Tråden for dumme spørsmål.

Har ca 10 liter med noe som var tenkt å bli Leffe, men som ble lactobacillus-infisert. Har nå stått 9-10 mnd på glassballong med filtergjærlås. Tips til hva jeg kan gjøre videre (bortsett fra å helle ut) mottas med takk.

Har ca 10 liter med noe som var tenkt å bli Leffe, men som ble lactobacillus-infisert. Har nå stått 9-10 mnd på glassballong med filtergjærlås. Tips til hva jeg kan gjøre videre (bortsett fra å helle ut) mottas med takk.
Drikke?

De må stå. Hvis de ligger, får du stor kontaktflate mellom ølet og den resten av luft som er igjen i flaska, og du får oksydering.

Dessuten får du trøbbel når du skal håndtere flaskene. Du får jo ikke bunnfall, men "sidefall", og når du tar opp flaska, vil sidefallet bli blandet inn i ølet.

Prøver dette spørsmålet igjen:)

Brygger med biab oppsett. Tenkte prøve med batch skylling. <br />Om jeg tar hele posen over i et gjæringskar med skyllevann som holder 78grader. Blir det korrekt da. Eller skal hele greia holde 78grader etter at posen med maltet er tilsatt? Og ca hvor lenge er det anbefalt å skylle på denne måten? <br /><br />Sliter nemlig med å holde jevn temperatur på skyllevannet når jeg skal helle det over malten etter at den er heist opp av kjelen. Derfor tenkte jeg det var lettere å løfte hele posen over i nytt vann med rett temp og så sette lokk på. <br /><br />Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Mot slutten av mesketiden øker du tempen på kjele 1 til 78 grader. Ha kjele 2 klar på 80 grader. Løft posen fra kjele 1 til kjele 2, og la stå i ca 20 minutter.

Prøver dette spørsmålet igjen:)
Om jeg tar hele posen over i et gjæringskar med skyllevann som holder 78grader. Blir det korrekt da. Eller skal hele greia holde 78grader etter at posen med maltet er tilsatt? Og ca hvor lenge er det anbefalt å skylle på denne måten?
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Mot slutten av mesketiden øker du tempen på kjele 1 til 78 grader. Ha kjele 2 klar på 80 grader. Løft posen fra kjele 1 til kjele 2, og la stå i ca 20 minutter.

Enten som Stian sier, eller man kan varme opp skyllevannet i kjele 2 til ca. 88-90 grader. Når du løfter oppi posen vil temp. i mesken lande på ca. 76-78 grader. Jeg skyller slik i ca. 15min

Hvor mye tørrgjær bruker dere?

Selgeren i butikken sier 2 pakker (hver med 11,5g gjær) til en 20-liters batch.

Produsenten av denne gjæren sier 1 pakke. Faq her på forumet sier omtrent det samme: 12,5 g på 25 liter vørter.

Så hva sier dere?
Hvis det har noe for seg, kan jeg spendere 2 pakker, men jeg vil ikke øke kostnaden per liter med 2 kroner til ingen nytte.

Hvor mye tørrgjær bruker dere?

Selgeren i butikken sier 2 pakker (hver med 11,5g gjær) til en 20-liters batch.

Produsenten av denne gjæren sier 1 pakke. Faq her på forumet sier omtrent det samme: 12,5 g på 25 liter vørter.

Så hva sier dere?
Hvis det har noe for seg, kan jeg spendere 2 pakker, men jeg vil ikke øke kostnaden per liter med 2 kroner til ingen nytte.
Det kommer jo veldig ann på hvor kraftig øl du lager. Høyere OG=mer gjær.
Finnes kalkiser som regner dette ut for deg.

Hey :) lurer på noe, når en humle skal tilsettes ved kokeslutt, når skal den bli tatt opp igjen da? Skal all humle kjöles ned med vörteren, eller skal humleposen tas opp för nedkjöling?

og rörer dere under mesking, eller setter dere meskinga på den temperaturen den skal og lar den väre under hele mesketiden?

Tilbake
Topp