Drikke?Har ca 10 liter med noe som var tenkt å bli Leffe, men som ble lactobacillus-infisert. Har nå stått 9-10 mnd på glassballong med filtergjærlås. Tips til hva jeg kan gjøre videre (bortsett fra å helle ut) mottas med takk.
Prøver dette spørsmålet igjen
Om jeg tar hele posen over i et gjæringskar med skyllevann som holder 78grader. Blir det korrekt da. Eller skal hele greia holde 78grader etter at posen med maltet er tilsatt? Og ca hvor lenge er det anbefalt å skylle på denne måten?
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Mot slutten av mesketiden øker du tempen på kjele 1 til 78 grader. Ha kjele 2 klar på 80 grader. Løft posen fra kjele 1 til kjele 2, og la stå i ca 20 minutter.
Det kommer jo veldig ann på hvor kraftig øl du lager. Høyere OG=mer gjær.Hvor mye tørrgjær bruker dere?
Selgeren i butikken sier 2 pakker (hver med 11,5g gjær) til en 20-liters batch.
Produsenten av denne gjæren sier 1 pakke. Faq her på forumet sier omtrent det samme: 12,5 g på 25 liter vørter.
Så hva sier dere?
Hvis det har noe for seg, kan jeg spendere 2 pakker, men jeg vil ikke øke kostnaden per liter med 2 kroner til ingen nytte.
Og «best før»-datoen på gjæren.Det kommer jo veldig ann på hvor kraftig øl du lager.
Ville bare stappet oppi en pakke.