Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har et fat, en CO2-flaske og en regulator med en utgang. Er det slik at når jeg vil oppgradere til et fat til så må jeg ha en slik en med to utganger, og hvis jeg vil ha enda et så må jeg kjøpe en slik en med tre utgang, også videre? Det virker jo dyrt og tungvint. Finnes det ikke utganger å kjøpe som utvidelse av regulatoren du har?
https://www.bryggselv.no/tilbehør/103185/co2-manifold-3-utganger-aluminium

kan bruke en slik. Men da kan du ikke regulere trykk individuelt på hvert fat.

Edit: Her var jeg seint ute!
 
Du kan kjøpe en enkel regulator med manometer på BT, sette hovedregulatoren til hefe-trykk og så redusere den andre linja med BT regulatoren.
 
Satte den første pilsneren vår søndag for halvannen uke siden. Denne skal iflg oppskriften gjære i 3 uker. Tenkte ikke så langt da vi brygga, siden vi drar på påskeferie neste lørdag og blir borte en uke. Lurest å tappe ølet neste lørdag, eller la det stå en ekstra uke i gjærskapet?
 
Da var tiden for et eller 2 spørsmål kommet. Lurer på hvordan dere gjør ved karbonering etc. Prøvesmakte en flaske i går med mitt aller første brygg. Var kanskje litt flat,og hadde små bobler. Når jeg helte ølet i glass kom det veldig lite skum. Pleier dere å riste litt på flaskene under karbonering eller ved lagring? Jeg ristet litt på det som var igjen i flasken ,, da skummet det voldsomt. Pilsen sto i 2 uker til karbonering, 10 dager på 20gr, 4 siste dager mellom 25-28 gr. Brukte 6g/l , ble anbefalt av noen andre å bruke 7g?..

Laget 2 batcher sist helg med pilsner, og bruker en gjæringsprofil som jeg fikk hos brygg selv.
3dager 10gr
1 dager 12gr
1 dager 14gr
3 dager 16gr
så senke temperaturen til kaldt på 4,5dgr, og la stå litt, totalt 13-14 dager gjæring
Når skal jeg sette det ut for diacetyl rest, etter ferdig gjæring?
 
Snur ikke flaskene uten at karboneringen ikke er i mål.
Men tror ikke de har noen betydning for ølet. Litt lengre tid før det blir klart går det nok.
Følger du overnevnte gjæringsprofil så kan det hende ølet er utgjæret dag 8.
Mao så kan det være litt sent med d rest. Den tas ofte etter ca 2/3 gjæringsforløp.
Men temperaturen de siste tre dagene er såpass høy at dette trolig kan regnes som d rest.

Sjekk gjerne utgjæring før du senker temperaturen. Lurt å vente til gjæringa er over.
 
Skal bytte venner. Lover.
Det er snakk om "et lyst" og "et brunt" surøl, typ Guezue og oud bruin-aktig.
Er vi enig om at disse dropsene er på 3 gram? 2 drops pr halvliter vil da gi 12 gr/liter. Høres drøyt ut. For ikke å snakke om for 0.33-flasker...

Beklager sent svar. Ett drops på en 0,33 flaske gir "vanlig" kullsyreinnhold (til IPA, pils, etc). Tilsvarende for 0,5 flasker er 1,5 drops. Jeg aner ikke hvor mange gram et drops er, men hhv 1 og 1,5 drops gir ca. det samme resultatet som 6 gram farin pr liter øl. Jeg ville som skrevet over økt ørlite for en Oud Bruin, og økt enda mer for en Gøse. (når jeg nå leser det jeg har skrevet så mistenker jeg at hvert drops inneholder 2 gram sukker)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Snur ikke flaskene uten at karboneringen ikke er i mål.
Men tror ikke de har noen betydning for ølet. Litt lengre tid før det blir klart går det nok.
Følger du overnevnte gjæringsprofil så kan det hende ølet er utgjæret dag 8.
Mao så kan det være litt sent med d rest. Den tas ofte etter ca 2/3 gjæringsforløp.
Men temperaturen de siste tre dagene er såpass høy at dette trolig kan regnes som d rest.

Sjekk gjerne utgjæring før du senker temperaturen. Lurt å vente til gjæringa er over.

Her er gjæringsprofilVis vedlegget Vis vedlegget
 
Noen som har erfaring med 940 på lavere temperaturer? Jeg tenkte å tilsette krause ved overføring når det er igjen fem poeng og gradvis senke ned til 4C. Jeg antar at den vil ta seg av krausen, med mindre noen sier at den ikke gjør det?
 
Noen som har funnet en måte å forhindre stroppen i meskeposen fra å gli ut
når du putter den i vaskemaskinen?
Er mektig lei av å sitte å tre den innpå igjen
Putt inn en svart sokk elle en bukse sammen med posen når du vasker, er samme jævelen som stjeler svarte sokker og syr inn bukser i vaskemaskinen som drar ut stroppen i meske posen din, gi han no annet å holde på med der altså
 
Putt inn en svart sokk elle en bukse sammen med posen når du vasker, er samme jævelen som stjeler svarte sokker og syr inn bukser i vaskemaskinen som drar ut stroppen i meske posen din, gi han no annet å holde på med der altså

Men er et noe poeng i å vaske meskeposen? Jeg skyller den godt og henger den til tørk. Kanskje dypper jeg den i starsan en gang i blant. Jeg har nå holdt på med dette en god stund nå, og har ikke merket noe galt.
 
Ser for meg i verste fall at det kan bli hengende igjen vaskemiddel, eller no derfra. f.eks lukter jo nyvaskede klær mer enn bare "nye" klær, de lukter litt av vaskemiddelet.
 
Men er et noe poeng i å vaske meskeposen? Jeg skyller den godt og henger den til tørk. Kanskje dypper jeg den i starsan en gang i blant. Jeg har nå holdt på med dette en god stund nå, og har ikke merket noe galt.
Kan heller ikke skjønne at det skal være noe poeng å vaske meskeposen utover å skylle den etter bruk.
 
Evt hvis man varmer opp vann til vask av bryggeriet i ettertid kan jeg tenke meg at det holder å ha meskeposen i dette vannet.
 
Har ein Svartediket på gjæring i desse dagar, og det nærmer seg tid for tørrhumling. På grunn av påsken vil dette ølet stå til gjæring i 21 dagar. Bør eg då regulere tørrhumletida? Oppskrifta seier etter seks dagar.
 
Har ein Svartediket på gjæring i desse dagar, og det nærmer seg tid for tørrhumling. På grunn av påsken vil dette ølet stå til gjæring i 21 dagar. Bør eg då regulere tørrhumletida? Oppskrifta seier etter seks dagar.

Du må utsette tørrhumlinga. Jeg ville regulert det sånn at ølet står 5-6 dager med humla før du tapper.
 
Har to kar med pils som gjæret på 10-12 grader. Da SG var stabil ble de satt i romtemperatur i to dager før flasking. Sjekket SG før jeg skulle tappe, og da var SG sunket med 4 på begge. Er dette fordi temperaturen er høyere eller bør jeg la de stå for å sjekke at de er stabile? SG var stabil på 1.012 som var som forventet når de ble satt varmt. SG etter to dager i romtemperatur var 1.008.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp