Tråden for dumme spørsmål.

Vi skal etterhvert brygge en Bohemian pils, sist vi forsøkte oss på pils for over 1 år siden så gikk ikke dette bra.
åpner fortsatt en flaske i ny og ne, men smaker fortsatt papp/sykdom..

Er det noen som har noen gode råd når det kommer til Pils? Nå har vi kontroll på gjæringstemp, det hadde vi ikke sist.
 
Tror det var oksidering ja, + en far som forkjølt hostet nedi gjæringskaret under flasking...

Men hva med diacetyl (var det ritkig) rest? Når skal vi øke temperaturen?
 
Handlingen forut er vel dummere enn spørsmålet:

Mens jeg laget gjærstarter i går la jeg mine tre pakker med WLP833 på kjøkkenbenken, der de lå i en times tid, kanskje. Imens satte jeg på oppvaskmaskinen på andre siden av benkeplaten, og tenkte ikke mer over det før jeg merket at gjærpakkene var merkbart varme, uten at jeg målte temperaturen, naturligvis.

Jeg laget starter, og den skummet ikke veldig - bare et tynt lag med bobler øverst i erlenmeyerflasken. Men så brukte jeg da også et par dråper foam killer under kok.

Nå er jeg redd for at jeg har skadet/drept gjæren. Det er lenge siden jeg har brukt WLP833 - pleier den ikke å gjøre stort ut av seg?

Hvilke forholdsregler bør jeg ta for å unngå at en lang bryggedag ender med mageplask?
 
Handlingen forut er vel dummere enn spørsmålet:

Mens jeg laget gjærstarter i går la jeg mine tre pakker med WLP833 på kjøkkenbenken, der de lå i en times tid, kanskje. Imens satte jeg på oppvaskmaskinen på andre siden av benkeplaten, og tenkte ikke mer over det før jeg merket at gjærpakkene var merkbart varme, uten at jeg målte temperaturen, naturligvis.

Jeg laget starter, og den skummet ikke veldig - bare et tynt lag med bobler øverst i erlenmeyerflasken. Men så brukte jeg da også et par dråper foam killer under kok.

Nå er jeg redd for at jeg har skadet/drept gjæren. Det er lenge siden jeg har brukt WLP833 - pleier den ikke å gjøre stort ut av seg?

Hvilke forholdsregler bør jeg ta for å unngå at en lang bryggedag ender med mageplask?
Har denne helgen/uken lagd en 5 liter starter med WLP833 fra gjenbrukt gjær fra en tidligere batch (ganske mye gjær altså), og den skummet ikke særlig mye. Brukte magnetrører og defoamer så det hjelper jo på. Fikk kanskje 2 cm med skum i løpet av de to-tre dagene den sto på røreren. Du vil jo uansett se i bunnen av kolben din når starteren er ferdig dekantert om det er en mye større mengde gjær enn du hadde i til å begynne med. Mulig defoameren du har brukt også bidrar til det lille skummet.
 
Takk for beroligende ord. Jeg antar det skal mer til for å drepe/skade en tre uker fersk gjær, og at jeg på sedvanelig hjemmebryggervis bare er unødvendig bekymret. RDWHAHB! :)
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 39
Hei og hopp.
Brygget en Ægir Dag klone på lørdag med US-05. Satt den i kalde boden og håpet at det likevel skulle være varmt nok til at gjæringen startet. Nå viser termometeret 12 grader, og det er ikke noe liv i karet, ikke veldig uventet.
Har et annet rom der panelovnen står på 16 C, men så er problemet at jeg skal avgårde i kveld og blir borte til mandag. Er da redd for at stormgjæringen skal gjøre seg ferdig med påfølgende temperaturfall etter det igjen hvis jeg setter den inn på 16C.
Bør jeg la den stå så kaldt frem til mandag og håpe at gjæringen ikke starter, for så å kunne kontrollere det (bedre) derfra?
 
Hei og hopp.
Brygget en Ægir Dag klone på lørdag med US-05. Satt den i kalde boden og håpet at det likevel skulle være varmt nok til at gjæringen startet. Nå viser termometeret 12 grader, og det er ikke noe liv i karet, ikke veldig uventet.
Har et annet rom der panelovnen står på 16 C, men så er problemet at jeg skal avgårde i kveld og blir borte til mandag. Er da redd for at stormgjæringen skal gjøre seg ferdig med påfølgende temperaturfall etter det igjen hvis jeg setter den inn på 16C.
Bør jeg la den stå så kaldt frem til mandag og håpe at gjæringen ikke starter, for så å kunne kontrollere det (bedre) derfra?
Ta rommet på 16 grader.
 
Hva er fjaset med inkbirden? Funker den ikke?


Sent from my iPad using Tapatalk

De virker fint. Utrolig fin plug&play-dings. Men, jeg savner ramp-funksjonen jeg har i de to STC1000+ -skapene mine. Føler det er hakket mindre set&forget med ITC-skapene mine, at de trenger litt mer oppfølging, selv med seks programmerbare trinn. Jeg tror det er mer vanesak, at jeg er vant til 1000+ og ramp-funksjonen.

Dessuten så er det et stort minus for meg at ITC'ene henger og dingler utenpå skapene med alle ledninger, og ledninger som må inn gjennom døra, hvor 1000+ -skapene er innebyggede, og ikke noe henger og dingler, og ingen synlige kabler utenfor. Så jeg tar meg heller fire timer og bygger om de to siste skapene til integrerte 1000+, når jeg gidder, vel å merke...
 
Sist redigert:
Når man tørrhumler, så blir det sagt at rundt 5 dager er det beste.. men har det noe å si hvilke humler man tørrhumler med?? Føler citra å amarillo er veeeeldig flyktige, mens cascade skifter smak etter 5 dager..
føler nesten citra bør slippes i bøtta rundt 3 dager før cc å cascade aldri bør ligge over 5 dager.. er det noe i dette?
 
Da jeg skrev 5 dager for noen år siden så var det egentlig mest basert på både Citra og Amarillo, da jeg brukte de ofte og fikk veldig godt resultat å dumpe tempen etter fem dager. Nå så er jeg mer på 3-3.5 dager, uten at jeg vet hvorfor, sanser utvikler seg kanskje, eller så er det min mindre batch-størrelse. Men uansett så forandret alt seg uansett humle etter fem dager merket jeg da. Gjør som jeg gjorde, ta en smak hver dag :)

Men ja, cascade gir deg fortere gress enn både Citra og Amarillo etter en vis tid.
 
Tilbake
Topp