Tråden for dumme spørsmål.

Hey :) lurer på noe, når en humle skal tilsettes ved kokeslutt, når skal den bli tatt opp igjen da? Skal all humle kjöles ned med vörteren, eller skal humleposen tas opp för nedkjöling?

og rörer dere under mesking, eller setter dere meskinga på den temperaturen den skal og lar den väre under hele mesketiden?
 
Tar ikke opp noe humle.
Rører ikke. Kan være år det er mye hvetemalt, da drar jeg gjennom etpar-tre ganger.
Tror ikke det spiller noen stor rolle :)
 
Hvis du tar opp igjen humle så stemmer ikke bryggekalkulatorer og manuelle beregninger mtp IBU.

Røring gir høyere utbytte, hvor mye er vanskelig å si. Men noe.
 
Okei, så det lønner seg og røre under mesking?
Og skal jeg bare la humle ligge oppi gjennom nedkjøling, og la den være når man heller vørteren i gjæringskaret?
 
Humla har gjort jobben sin og er ferdig. Humla vil ligge i bunnen av kokekjela, noe kommer sikkert med til gjæringskaret, men det gjør ikke noe.
Om du har lav effektivitet ville jeg rørt en eller 2 ganger, men ikke ila den siste halvtimen av mesking.
 
Hver gang en rører så er småpartikler som proteiner etc på vandring. Mesken fungerer som et filter, og vil etterhvert fange opp småpartikler så lenge den får være i ro. Småpartiklene gjør ingen nytte annet enn å skape trub, så det er like greit å ta med seg minst mulig videre.
 
Aha. Takk for svar:)
Jeg bruker biab og batchskyller. Så usikker på om det har noe spesielt å si for meg. Skal vertfall prøve det:)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Aha. Takk for svar:)
Jeg bruker biab og batchskyller. Så usikker på om det har noe spesielt å si for meg. Skal vertfall prøve det:)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Det Retbergen sier, forutsetter vel helst at du sirkulerer med pumpe. Jeg gjør ikke det; og jeg driver med batchskylling som deg, også (men ikke BIAB). Jeg rører en hel del innimellom, bl.a. når jeg skal opp til utmesktemperatur. Da bruker jeg varmelementet, og da jeg røre. Jeg lar så mesken være i fred 10 minutter før jeg tapper ut, og det fungerer fint. Jeg får klar nok vørter over til kok på den måten.
 
Føler min er klar nok og. Og ølet blir også klart. Tilogmed wit'en ble glassklar[emoji14]

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Ja med BIAB tror jeg ikke det har noe å si. @Finn Berger forsøk å sirkulere 10 - 15 liter ved bruk av litermål, så kan du også si at du sirkulerer :) Tror du skal bli kvitt en del trub samt at du får utjevna varmen.
 
hehe - jeg gjør litt av det, men egentlig mest for å rydde opp under falskbunnen.Jeg har pumpe, og har drevet med kontinuerlig sirkulering og kontinuerlig skylling, og ok, vørteren blir veldig rein og fin. Men den blir faktisk omtrent like rein slik jeg gjør det nå. Siden jeg mesker og koker i BB60'n, og ikke har maltrør, må jeg mellomlagre i gjæringskar, og da bunnfeller det lillle som er av grums seg uansett. Så jeg ser ikke for meg at den pumpa kommer opp av skuffen igjen med det første - det var masse styr som ga veldig lite. (Men med optimalt utstyr kan det sikkert gjøres enklere enn det hjemmesnekra opplegget mitt. Så jeg sier ikke at det er dumt.)
 
Jeg er tydeligvis ikke så flink til å søke, så jeg spør her:

Jeg er nybegynner som går for oppskrifter og utstyr for batcher på 10-15 liter ferdig øl. I den forbindelse forsøker jeg å finne oppskrifter, tips, erfaringer og løsninger for slike veldig små hobbyoppsett (altså dem som brygger oppskrifter godt under 23 liter, som jeg ser er en slags standard for hjemmebrygg). Er det noen betegnelse det er vanlig å bruke på så små bryggerier? Jeg forsøker ofte å søke, men ender stadig opp med ganske ambisiøse oppsett med ståltanker, pumper og automatisering på et ambisjonsnivå langt over mitt.
 
Tilbake
Topp