Jeg hiver dem i en sil, senker den ned i en bolle med Star-San-blanding i noen minutter, og tar ut. Da er de desinfisert men det drypper ikke så mye fra dem.
Gjør det samme
Utrolig ka en plutselig kan komme på
Jeg hiver dem i en sil, senker den ned i en bolle med Star-San-blanding i noen minutter, og tar ut. Da er de desinfisert men det drypper ikke så mye fra dem.
Har denne helgen/uken lagd en 5 liter starter med WLP833 fra gjenbrukt gjær fra en tidligere batch (ganske mye gjær altså), og den skummet ikke særlig mye. Brukte magnetrører og defoamer så det hjelper jo på. Fikk kanskje 2 cm med skum i løpet av de to-tre dagene den sto på røreren. Du vil jo uansett se i bunnen av kolben din når starteren er ferdig dekantert om det er en mye større mengde gjær enn du hadde i til å begynne med. Mulig defoameren du har brukt også bidrar til det lille skummet.Handlingen forut er vel dummere enn spørsmålet:
Mens jeg laget gjærstarter i går la jeg mine tre pakker med WLP833 på kjøkkenbenken, der de lå i en times tid, kanskje. Imens satte jeg på oppvaskmaskinen på andre siden av benkeplaten, og tenkte ikke mer over det før jeg merket at gjærpakkene var merkbart varme, uten at jeg målte temperaturen, naturligvis.
Jeg laget starter, og den skummet ikke veldig - bare et tynt lag med bobler øverst i erlenmeyerflasken. Men så brukte jeg da også et par dråper foam killer under kok.
Nå er jeg redd for at jeg har skadet/drept gjæren. Det er lenge siden jeg har brukt WLP833 - pleier den ikke å gjøre stort ut av seg?
Hvilke forholdsregler bør jeg ta for å unngå at en lang bryggedag ender med mageplask?
https://www.aliexpress.com/store/product/temperature-controller-STC-1000/1305777_2004466302.htmlEr det noen som har en safe kilde til A400_P?
Møkklei ITC310.
Er det noen som har en safe kilde til A400_P?
Møkklei ITC310.
Ta rommet på 16 grader.Hei og hopp.
Brygget en Ægir Dag klone på lørdag med US-05. Satt den i kalde boden og håpet at det likevel skulle være varmt nok til at gjæringen startet. Nå viser termometeret 12 grader, og det er ikke noe liv i karet, ikke veldig uventet.
Har et annet rom der panelovnen står på 16 C, men så er problemet at jeg skal avgårde i kveld og blir borte til mandag. Er da redd for at stormgjæringen skal gjøre seg ferdig med påfølgende temperaturfall etter det igjen hvis jeg setter den inn på 16C.
Bør jeg la den stå så kaldt frem til mandag og håpe at gjæringen ikke starter, for så å kunne kontrollere det (bedre) derfra?
Hva er fjaset med inkbirden? Funker den ikke?
Sent from my iPad using Tapatalk
Har du erfaring med bruk av denne metoden? Hvor ofte skifter du håndklær,blir det flere i timen? Kan det vær en ide å ha dem i frysen først?Hvis du pakker inn gjæringsfatet med våte håndklær kan du presse ned temperaturen litt på den måten også.