Tråden for dumme spørsmål.

Argh. Klarer aldri å finne igjen den linken jeg ser etter.. Men den NRK-snutten om tradisjonsbrygging som ligger her et sted på forumet, anyone?
 
Sist redigert:
Da havner jeg i denne tråden igjen, gitt.
Har synset litt i følge med å lage startere, og tenkte plutselig jeg måtte finne ut om noen faktisk har gjæret ut vørterøl til "drikke øl" noen gang?
Jeg snakker da om vanlig vørterøl, type ringnes/annet, som det hender jeg drikker eller lager startere på.

Etterhvert som dette spørsmålet dukket opp fikk jeg også for meg at dette kunne være et svært enkelt utgangspunkt for å se hva forskjellig tørrhumling og forskjellig gjær tilfører ølet på meget små batcher, uten så mye arbeid. Og med lik start vørter hver gang.

Har noen gjæret ut vørterøl noengang og drukket/smakt ølet? Burde vel kunne få en rett under 4% ABV etter utgjæring.
 
Hei igjen ølguder! Tenkte at jeg skulle brygge med us-safeale 05 nå til helgen for første gang og lurer derfor på hvor viktig det er med temp.kontroll. Badet jeg har bøtta på holder vanligvis ca 19-20 grader, men nå som været er blitt litt bedre så sliter jeg med å få temp. på under 22. Altså det går ikke høyere enn 22 men allikevel... Dette er vel altfor mye eller?

Takker på forhånd for svar
 
Hei igjen ølguder! Tenkte at jeg skulle brygge med us-safeale 05 nå til helgen for første gang og lurer derfor på hvor viktig det er med temp.kontroll. Badet jeg har bøtta på holder vanligvis ca 19-20 grader, men nå som været er blitt litt bedre så sliter jeg med å få temp. på under 22. Altså det går ikke høyere enn 22 men allikevel... Dette er vel altfor mye eller?

Takker på forhånd for svar
Tror det kommer til å bli varmt, ja. Det blir varmere i bøtta enn i rommet, så du kan se for deg temperaturer opp i 27 grader.
 
US-05 er vel ikke verstingen når det gjelder usmaker. Databladet sier 12-25 grader. Har du ingen rom som er kjøligere?

Hvis ikke så er det bare å kjøre på og håpe det beste. Kan du få kjølt vørteren ned til 16-18 grader når du skal pitche gjæren, så er det jo en god start.
Her er en tråd jeg fant. Mange som hevder at dette er en veldig tilgivende gjær:
https://www.beeradvocate.com/community/threads/optimum-temperature-safale-us-05.53875/
 
Sist redigert:
Hei igjen ølguder! Tenkte at jeg skulle brygge med us-safeale 05 nå til helgen for første gang og lurer derfor på hvor viktig det er med temp.kontroll. Badet jeg har bøtta på holder vanligvis ca 19-20 grader, men nå som været er blitt litt bedre så sliter jeg med å få temp. på under 22. Altså det går ikke høyere enn 22 men allikevel... Dette er vel altfor mye eller?

Takker på forhånd for svar
Er badet det rommet i hjemmet ditt med lavest temp? Høres i tilfelle slitsomt ut...
 
Tilbake
Topp