke har beregna tid ekstra for innmesk. Ville lagt til 15 min innmesk. Det går litt tid før det skjer noe særlig. Om du ikke vil ha litt søtlig øl..
 
Ikke bry deg så mye om effektiviteten. Det finnes verre ting i livet enn effektivitet. Feks elendig gjæringstemperatur.
Jeg er enig at viktigste er at ølet er drikkbart. Men...,

Er ikke de siste 25 minuttene på litt høy temperatur (71degC)? Er ikke det en fare at man denaturerer ensymene før mesk er ferdig?
Jeg ville anta at dette kan være årsak til lav utnyttelse. Som jeg har forstått har biab normalt høy effektivitet?
 
Sist redigert:
Dette er innenfor optimal temperatur for ?-Amylase og er den temperaturen som vil gi deg høyest effektivitet og raskest konvertering av sukker til stivelse.
Du vil imidlertid ende opp med en tilsvarende høy FG dersom du tilbringer mye tid på høy temperatur ift. lavere temperatur.

BIAB har ofte lav effektivitet pga. av at mange starter med et slikt sett før de har opparbeidet seg kunnskap og erfaring, men det er ikke noe som tilsier at BIAB skal være spesielt ineffektivt, BIAB kan imidlertid ikke gi deg like høy effektivitet som en god 3-kjele løsning med kontinuerlig skylling.

Som Grepstad nevnte i en tidligere post, meskeskjema som er brukt ville ikke vært optimal i f.eks. mitt bryggeri, men kan være optimal i et kommersielt bryggeri.

Edit: Men du kan jo regne på hvor mange kilo malt du kan kjøpe for prisen av et 3-kjele bryggeri og finne ut om rengjøringsbehovet og plassen som trengs forøvrig er noe for deg.
 
Sist redigert:
Noen timer skylling med 10L vann målte jeg SG i den halvliteren som hadde rent ut av mesken, og den var 1.035. Jeg endte opp med 14 liter i gjæringskaret og 3-4 liter i BB30 som jeg ikke fikk med pga. tett kran. OG i bøtta ble målt til 1.075, mens forventet var 1.066. Endte opp med å tilsette 2 liter vann i gjæringskaret for å få rett OG. Hvor mye mer vann burde jeg brukt til skylling for å oppnå rett OG? Hadde 20 liter før kok og 17-18 liter etter kok. :)
 
Er det 2 uker som er vanlig for en (NØ) porter før den tappes? Og hvor mye sukker er vanlig for karbonering? :)
http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Carbonation Guidelines by Style
British Style Ales 1.5 - 2.0 volumes
Belgian Ales 1.9 - 2.4 volumes
American Ales and Lager 2.2 - 2.7 volumes
Fruit Lambic 3.0 - 4.5 volumes
Porter, Stout 1.7 - 2.3 volumes
European Lagers 2.2 - 2.7 volumes
Lambic 2.4 - 2.8 volumes
German Wheat Beer 3.3 - 4.5 volumes
 
Glemte å tømme fatet for luft før tvangkarbonering:confused: Fylte ca 11 liter øl på et 12 liters fat, satte deretter på 3 bars trykk. Begynte rulling av fat i 5 sekunder før jeg kom på at jeg burde ha fjerna luften først. Har nå dratt i sikkerhetsventilen noen ganger for å få ut luft? og co2. Noe annet jeg burde gjøre, og vil det få konsekvenser for smak?
 
Det kan få innvirkning på smaken (oksydasjon). Skaden er i så tilfelle skjedd...
Jeg ville ikke ha lagret dette ølet, men konsumert det 'omgående' da oksydasjon er en prosess som bryter ned øl over tid
 
1fb78120110be06959f7a156e3a4286d.jpg

Hvor vil ikke co2 ut av gjæringskaret her ?
Det bygger seg opp trykk , co2 "stopper opp" og plutselig eksploderer det i starsan glasset. Fikk akkurat dratt av lokket da jeg kom ned i kjelleren istad, og det spruta gjær i ansiktet.
Wlp530 er jo helt jævlig! Vanvittig krausen og helvete i karet etter noen timer.
Hvordan skal jeg gjærer uten blowoff? Da tyter det jo ut. Har lagt over aluminium folie på hullet nå.
 
Tilbake
Topp