Serverings temp. har en del å si,er den under 4 grader så kommer det ikke mye smak frem..
http://www.ratebeer.com/Story.asp?StoryID=479
http://www.ratebeer.com/Story.asp?StoryID=479
Phosphoric acid, also found in colas, is popular with brewers not bound to the Reinheitsgebot. It requires 10 times more 10% phosphoric acid than 88% lactic acid to lower the pH the same amount, demanding less measurement precision. The other advantage of phosphoric acid is that it leaves behind phosphate salts, which are relatively flavorless, and already present.
Citric acid, also found in lemons, has gained some interest for citrusy IPAs. In small-scale tests, I thought citric acid did add to the fruity perception compared to other acids. Citric acid is sold powdered for cheese making and is best added to taste at packaging. I dont recommend acetic, malic, hydrochloric, or sulfuric acids for pH adjustment because of flavor and/or safety concerns.
Ja, det er minst like bra å bruke kandissirup.I oppskrifter som krever kandissukker, kan man da bruke kandissirup isteden? Sikkert et dumt spørsmål, da det sikkert er samme greia bare fast og flytende form, but as the title say![]()
Går det over etterhvert, eller hva skal jeg gjøre med det? Takker for svar, heheKan noen fortelle meg om dette er håpløst, eller om det kan være noe normalt? Tenker da på det i bunn..
Det vil og skal være sånn, mer eller mindre.Går det over etterhvert, eller hva skal jeg gjøre med det? Takker for svar, hehe
Har prøvd,brukte det på skyllevann.. skal veldig små mengder til..prøv med en dråpe og tre på 25 liter og mål ph.Kan man i teorien bruke starsan til vannjustering, senke pH?
Da lar jeg det være under flasking også?Det vil og skal være sånn, mer eller mindre.
Det går ikke å gjøre noe med nå, men kan muligens forebygges når man stikker om fra bryggekjelen.
Men igrunn har det ingen betydning.
Når du skal flaske er det lurt å stikke om ølet til et nytt kar, gjerne med kran. Da skal du unngå å få med deg dette.
Jeg gjæret i kar med kran og det er sjelden mer bunnfall enn høyden på kranen. Ikke mye som blir med når jeg stikker om.Det er vel bedre å gjære i kar uten kran og stikke om med pumpehevert.
Du gjør det litt motsatt ift normalen? Gjærer i kar med kran og stikker om ved flasking til kar uten kran?
Det er ulike måter å gjøre dette på. Det som er viktig etter at gjæringa er godt i gang er å få minst mulig oksygen i ølet. Uansett hvilken metode du bruker. Gjæring i kar med kran er det flere som gjør. De som har fått lekkasje under gjæringa slutter ofte med kran i gjæringskaret.
Ikke hell over, da får du inn mye oksygen.