Dumt spørsmål: Hvor stor gryte må man ha for å koke humle? Altså går det an å følge koke skjema på en oppskrift med feks en gryte på ca 10 liter også bare tilsette vannet som mangler i ettertid? Mener da selvfølgelig med ekstrakt.
Dumt spørsmål: Hvor stor gryte må man ha for å koke humle? Altså går det an å følge koke skjema på en oppskrift med feks en gryte på ca 10 liter også bare tilsette vannet som mangler i ettertid? Mener da selvfølgelig med ekstrakt.
Ok, takk.Du får dårligere utbytte av humla jo høyere Og er, så du må kompensere ved å bruke mer humle. (Jeg har aldri hatt behov for å gjøre det, så jeg aner ikke hvor mye du må kompensere med.)
Satte en wheat pouch i går, merket allerede på kvelden at det var liv i gjærlåsen.
Men nå våknet jeg til dette
Noe jeg bør gjøre? Eller bare la det stå slik i 2 uker å ta det for meg da?
Ikke opplevd slikt før.
Da tror jeg bare jeg lar den stå som den er.
Bobler godt ut av den fremdeles, og ikke noe tegn til at den skal tette seg helt, selv om det er litt trangt i låsen.
Takker for gode svar, dette var en ny bryggehendelse for meg
Diacetyl:
Har en kolsch stående til gjæring, wlp029. Lot den fristige fra 16 til 17 grader etter noen dager og dro på påskeferie. Glemte å koble til varmebeltet. Ai ai. Kom tilbake, temp falt til 15 grader. Tar prøve. SG 1.009, og lurer på om jeg aner noe diacetyl. Skrur opp temp til 17 grader igjen, og den setter i gang og gjærer ned til 1.007/8 ila to dager. Ny prøve, lurer fotsatt på om jeg aner diacetyl. 18 grader i en dag, ned ca et halvt SG-poeng til - ingen endring. Nå stått i 14 dager.
Er det rimelig å tenke at det ikke er diacetyl, men bare jeg som er litt paranoid? Burde vel teoretisk sett vært ryddet opp i. Har gjort en slik varmetest, og merke ingen forskjell på de to glassene. Men begge får meg til å tenke "Er det litt diacetyl der?". Jeg har alltid hatt litt vanskelig for å si hvorvidt det er diacetyl eller noe annet. Gjærer kun 15 liter i et 30 L-kar, så har ikke lyst til å åpne opp for å tilsette noe mer forgjærbart sukker, i fare for oksydering.
Diacetyl er ganske forskjellig fra acetaldehyd. Kanskje ditt lokale norbrygglag kan kjøre usmakskurs? Da får du smake diacetyl isolert. Smør- og popcornbombeJeg tror jeg er ufølsom for diacetyl, siden jeg aldri noensinne har kjent noe som svarer til beskrivelsen.
Det jeg alltid har fått kjenning av i kølschen min, er acetadehyd (grønne epler) og noe pærelignende. Det forsvinner med lagring (lagering). Men det kan vel vanskelig forveksles med diacetyl?
Lurer på om jeg har tendens til å oppfatte litt fruktighet i grønnøl som diacetyl, faktisk. Har brygget 2 kolsch før, og kjenner til pæresmaken derfra (dog ikke i den som ble gjæret på 14 grader, jf. hva du refererte i en annen tråd). Jeg flasker og satser på at det går bra. Hvis ikke er det ikke så mye øl som går i vasken. Jeg har tatt så mange prøver av ølet at potensiale for oksidering fra tomrommet er der.Jeg tror jeg er ufølsom for diacetyl, siden jeg aldri noensinne har kjent noe som svarer til beskrivelsen.
Det jeg alltid har fått kjenning av i kølschen min, er acetadehyd (grønne epler) og noe pærelignende. Det forsvinner med lagring (lagering). Men det kan vel vanskelig forveksles med diacetyl?
Nå forsøkte jeg å vaske den gjæren jeg hadde stående på det ene glasset, og selv om det var vanskelig å se grumset bunnfalle fordi kveiken er litt mørkere enn vanlig gjær, så var det tydelig en slump bunnfall som ble vasket ut som var lett å se når jeg helte om. Jeg tror nok jeg skal vaske kveik senere også. Det kreves nok minst 2 liter vann, selv om jeg kun har 12-13 liters batcher.Takk for svaret, @1Morten . Det er riktig. Lite humle og jeg siler bort det meste med en vanlig kjøkkensil når jeg heller over i gjæringskaret. Jeg har jo to glass nå, og vurderer å gjøre som du foreslår med det ene glasset, og så bruke begge til å vaske det som er i det andre med mer vann for å se om jeg får noen forskjell i utfellingen av slaggstoffer. Starter kjører jeg nok uansett. Det er fin måte å sjekke om gjæren er frisk på også før man bruker den i en full batch.
Jeg tror jeg er ufølsom for diacetyl, siden jeg aldri noensinne har kjent noe som svarer til beskrivelsen.
Hmmm... For MANGE år siden drakk jeg mye Grans Premium Pilsner, og synes faktisk den var bedre enn f.eks. vanlig Ringnes, E.C Dahls osv. Den smakte IKKE kål i kokt smør den gangen. Sikker på at du ikke har fått et dårlig eksemplar/flasker fra en dårlig batch?Jeg trodde også jeg ikke kunne kjenne verken DMS eller diacetyl, da jeg heller aldri hadde kjent det. Det var frem til jeg smakte en Grans Premium Pilsner! Smakte som kål kokt i smør. Anbefales å prøve for opplevelsen hehe
Hmmm... For MANGE år siden drakk jeg mye Grans Premium Pilsner, og synes faktisk den var bedre enn f.eks. vanlig Ringnes, E.C Dahls osv. Den smakte IKKE kål i kokt smør den gangen. Sikker på at du ikke har fått et dårlig eksemplar/flasker fra en dårlig batch?
Jeg må innrømme at det er årevis siden jeg kjøpte Grans, så mye kan ha endret seg. Men ikke ryktet. Den gangen som nå så var Grans billig øl, og hadde rykte på seg for å være et underlegent øl. Jeg har alltid vært litt skeptisk til "pris=kvalitet"-dogmet, og utfordrer det når jeg har sjansen. Noen ganger lykkes jeg i å finne gode produkter til en billig penge.Det skal du ikke se bort i fra, første gang jeg har smakt den, kan ha vært uheldig. Dog smakte jeg Grans IPA i samme runde som også var en skuffelse. Bitende bitterhet uten noen frisk humlearoma.
Hvorfor skummer man av etter man har skyllet og nærmer seg kok? Jeg har en kamerat som mener at det bare er tull, på grunn av når det koker opp så forsvinner mesteparten av skummet uansett. Jeg klarte ikke å svare på hvorfor man gjør dette. Jeg har alltid gjort det på grunn av at han som har lært meg å brygge sa at vi skulle gjøre dette.
Og så meldte det seg nytt, dumt spørsmål etter noen timer i kjøleskapet.Nå forsøkte jeg å vaske den gjæren jeg hadde stående på det ene glasset, og selv om det var vanskelig å se grumset bunnfalle fordi kveiken er litt mørkere enn vanlig gjær, så var det tydelig en slump bunnfall som ble vasket ut som var lett å se når jeg helte om. Jeg tror nok jeg skal vaske kveik senere også. Det kreves nok minst 2 liter vann, selv om jeg kun har 12-13 liters batcher.
Jeg tror jeg er ufølsom for diacetyl, siden jeg aldri noensinne har kjent noe som svarer til beskrivelsen.