Tråden for dumme spørsmål.

Skulle brygge en knusktørr fyrrig belgisk blonde ale til sommeren. (OG er 59)Utfordringen er nå at vi snakker 1,006 SG etter 5 dager.. skal man her bare tørr-humle og "ødlegge" dvs redde det til en humlebombe?
Det er tilsatt 3never med havregryn da jeg regnet med at den skulle stoppe rundt 8-9.. Redd dette blir litt krise?
Hva mener de med fartstid her? La det være et knusktørt øl? Eller humle?

Sent from my iPad using Tapatalk

Er ikke helt med. Du skulle lage en knusktørr greie, men sier at det ikke blir som tenkt, da den nå er ganske tørr?
 
Skulle brygge en knusktørr fyrrig belgisk blonde ale til sommeren. (OG er 59)Utfordringen er nå at vi snakker 1,006 SG etter 5 dager.. skal man her bare tørr-humle og "ødlegge" dvs redde det til en humlebombe?
Det er tilsatt 3never med havregryn da jeg regnet med at den skulle stoppe rundt 8-9.. Redd dette blir litt krise?
Hva mener de med fartstid her? La det være et knusktørt øl? Eller humle?




Sent from my iPad using Tapatalk

Enig med @Miguel. Du har da kommet vakkert i mål:)?
 
Knusktørr som i mellom 8 og 10.. er allerede på 6 og forsvinner sikkert mere ned.. joda tørr var jo planen, men blir vel overdrevent tørt dette?



Sent from my iPad using Tapatalk

Nesj. Trenger ikke det. Ikke ta konstruerte sorger på forskudd :) Kan godt være at den ikke dropper spes lengre ned, samtidig så er det mange andre faktorer som spiller inn på hvor tørt det vil oppleves, FG er bare en av de faktorene. Ikke tukle med noe du ikke vet hvordan blir, før du vet hvordan det har blitt, er mitt tips.
 
Ikke tukle med noe du ikke vet hvordan blir, før du vet hvordan det har blitt, er mitt tips.[/QUOTE]

Dette er det bra du gjentar noen ganger.. blir fort rastløs da realiteten ikke stemmer med teorien på arket! Skal la det stå til. [emoji1309]
Takk igjen


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ikke tukle med noe du ikke vet hvordan blir, før du vet hvordan det har blitt, er mitt tips.

Dette er det bra du gjentar noen ganger.. blir fort rastløs da realiteten ikke stemmer med teorien på arket! Skal la det stå til. [emoji1309]
Takk igjen


Sent from my iPad using Tapatalk[/QUOTE]

FG på papir for et øl som du ikke har brygget før er uansett bare en våt finger i luften. Hvis du har brygget det ca samme flere ganger, først da kan du plukke opp avvik fra normen underveis i gjæringen.
 
Dette er det bra du gjentar noen ganger.. blir fort rastløs da realiteten ikke stemmer med teorien på arket! Skal la det stå til. [emoji1309]
Takk igjen


Sent from my iPad using Tapatalk

FG på papir for et øl som du ikke har brygget før er uansett bare en våt finger i luften. Hvis du har brygget det ca samme flere ganger, først da kan du plukke opp avvik fra normen underveis i gjæringen.[/QUOTE]

Sant. Det var dette som kom ferdig blandet i en sekk fra maltmons. Så ut til å ha pale, pils, hvete og noe lyst spesialmat .. en dash havre?
Antok nok det var litt mere spesialmat enn det faktisk var. Stashet så opp med noe rester av vienna , pale og pils som jeg hadde (kanskje en 600-700g totalt og noen never havre) Kalkulerte på å meske lavt. Med 64c 40min og 65 i 20min.) Vørten lukter og smaker Nice. Hissig gjær som skulle ta ca 82% att. Regnet derfor jeg meg til sub ca 1,010. Den har imidlertid gått til 89%!Steike!
Neste gang blir det å sette sammen gristen så man vet hva man har.
Evnt bare slutte å tulle å følge oppskriften på settet.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Pfft. 1008 eller 1006 er vel i samme område. Jeg flasket akkurat en øl der bryggeprogrammet beregnet FG på oppskriften til 1012. Faktisk FG endte på 1026. (Jeg hadde riktignok mesket høyt i temperatur, men trodde ikke forskjellen var så stor).
 
Har du helt det ut? Jeg synes dette bare ser ut som gjær som har nektet å falle til bunns, noe som skjer av og til og ikke er noe å bekymre seg for.

Hei, takk for svar :)
Jepp, den gikk i dass. Luktet og smakte litt snedig også. Har alltid tidligere fått en fin gjærkake i bunn på karet, men her var all gjæren klumpete og svevde rundt i ølet som om karet var ristet litt på. Så jeg tok ingen sjangser, da det jeg tappet var bare grums, og det skulle flaskes.

Mulig du har rett med gjæren. Er første brygget jeg har opplevd dette med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vet ikke om dette er rette tråden å spørre men.... jeg får beskjed om at jeg har for lite minne på mobilen til å laste opp bilder i forumet? Tips???
 
Vet ikke om dette er rette tråden å spørre men.... jeg får beskjed om at jeg har for lite minne på mobilen til å laste opp bilder i forumet? Tips???

Frigjøre minne på telefonen ved å slette eventuelle apps, bilder og musikkfiler som ikke er i bruk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp