Tråden for dumme spørsmål.

US-05 er vel ikke verstingen når det gjelder usmaker. Databladet sier 12-25 grader. Har du ingen rom som er kjøligere?

Hvis ikke så er det bare å kjøre på og håpe det beste. Kan du få kjølt vørteren ned til 16-18 grader når du skal pitche gjæren, så er det jo en god start.
Her er en tråd jeg fant. Mange som hevder at dette er en veldig tilgivende gjær:
https://www.beeradvocate.com/community/threads/optimum-temperature-safale-us-05.53875/

Altså jo, jeg har 2 soverom som er kjøligere men tror ikke samboeren setter pris på at jeg legger bøtta inn på rommet til datteren vår på 7 og vårt soverom har hun allerede sagt nei til så det blir badet. Takk for linken! Ser jo at det er noen som har vært heldige. Får åpne vinduet og håpe på det beste

Takk for svar
 
Jeg har bare kontroll på minimumstemperaturen og knapt det om sommeren (nå skal jeg starte med kveik, så da blir ikke det noe problem heller med norske temperaturer). Min opplevelse er at gjæren tåler mer enn man tror av variasjon. Starter man lavt nok, så tåler den å stige fritt under stormgjæringen.

Jeg tar forbehold om finjustering for brygging på profesjonelt/konkurransenivå. Der holder neppe mine øl mål, selv om jeg selv er godt fornøyd med mine beste. :) Jeg tar også forbehold om særskilt gjærdrevne øl, og kanskje spesielt de belgiske. Her er smaken veldig temperaturavhengig.
 
Hvordan vil den beste måten være for å karbonere øl på flaske uten å stikke om?
Jeg har stukket om ølet en gang alt og vil ikke utsette ølet for enda en sjans for å oksidere. Er snakk om en imp stout
 
Noen 002-eksperter her? Hva er deres erfaringer med hvor fenoler begynner temperaturmessig?

Jeg har gjæret en mislykket greie (ikke pga gjæren) på 21 flatt som ei pannekake, etter å ha dratt den opp over 18 timer fra lavere pitchtemp. Jeg synes jeg merker et mikrosopisk hint av fenoler. Eller så er det kanskje 002 i seg selv, mener å kjenne igjen smaken fra da jeg har brukt den tidligere og gjæret på 19-20. Ah, så mye å ta igjen etter et års pause.
 
Satt en NEIPA, første flaske smakte våt papp, så fryktet alt var gått åt h...te. Har prøvd noen flere flasker bare for sikkerhelt skyld. så langt 50% papp, 50% ok. Er det virkelig mulig eller er smaksløkene mine helt på trynet?

Etter nå å ha smakt på vesentlig flere flasker fra denne batchen, så stiger % andelen for flasker uten usmak betydelig, nå ligger jeg rundt 80% ok, 20% papp. Nå begynner jeg lure på om det kan ha vært noe grums i noen av flaskene før tapping.
 
Jeg strør dem utover et plastlokk og sprayer med starsan. De ruster hvis de blir liggende våte i ukesvis uten å brukes, men jeg har ikke opplevd rustne korker på ølflasker.
 
Tilsette sukker i gjæringskaret før flasking.

Er det noen som har tilsat sukker i gjæringskaret etter cold-crash og ventet er par dager for så å flaske direkte fra gjæringskaret? Siden ølet er kaldt burde gjæren ikke spise sukkeret før man varmer opp flaskene?

Prøver å minimere utstyr som er i kontakt med ølet siden jeg sliter med en treg infeksjon som sakte men sikkert ødelegger alt ølet jeg har laget i det siste.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Oppdatering: Jeg tilsatte sukker etter coldcrash og lot det stå noen dager for så å flaske rett fra gjæringskaret. Det fungerer fint.

Kan virke som om karboneringen gikk litt raskere en normalt.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Heisann. Mine første tråd her og ville satt pris på litt hjelp på vårt første brygg - ekte nybegynnerspørsmål.

Vi kjøpte Brewcrafter 25 med Tysk Pilsner som førstebrygg(uviten). Se vedlegg for oppskrift.

Under meskeprosesen gikk alt greit til vi skulle spyle resten av kornet med vann ca 78 grader. Her brukte vi for lite vann så nå sitter det ca 17 liter i gjæringskaret. Ihht oppskriften skulle vi hatt 25 liter. Ja, vi lærer av våre feil....

I gjæringskaret tilsatte vi begge gjæringsposene som kom med settet(tilpasset 25 liter brygg). Nå står karet for gjæring i boden i 15-16 grader(i oppskrift: 10-15 grader). Hvordan vil våre feil påvirke sluttresultatet? Er det håp?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 6
Heisann. Mine første tråd her og ville satt pris på litt hjelp på vårt første brygg - ekte nybegynnerspørsmål.

Vi kjøpte Brewcrafter 25 med Tysk Pilsner som førstebrygg(uviten). Se vedlegg for oppskrift.

Under meskeprosesen gikk alt greit til vi skulle spyle resten av kornet med vann ca 78 grader. Her brukte vi for lite vann så nå sitter det ca 17 liter i gjæringskaret. Ihht oppskriften skulle vi hatt 25 liter. Ja, vi lærer av våre feil....

I gjæringskaret tilsatte vi begge gjæringsposene som kom med settet(tilpasset 25 liter brygg). Nå står karet for gjæring i boden i 15-16 grader(i oppskrift: 10-15 grader). Hvordan vil våre feil påvirke sluttresultatet? Er det håp?
Dere har nok kasta bort en del sukker i det kornet dere kasta, og dere får antakelig en høyere sukkerkonsentrasjon (OG) i de 17 literne enn det som var planen. Det betyr sterkere øl, om det er krise eller ikke kommer vel an på øyet som ser. At det blei litt mye gjær tror jeg går veldig greit. Sterkere øl trenger mer gjær uansett. Pass på temperatur, nå, så blir det bra.

Edit: Det med temperatur ville jeg vært mer bekymra for. Gjæren genererer varme, og 10-15 C er ment i karet, ikke rommet. Det kan bli et problem. Ikke at det ikke blir øl, men at det ikke blir godt.
 
Tilbake
Topp