Tråden for dumme spørsmål.

Søndag flasket jeg en tysk pils (helt vanlig oppskrift, gjæret med wlp833) som på det tidspunktet både luktet og smakte herlig, selv i ukarbonert tilstand. Ingen tegn til usmaker. Når jeg nå har tatt en prøvesmak, enser jeg imidlertid en uønsket aroma. Jeg er ingen smaksdommer, men det er litt syrlig og kanskje epleaktig, så hvis jeg skal tippe på en av de vanlige usmakene, må det bli acetaldehyd.

Jeg tilsatte ikke ekstra gjær, og tappet denne gangen rett fra coldcrashet gjæringskar over på flaske og brukte sukkerdrops.

Erfarne pilsbryggere, er dette en gjenkjennelig og normal utvikling? Vil gjæren eventuelt "rydde opp" denne usmaken om den får stå varmt lenge nok, eller vil det eventuelt dempes ved kaldlagring, som jeg jo uansett vil gjøre?
Jeg har fått den aromaen selv de gangene jeg har brygget pilsner. Har irritert vettet av meg. Min siste pils smakte bra helt i starten, men plutselig dukket den aromaen opp. Nå har den stått på fat noen måneder og aromaen er mindre fremtredende, så håper den forsvinner helt. Men jeg hadde håpet å finne en måte å slippe det i det hele tatt.

Sist jeg brygget pilsner gikk jeg for den kjappe gjæringsmetoden. Det dropper jeg neste gang. Da lar jeg den gjære 3-4 uker på 10 grader. I følge Jamil Zainasheff skal det heller ikke være nødvendig med diacetyl-rest om man har god kontroll på gjæringen med riktig mengde gjær og oksygen.

https://beerandbrewing.com/off-flavor-of-the-week-acetaldehyde/
 
Sist redigert:
Er det noen som har lastet ned brukermanualen til ITC-310? ITC sin side er sirup nå, lurer på hvordan jeg har progget denne dingsen før i dag. Fikk bange anelser.
 
Sist redigert:
Er det noen som har lastet ned brukermanualen til ITC-310? ITC sin side er sirup nå, lurer på hvordan jeg har progget denne dingsen før i dag. Fikk bange anelser.

Her er bilder av manual.
5f12c3ebf94d92428097470517fdd3b7.jpg
f25ea7d0289d06a03b9785c252be5864.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp