Tråden for dumme spørsmål.

I følge Kai Troester ("Braukaiser") ligger idealområdet - når du mesker - for lyse øl på 5,3 - 5,5, mens det ligger på 5,4 - 5,6 for mørke øl. pH bør ikke synke under 5,2, og ikke gå over 5,8, sjøl om de store katastrofene neppe inntreffer om du skulle havne litt utenfor. (Vil du sette deg mer inn i denne materien, er dette en god artikkel: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Mash_pH_control Lenken er til den siste artikkelen i en serie av tre. Det er lenket til de to første i starten av den. Alle er nyttig lesing.)

Når du koker, synker pH'en gjerne med ett til et par poeng, slik at du starter gjæringen med en ph ned mot 5. Gjæren trives visst best med det. Ideell pH ved starten av kokingen er 5,2 - 5,4, så hvis den har ligget litt høyt under meskingen, kan du justere den ned. En ønsket effekt kan være at du får en behageligere opplevd bitterhet, mens en negativ effekt er at utbyttet av alfasyre (bitterstoffet i humla) blir noe lavere.

Det er fort gjort å få et nevrotisk forhold til disse tallene, men det er ikke dumt å spandere noen pH-strips på å finne ut hvor landet (eller vannet:)) ligger. Så kan du seinere la dem være i skapet. Stort sett går det greit hvis du har et normalt norsk vann, som er ganske bløtt. Det du da først og fremst må passe på, er at du ikke havner for langt ned i pH i mesken når du brygger med mye mørk malt. Har du hardt, kalkrikt vann, sliter du med lyse øl, og du må passe på å ikke komme for høyt når du mesker.

Det er kjekt å ha et lite batteri av remedier til å justere med. For å senke pH er det beste og mest effektive middelet fosforsyre, men du kan bruke melkesyre også, så lenge det bare trengs små mengder. Kalsiumsulfat og kalsiumklorid er salter som begge har den effekten at de senker pH noe, og dessuten tilfører kalsium. (Har du veldig bløtt vann kan det være nødvendig å tilsette litt kalsium, fordi gjæren trenger et visst nivå av det.) De påvirker også smaken. Sulfat framhever bitterheten, mens klorid flytter smaken mer i retning malt, og balansen mellom disse to kan du derfor bruke for å den smaksprofilen du ønsker.

Skulle du havne for lavt i pH, så du trenger å få hevet den, har du ikke så mange andre muligheter i praksis enn natron (natriumbikarbonat). Små doser er greit, men du skal visst ikke ha så mye oppi før det gir smak, så det er best - om mulig - å innrette seg slik at du ikke trenger det. (Jeg har måttet hive oppi en teskje ved et par anledninger, etter å ha vært litt for ivrig med fosforsyra, og har ikke merket noe.)

pH-strips, fosfor- eller melkesyre, kalsiumsulfat og kalsiumklorid får du i en bryggeforretning. Natron har de i dagligvaren.

Angående den usmaken du sliter med, så kan den skyldes klor, hvis drikkevannet er behandlet med det. Det tenkte jeg ikke på i farten. I så fall kan du løse problemet med en campdentablett i bryggevannet. (Jeg er usikker på doseringen.)

edit: Essensiell informasjon kan ikke gjentas for ofte: Alle tall for pH er alltid basert på at prøven som er målt, har hatt romtemperatur (ca.25 grader). Så når du mesker, er det kjekt å ha et desilitermål i stål. Ta en liten prøve - du trenger jo ikke mye - og sett desilitermålet i kaldt vann, så tar det ikke lang tid før du kan teste.
Takker så mye igjen. Jeg skal foreta målingen neste gang. Neste gang blir ikke før jeg får somlet meg til å kjøpe et kjøleskap. Nå er årstiden slik at jeg ikke klarer å holde romtemperaturen på gjæringstempetatur
 
Ok, mener du det som er over er bra gjær eller det som er under? Den har bare stått 6-7 timer på funnelen

Det under har mest gjær ser det ut som. Jeg antar at det er ganske likt hele veien rundt og i midten. Noe som på en måte er litt rart, siden trub som oftest bunnfeller først. Skader jo ikke å ta med seg alt, men vet ikke hvis du skal lage starter på det eller ei.
 
Har nok forklart meg litt dårlig, altså..har vasket den to ganger før den gikk på funnelen (for mye trub i funelen og den tetter seg og er noe styr å få ut).
Den skal i kjøleskap til neste brygg med Kølsh om noen uker vil jeg tro, så ja, skal lage starter
 
Ville latt den stå til i morgen. Ser ut som om det bare er gjær som henger på sidene av glasset i gardiner før det faller helt ned.
 
Aha. Hvis den er dobbeltvasket så vil jeg si at du tar med deg for mye trub.. La det bunnefelle etter kok så slipper du å vaske noe, med mindre du tørrhumler. Ett tips :)

Men hvis det er styr å bruke den greia der, ville jeg heller kanskje gått på Biltema og funnet noen høye slanke glass, jeg vet de har, men vet ikke hva de heter. Jo høyere og slankere jo bedre, for da får du separert trub fra gjær lettere.

Hvis du skal lage starter ville jeg tappet med minst mulig trub.
 
Trenger raskt svar på dumt spørsmål. Har første brygg basert på einerlåg og kveik på gang. Der har jeg mesket 66% pilsmaltog 33% Red X malt på ca 70 grader, som er i henhold til en tradisjonsøloppskrift. Forskjellen er at oppskriften ender med "oppskåke" etter to dager, mens jeg skal flaske på glassflasker.

Så her er saken: OG var 1070, og nå har FG stabilisert seg på 1025. Er det normalt at man faktisk får så mye ugjærbart sukker ved mesking på 70 grader at man ender på 1025 i FG? Jeg skal flaske i morgen, og trenger å vite dette i kveld.
 
Trenger raskt svar på dumt spørsmål. Har første brygg basert på einerlåg og kveik på gang. Der har jeg mesket 66% pilsmaltog 33% Red X malt på ca 70 grader, som er i henhold til en tradisjonsøloppskrift. Forskjellen er at oppskriften ender med "oppskåke" etter to dager, mens jeg skal flaske på glassflasker.

Så her er saken: OG var 1070, og nå har FG stabilisert seg på 1025. Er det normalt at man faktisk får så mye ugjærbart sukker ved mesking på 70 grader at man ender på 1025 i FG? Jeg skal flaske i morgen, og trenger å vite dette i kveld.

Tror den går lenger ned. Grunnen til oppskåke etter to dager tror jeg ofte er utålmodighet. Jeg hadde smash pale malt sist, og Gjernes spiste seg fra 1.019 til 1.010 fra dag to til fire. Min mesk var på 71 grader.
 
Min har vært stabil på 1025 i en uke. Bruker Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik. Jeg bare lurer på om 1070-1025 er innenfor normal variasjon. At det ikke er helt uhørt.
 
Sist redigert:
Hei, jeg vurderer å ta med kokeren på fjellet i løpet av sommeren. Det er ikke innlagt vann på hytta, men det går en bekk forbi med drikkevann. Hvordan er det å bruke dette vannet i forhold til vannet i springene hjemme? Er det noen fordeler/ulemper ved dette? Et problem kan jo være nedkjøling med spiralkjøleren. er fort 150 meter til bekken, så det kan være vanskelig å få til. Noen som har gjort noe lignende før?
 
Sett kjelen i bekken:).

Du får vel et veldig bløtt vann fra den bekken, vil jeg anta - med mindre det er kalkrike trakter du har hytte i. Så brygg noe som passer til det.
 
Har ikke peiling på hvordan vannet er der. Ligger i Steinsethbygdi i Etnedal (Valdres). Er vel bare regnvann som kommer fra fjellet som går i den bekken. Smaker godt i hvert fall. Trur ikke det er så lurt å sette kokeren i bekken. Men jeg kunne jo kanskje kjøpt meg en stor kjele og helt det i den først. Er en elv som ligger 30 meter ifra hytta som vi kunne brukt til dette. Er litt nærmere enn bekken med drikkevann.
 
Skulle tappe siste brygget i dag. En Kølsch gjæret med wlp029 på 18c.
Jeg tapper gjerne av litt i et papirbeger før jeg tapper av for å måle FG. Det som kom i reagensrøret var klumpete og luktet "annerledes" enn hva mine tidligere identiske brygg har gjort.

Kan det ha vært noe galt med gjæren, eller har jeg fått infeksjon i karet? (Se bilder)
Bør jeg i såfall dumpe denne gjæringsbøtta om det er infeksjon?

1f1edd1710130d8bff91098a4e9e2486.jpg
def1443f2c5b596ed3c80eaa2ed180ed.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Skulle brygge en knusktørr fyrrig belgisk blonde ale til sommeren. (OG er 59)Utfordringen er nå at vi snakker 1,006 SG etter 5 dager.. skal man her bare tørr-humle og "ødlegge" dvs redde det til en humlebombe?
Det er tilsatt 3never med havregryn da jeg regnet med at den skulle stoppe rundt 8-9.. Redd dette blir litt krise?
Hva mener de med fartstid her? La det være et knusktørt øl? Eller humle?




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp