Tråden for dumme spørsmål.

Heisann. Mine første tråd her og ville satt pris på litt hjelp på vårt første brygg - ekte nybegynnerspørsmål.

Vi kjøpte Brewcrafter 25 med Tysk Pilsner som førstebrygg(uviten). Se vedlegg for oppskrift.

Under meskeprosesen gikk alt greit til vi skulle spyle resten av kornet med vann ca 78 grader. Her brukte vi for lite vann så nå sitter det ca 17 liter i gjæringskaret. Ihht oppskriften skulle vi hatt 25 liter. Ja, vi lærer av våre feil....

I gjæringskaret tilsatte vi begge gjæringsposene som kom med settet(tilpasset 25 liter brygg). Nå står karet for gjæring i boden i 15-16 grader(i oppskrift: 10-15 grader). Hvordan vil våre feil påvirke sluttresultatet? Er det håp?

Dere får nok et vesentlig sterkere øl dere hadde tenkt. (Målte dere OG?) Det i seg sjøl behøver jo ikke være så galt, om dere like pils med høy alkoholprosent. En løsning er ellers å vanne ut med kokt, nedkjølt vann.

Gjæringstemperaturen er det mest vesentlige, og dere ligger litt for høyt. Og kanskje alt for høyt. Det er temperaturen i ølet, ikke i rommet, som er det dere må se på. Gjæringen produserer mye varme, og kan gi en temperatur i ølet som er 4-5 grader over romtemperaturen. Så hvis temperaturen i boden er 15-16 grader, vil den fort nærme seg 20 grader i ølet. Og for å være ærlig, så får dere neppe god pils på den måten. Bl.a. er faren stor for at det blir en god del fusel, og i alle fall masse fruktighet. Det blir mer som en ale enn som en pils. Er temperaturen i ølet 15-16 grader, er dere i grenseland. Jeg ville ikke gjæret så høyt, men vet ikke helt hva dere kan vente dere. Øvre grense for gjæren er satt ganske høyt, det er ikke vanlig å legge den der.
 
Dere har nok kasta bort en del sukker i det kornet dere kasta, og dere får antakelig en høyere sukkerkonsentrasjon (OG) i de 17 literne enn det som var planen. Det betyr sterkere øl, om det er krise eller ikke kommer vel an på øyet som ser. At det blei litt mye gjær tror jeg går veldig greit. Sterkere øl trenger mer gjær uansett. Pass på temperatur, nå, så blir det bra.

Edit: Det med temperatur ville jeg vært mer bekymra for. Gjæren genererer varme, og 10-15 C er ment i karet, ikke rommet. Det kan bli et problem. Ikke at det ikke blir øl, men at det ikke blir godt.


Takker for hurtig tilbakemelding. Det med temperatur, vil du anbefale å lagre det i rom 6-10 grader i kjeller i stedet? Karet har "bare" gjæret i 1 uke til nå.
 
Takker for hurtig tilbakemelding. Det med temperatur, vil du anbefale å lagre det i rom 6-10 grader i kjeller i stedet? Karet har "bare" gjæret i 1 uke til nå.

Ti grader i kjeller hadde vært perfekt. Men spørsmålet blir om det er noe poeng nå etter en uke, eller om dere vil sende gjæren i en dvaletilstand ved å sette den kaldere nå.

Jeg hadde latt den gå sin gang, lært av erfaringen og satt et nytt brygg nå i påsken mens dere venter på resultatet [emoji1417]
 
Dere får nok et vesentlig sterkere øl dere hadde tenkt. (Målte dere OG?) Det i seg sjøl behøver jo ikke være så galt, om dere like pils med høy alkoholprosent. En løsning er ellers å vanne ut med kokt, nedkjølt vann.

Gjæringstemperaturen er det mest vesentlige, og dere ligger litt for høyt. Og kanskje alt for høyt. Det er temperaturen i ølet, ikke i rommet, som er det dere må se på. Gjæringen produserer mye varme, og kan gi en temperatur i ølet som er 4-5 grader over romtemperaturen. Så hvis temperaturen i boden er 15-16 grader, vil den fort nærme seg 20 grader i ølet. Og for å være ærlig, så får dere neppe god pils på den måten. Bl.a. er faren stor for at det blir en god del fusel, og i alle fall masse fruktighet. Det blir mer som en ale enn som en pils. Er temperaturen i ølet 15-16 grader, er dere i grenseland. Jeg ville ikke gjæret så høyt, men vet ikke helt hva dere kan vente dere. Øvre grense for gjæren er satt ganske høyt, det er ikke vanlig å legge den der.



Takk for fyldig svar. Vi bærer karet ned i kjeller hvor romtemperatur er 5-7 grader. Karet har gjæret i 1 uke og skal stå i 3 uker til. Hvor mange liter nedkjøl vann ville du gjettet er ok å vanne ut med nå?
 
Takk for fyldig svar. Vi bærer karet ned i kjeller hvor romtemperatur er 5-7 grader. Karet har gjæret i 1 uke og skal stå i 3 uker til. Hvor mange liter nedkjøl vann ville du gjettet er ok å vanne ut med nå?
Det er for seint. La det gå sin gang. Smak, lær og brygg mer.
 
Det er for seint. La det gå sin gang. Smak, lær og brygg mer.

Den er grei. Spent på resultatet men er forsiktig pessimist. Vil den høye temperaturen påvirke gjæringstiden? Er vel mer futt i prosessen? Bør vi tenke på å flaske før oppskriften sier vi skal?
 
Den er grei. Spent på resultatet men er forsiktig pessimist. Vil den høye temperaturen påvirke gjæringstiden? Er vel mer futt i prosessen? Bør vi tenke på å flaske før oppskriften sier vi skal?
Det går nok fortere, men det skader ikke å vente. Jeg ville nok latt det gå tida ut.
 
Hei!
Legger inn et spørsmål om tappetårn og utstyr.
Jeg skal bygge en kegerator med et kjøleskap og har kjøpt inn et tappetårn med to kraner (Perlick 630SS) fra USA og har et 19L corneliusfat stående. Hvilke koblinger/deler trenger jeg til disse ølslangene for å koble til fatet? :)
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 33
  • 0 bytes · Sett: 36
Hei!
Legger inn et spørsmål om tappetårn og utstyr.
Jeg skal bygge en kegerator med et kjøleskap og har kjøpt inn et tappetårn med to kraner (Perlick 630SS) fra USA og har et 19L corneliusfat stående. Hvilke koblinger/deler trenger jeg til disse ølslangene for å koble til fatet? :)

Vet ikke hvilken indre dim det er på slangene, men kanskje det funker med en 1/4" FFL 7mm som du kan sette på ball lock med gjenger?
 
Den er grei. Spent på resultatet men er forsiktig pessimist. Vil den høye temperaturen påvirke gjæringstiden? Er vel mer futt i prosessen? Bør vi tenke på å flaske før oppskriften sier vi skal?

Dere må regne med at hovedgjæringa er ferdig nå, så det er ikke all verdens poeng i å flytte den ned - men ok, følg Erikraudes råd; det kan umulig skade.

Det er umulig å si hvor mye dere eventuelt skulle vannet ut med uten å vite OG. Her er det noe å lære: Dere må alltid ha styring på sukkerinnholdet i vørteren. Før kok, etter kok, og underveis i gjæringa - i alle fall mot slutten.
 
Gjærnæring. Hvordan er det med det og bunnfelling? Zink er jo et metall. Vil kanskje en del av det felle ut før jeg tapper til gjæring? Zink løser seg vel ikke opp i vørteren antar jeg.
 
Mesking og utgjæring med 70 graderstrinn. Når jeg legger inn 70graderssteget i BS går forventet FG opp fra 1009 til 1015. Ønsker ikke å ende så høyt, men i 1009-1011-spekteret. Uansett om jeg endrer første trinn fra 64 til 60 grader, gjør det ingen forskjell. Vil jo gjerne ha de ekstra gravitypoengene 70-steget gir, men er det samtidig en måte å unngå å få forhøyet FG på? Eller er det bare å drite i 70-steget?
 
Mesk 1-10 ganger først og se hvor du lander. Drit i hva BS forteller deg, det er et software, og SW har ofte ikke rot i virkeligheten. F.eks der hvor andre mesker på 68 kan jeg måtte meske på 64. FG er bare å drite i fra SW. Nå snakker jeg bare om estimert FG.
 
De ekstra gravity poengene er stortsett ugjærbart sukker, men som miguel sier det eksakte må du finne ut av på ditt oppsett. I mitt oppsett stemmer det bra, 20 min på rundt 70, gir ca 5 poeng på både OG og FG.
 
Mesking og utgjæring med 70 graderstrinn. Når jeg legger inn 70graderssteget i BS går forventet FG opp fra 1009 til 1015. Ønsker ikke å ende så høyt, men i 1009-1011-spekteret. Uansett om jeg endrer første trinn fra 64 til 60 grader, gjør det ingen forskjell. Vil jo gjerne ha de ekstra gravitypoengene 70-steget gir, men er det samtidig en måte å unngå å få forhøyet FG på? Eller er det bare å drite i 70-steget?

Om du endrer på temperaturen på hovedsteget under 65 grader er det rimelig at det har liten virkning på hva du får ut av 70-graderssteget ("dekstrinasjonssteget"). Det er forresten en god ide å ikke legge det på 70, men på 71-72, for å få maksimalt ut av det, siden høyere temperatur gjør mer stivelse tilgjengelig for enzymene. Det er dette siste som forklarer hvorfor du vil få en stadig mindre ekstra effekt ut av dekstrinasjonssteget jo høyere hovedsteget ("sakkarifikasjonssteget") ditt er.

Hvis du er opptatt av å få lavest mulig FG, betyr vel det at du vil ha et tørrest mulig øl? Da ville jeg nok droppet dekstrinasjonssteget. Sjøl om dekstrinene (altså de sukkerartene som normal ølgjær ikke spiser) gir fint lite søtsmak, gir de munnfølelse og noe "maltsødme" (?), og vil nok bidra til at ølet oppleves mindre tørt.

Jeg vet ikke om BS gir deg lavere FG om du forlenger tida på dekstrinasjonssteget? Prøv å legge inn 60 minutter. Det er alltids litt aktiv beta-amylase igjen selv på den temperaturen, som kan kappe opp dekstrinene til gjærbart sukker. Jeg mesker scottish ale på 70 grader, og det blir altså øl med alkohol ut av det, og ikke bare ei dekstrinsuppe:). Det blir egentlig liten forskjell på et øl mesket på 68 og på 70 grader. Du må ikke se deg blind på temperaturen, tida du bruker på et steg har også betydning.

Poenget er vel å få et best mulig øl av den typen du brygger, så glem FG, som jo bare er et tall. Forskjellen på et øl med OG 1.055 og FG 1.015, og et øl med OG 1.050 og FG 1.010, er antakelig nokså liten, hvis forskjellen er resultatet av et relativt kort dekstrinasjonssteg. Men en forskjell er det, og så må du finne ut om du ønsker den.

Hvis du ønsker den, kan du dessuten oppnå omtrent det samme ved å slenge i litt dekstrinmalt, som Carapils:
"Carapils 5/2.4
Et svært lyst karamellmalt fra tyske Bestmalz. Også kjent som dextrin-malt. Dette maltet er såpass lyst at det kan brukes (med måte) også i helt lyse øl, for slik å tilføre noe fylde i smaken og også skumfasthet."
 
God aften!
Jeg brygget i går en påskeøl som jeg fikk OG 1.065 på. Målbildet er 1.007.
På grunn av dårlig effekt med tørrgjæren som følger med de typiske ølsettene puttet jeg oppi 2 pakker med tørrgjær.
Er dette for mye? Kan for mye av sukkeret bli spist opp?
 
God aften!
Jeg brygget i går en påskeøl som jeg fikk OG 1.065 på. Målbildet er 1.007.
På grunn av dårlig effekt med tørrgjæren som følger med de typiske ølsettene puttet jeg oppi 2 pakker med tørrgjær.
Er dette for mye? Kan for mye av sukkeret bli spist opp?
Det blir ikke mer tomt enn tomt, men for mye gjær kan være uheldig ifht smaksutvikling.
 
God aften!
Jeg brygget i går en påskeøl som jeg fikk OG 1.065 på. Målbildet er 1.007.
På grunn av dårlig effekt med tørrgjæren som følger med de typiske ølsettene puttet jeg oppi 2 pakker med tørrgjær.
Er dette for mye? Kan for mye av sukkeret bli spist opp?

Uten å vite noe om mesketemp, maltsamensetning vørtemengde type etc.

Et ekstrakt kit tilsatt beerenhancer på OG på 65 trenger ofte ekstra gjær. Hva slags gjær? Hvor mange liter? (Ekstrakt eller allgrain?)
Meske temp? Gjærnæring ? (Zink)

Du har uansett ikke feilet med å tilsette 2pakker.
OG på 65 er det helt greit å safe med nok gjær
Tips 2 : rehydrering av gjær er en fordel.
Tips 3: få oksygen i vørt (rist dunken som fy)
Tips 4: start temp "lavt"/riktig. Blir fort varmt under gjæring.
Tempen i ølet som gjelder.. ikke det i rommet.. (ofte 3-4 over romtemp) ale er typisk 18-20c under gjæring

Tror ikke du får for tørt øl. Gjær har oftest en spesifikk utgjæringsevene (attenuasjon)

Dette går veien tenker jeg. Pass på temp ;)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp