Om man har plass, så vil et benkekjøleskap med STC-1000 koste rundt 1000 kr totalt.
US-05 er vel ikke verstingen når det gjelder usmaker. Databladet sier 12-25 grader. Har du ingen rom som er kjøligere?
Hvis ikke så er det bare å kjøre på og håpe det beste. Kan du få kjølt vørteren ned til 16-18 grader når du skal pitche gjæren, så er det jo en god start.
Her er en tråd jeg fant. Mange som hevder at dette er en veldig tilgivende gjær:
https://www.beeradvocate.com/community/threads/optimum-temperature-safale-us-05.53875/
Det er faktisk kaldt, men det tåler de i 2 uker.Godt poeng.
Prøver så godt jeg kan. Har instruert familien i å holde døra lukket osv. Lite plass og ølbrygging går visst ikke så bra i sammenDet er viktig å kunne holde temp'en i bøtta stabil, også. Går det litt opp og ned er faren for usmaker rimelig høy.
Prøver så godt jeg kan. Har instruert familien i å holde døra lukket osv. Lite plass og ølbrygging går visst ikke så bra i sammen
https://forum.norbrygg.no/threads/flaske-med-auto-hevert-uten-a-stikke-om.34863/Hvordan vil den beste måten være for å karbonere øl på flaske uten å stikke om?
Jeg har stukket om ølet en gang alt og vil ikke utsette ølet for enda en sjans for å oksidere. Er snakk om en imp stout
Satt en NEIPA, første flaske smakte våt papp, så fryktet alt var gått åt h...te. Har prøvd noen flere flasker bare for sikkerhelt skyld. så langt 50% papp, 50% ok. Er det virkelig mulig eller er smaksløkene mine helt på trynet?
Vi hiver dem i en skål med starsan.Hei. Pleier dere å desinfisere korkene ved flasking? Jeg har ikke gjort det, men lurte på om det var normalen.
Samme herVi hiver dem i en skål med starsan.
Jeg leste et sted at det kunne få dem til å ruste, og at man burde bruke vodka eller noe istedet, men vi har ikke hatt noen problemer med rustne korker.Samme her
Oppdatering: Jeg tilsatte sukker etter coldcrash og lot det stå noen dager for så å flaske rett fra gjæringskaret. Det fungerer fint.Tilsette sukker i gjæringskaret før flasking.
Er det noen som har tilsat sukker i gjæringskaret etter cold-crash og ventet er par dager for så å flaske direkte fra gjæringskaret? Siden ølet er kaldt burde gjæren ikke spise sukkeret før man varmer opp flaskene?
Prøver å minimere utstyr som er i kontakt med ølet siden jeg sliter med en treg infeksjon som sakte men sikkert ødelegger alt ølet jeg har laget i det siste.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Dere har nok kasta bort en del sukker i det kornet dere kasta, og dere får antakelig en høyere sukkerkonsentrasjon (OG) i de 17 literne enn det som var planen. Det betyr sterkere øl, om det er krise eller ikke kommer vel an på øyet som ser. At det blei litt mye gjær tror jeg går veldig greit. Sterkere øl trenger mer gjær uansett. Pass på temperatur, nå, så blir det bra.Heisann. Mine første tråd her og ville satt pris på litt hjelp på vårt første brygg - ekte nybegynnerspørsmål.
Vi kjøpte Brewcrafter 25 med Tysk Pilsner som førstebrygg(uviten). Se vedlegg for oppskrift.
Under meskeprosesen gikk alt greit til vi skulle spyle resten av kornet med vann ca 78 grader. Her brukte vi for lite vann så nå sitter det ca 17 liter i gjæringskaret. Ihht oppskriften skulle vi hatt 25 liter. Ja, vi lærer av våre feil....
I gjæringskaret tilsatte vi begge gjæringsposene som kom med settet(tilpasset 25 liter brygg). Nå står karet for gjæring i boden i 15-16 grader(i oppskrift: 10-15 grader). Hvordan vil våre feil påvirke sluttresultatet? Er det håp?