Mesking og utgjæring med 70 graderstrinn. Når jeg legger inn 70graderssteget i BS går forventet FG opp fra 1009 til 1015. Ønsker ikke å ende så høyt, men i 1009-1011-spekteret. Uansett om jeg endrer første trinn fra 64 til 60 grader, gjør det ingen forskjell. Vil jo gjerne ha de ekstra gravitypoengene 70-steget gir, men er det samtidig en måte å unngå å få forhøyet FG på? Eller er det bare å drite i 70-steget?
Om du endrer på temperaturen på hovedsteget under 65 grader er det rimelig at det har liten virkning på hva du får ut av 70-graderssteget ("dekstrinasjonssteget"). Det er forresten en god ide å ikke legge det på 70, men på 71-72, for å få maksimalt ut av det, siden høyere temperatur gjør mer stivelse tilgjengelig for enzymene. Det er dette siste som forklarer hvorfor du vil få en stadig mindre ekstra effekt ut av dekstrinasjonssteget jo høyere hovedsteget ("sakkarifikasjonssteget") ditt er.
Hvis du er opptatt av å få lavest mulig FG, betyr vel det at du vil ha et tørrest mulig øl? Da ville jeg nok droppet dekstrinasjonssteget. Sjøl om dekstrinene (altså de sukkerartene som normal ølgjær ikke spiser) gir fint lite søtsmak, gir de munnfølelse og noe "maltsødme" (?), og vil nok bidra til at ølet oppleves mindre tørt.
Jeg vet ikke om BS gir deg lavere FG om du forlenger tida på dekstrinasjonssteget? Prøv å legge inn 60 minutter. Det er alltids litt aktiv beta-amylase igjen selv på den temperaturen, som kan kappe opp dekstrinene til gjærbart sukker. Jeg mesker scottish ale på 70 grader, og det blir altså øl med alkohol ut av det, og ikke bare ei dekstrinsuppe

. Det blir egentlig liten forskjell på et øl mesket på 68 og på 70 grader. Du må ikke se deg blind på temperaturen, tida du bruker på et steg har også betydning.
Poenget er vel å få et best mulig øl av den typen du brygger, så glem FG, som jo bare er et tall. Forskjellen på et øl med OG 1.055 og FG 1.015, og et øl med OG 1.050 og FG 1.010, er antakelig nokså liten, hvis forskjellen er resultatet av et relativt kort dekstrinasjonssteg. Men en forskjell er det, og så må du finne ut om du ønsker den.
Hvis du ønsker den, kan du dessuten oppnå omtrent det samme ved å slenge i litt dekstrinmalt, som Carapils:
"Carapils 5/2.4
Et svært lyst karamellmalt fra tyske Bestmalz. Også kjent som dextrin-malt. Dette maltet er såpass lyst at det kan brukes (med måte) også i helt lyse øl, for slik å tilføre noe fylde i smaken og også skumfasthet."