Stian Andreassen
Norbrygg-medlem
Skal magnetpumpa gå under hele mesketiden, for sirkulasjon? Eller kun mot slutten/ved skylling?
Drikke?Har ca 10 liter med noe som var tenkt å bli Leffe, men som ble lactobacillus-infisert. Har nå stått 9-10 mnd på glassballong med filtergjærlås. Tips til hva jeg kan gjøre videre (bortsett fra å helle ut) mottas med takk.
Prøver dette spørsmålet igjen
Om jeg tar hele posen over i et gjæringskar med skyllevann som holder 78grader. Blir det korrekt da. Eller skal hele greia holde 78grader etter at posen med maltet er tilsatt? Og ca hvor lenge er det anbefalt å skylle på denne måten?
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Mot slutten av mesketiden øker du tempen på kjele 1 til 78 grader. Ha kjele 2 klar på 80 grader. Løft posen fra kjele 1 til kjele 2, og la stå i ca 20 minutter.
Det kommer jo veldig ann på hvor kraftig øl du lager. Høyere OG=mer gjær.Hvor mye tørrgjær bruker dere?
Selgeren i butikken sier 2 pakker (hver med 11,5g gjær) til en 20-liters batch.
Produsenten av denne gjæren sier 1 pakke. Faq her på forumet sier omtrent det samme: 12,5 g på 25 liter vørter.
Så hva sier dere?
Hvis det har noe for seg, kan jeg spendere 2 pakker, men jeg vil ikke øke kostnaden per liter med 2 kroner til ingen nytte.
Og «best før»-datoen på gjæren.Det kommer jo veldig ann på hvor kraftig øl du lager.
Ville bare stappet oppi en pakke.
Joa. Men svaret var ikke gitt før OG ble nevntProdusentene vet hva de prater om.