Tråden for dumme spørsmål.

Har ca 10 liter med noe som var tenkt å bli Leffe, men som ble lactobacillus-infisert. Har nå stått 9-10 mnd på glassballong med filtergjærlås. Tips til hva jeg kan gjøre videre (bortsett fra å helle ut) mottas med takk.
 
Har ca 10 liter med noe som var tenkt å bli Leffe, men som ble lactobacillus-infisert. Har nå stått 9-10 mnd på glassballong med filtergjærlås. Tips til hva jeg kan gjøre videre (bortsett fra å helle ut) mottas med takk.
Drikke?
 
De må stå. Hvis de ligger, får du stor kontaktflate mellom ølet og den resten av luft som er igjen i flaska, og du får oksydering.

Dessuten får du trøbbel når du skal håndtere flaskene. Du får jo ikke bunnfall, men "sidefall", og når du tar opp flaska, vil sidefallet bli blandet inn i ølet.
 
Prøver dette spørsmålet igjen:)

Brygger med biab oppsett. Tenkte prøve med batch skylling. <br />Om jeg tar hele posen over i et gjæringskar med skyllevann som holder 78grader. Blir det korrekt da. Eller skal hele greia holde 78grader etter at posen med maltet er tilsatt? Og ca hvor lenge er det anbefalt å skylle på denne måten? <br /><br />Sliter nemlig med å holde jevn temperatur på skyllevannet når jeg skal helle det over malten etter at den er heist opp av kjelen. Derfor tenkte jeg det var lettere å løfte hele posen over i nytt vann med rett temp og så sette lokk på. <br /><br />Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Mot slutten av mesketiden øker du tempen på kjele 1 til 78 grader. Ha kjele 2 klar på 80 grader. Løft posen fra kjele 1 til kjele 2, og la stå i ca 20 minutter.
 
Prøver dette spørsmålet igjen:)
Om jeg tar hele posen over i et gjæringskar med skyllevann som holder 78grader. Blir det korrekt da. Eller skal hele greia holde 78grader etter at posen med maltet er tilsatt? Og ca hvor lenge er det anbefalt å skylle på denne måten?
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Mot slutten av mesketiden øker du tempen på kjele 1 til 78 grader. Ha kjele 2 klar på 80 grader. Løft posen fra kjele 1 til kjele 2, og la stå i ca 20 minutter.

Enten som Stian sier, eller man kan varme opp skyllevannet i kjele 2 til ca. 88-90 grader. Når du løfter oppi posen vil temp. i mesken lande på ca. 76-78 grader. Jeg skyller slik i ca. 15min
 
Hvor mye tørrgjær bruker dere?

Selgeren i butikken sier 2 pakker (hver med 11,5g gjær) til en 20-liters batch.

Produsenten av denne gjæren sier 1 pakke. Faq her på forumet sier omtrent det samme: 12,5 g på 25 liter vørter.

Så hva sier dere?
Hvis det har noe for seg, kan jeg spendere 2 pakker, men jeg vil ikke øke kostnaden per liter med 2 kroner til ingen nytte.
 
Hvor mye tørrgjær bruker dere?

Selgeren i butikken sier 2 pakker (hver med 11,5g gjær) til en 20-liters batch.

Produsenten av denne gjæren sier 1 pakke. Faq her på forumet sier omtrent det samme: 12,5 g på 25 liter vørter.

Så hva sier dere?
Hvis det har noe for seg, kan jeg spendere 2 pakker, men jeg vil ikke øke kostnaden per liter med 2 kroner til ingen nytte.
Det kommer jo veldig ann på hvor kraftig øl du lager. Høyere OG=mer gjær.
Finnes kalkiser som regner dette ut for deg.
 
Tilbake
Topp