Tråden for dumme spørsmål.

Spør for en venn. Han skal tappe surøl til helgen, og han skal ha ca 8 gr/l sukker. Han skal ikke stikke om, men bruke drops for første gang, for det har han hørt er lurt. Han kjøpte slike Coopers karboneringsdrops. Etter litt fram og tilbake fant han ut at disse var på 3 gram pr. drops (selv om det på pakken anbefales 1 drops pr. 0,33 liters flasker, noe han syns er rart, jeg er enig).
Bør han rett og slett kjøpe vanlige sukkerbiter? (Slike som besteforeldre dypper i kaffien?) Er ikke de på 2 gram? 2 pr halvliter?
Først og fremst bør du nok være litt nøyere med valg av venner....

Når det er sagt, to drops på 1/2 liters flasker og 1,5/2 drops på 0,33 flasker skulle gi vennen din et greit sluttresultat.

Hadde vært enklere å svare hvis du oppga type surøl. Kullsyreforventningen til en Gueuze er annerledes enn Oud Bruin eller Flamsk rød.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Først og fremst bør du nok være litt nøyere med valg av venner....

Når det er sagt, to drops på 1/2 liters flasker og 1,5/2 drops på 0,33 flasker skulle gi vennen din et greit sluttresultat.

Hadde vært enklere å svare hvis du oppga type surøl. Kullsyreforventningen til en Gueuze er annerledes enn Oud Bruin eller Flamsk rød.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Skal bytte venner. Lover.
Det er snakk om "et lyst" og "et brunt" surøl, typ Guezue og oud bruin-aktig.
Er vi enig om at disse dropsene er på 3 gram? 2 drops pr halvliter vil da gi 12 gr/liter. Høres drøyt ut. For ikke å snakke om for 0.33-flasker...
 
Skal bytte venner. Lover.
Det er snakk om "et lyst" og "et brunt" surøl, typ Guezue og oud bruin-aktig.
Er vi enig om at disse dropsene er på 3 gram? 2 drops pr halvliter vil da gi 12 gr/liter. Høres drøyt ut. For ikke å snakke om for 0.33-flasker...
Jeg får svare selv da. Guezue: 8-12 gr/l, Oud bruin: 4-6 gr/l.
 
Satt en NEIPA, første flaske smakte våt papp, så fryktet alt var gått åt h...te. Har prøvd noen flere flasker bare for sikkerhelt skyld. så langt 50% papp, 50% ok. Er det virkelig mulig eller er smaksløkene mine helt på trynet?
 
Kastet en batch da det smakte papp-ish av noen flasker. Glemte at jeg hadde gitt bort noen til en kompis, som også er Norbrygg-dommer. Han skrytte uhemmet av ølen - etter at jeg hadde kastet alt. Så, ja....
 
Spør igjen siden jeg ikke fikk svar her sist. på 8 dager har 007 klart å gjære whopping 70% på en stout som startet på 45. Lenge siden jeg har brukt denne gjæren, så jeg lurer på hva i helvete. Prøven er veldig klar så mesteparten av gutta har lagt seg under dyna. Andre som har fått mildt sagt ræva utgjæring med 007?
 
Kanskje et dumt spørsmål. Smakte på en batch i dag for første gang, har stått til karbonering nå i 1.5uke. Hvordan vet jeg om batchen er dårlig, vil smaken forandre seg etter ferdig karbonering og derretter 3/4uker lagring? Den smakte ikke mye godt, er en nøgne ø bitter som under stormgjæring gjæret 6-7 gr over anbefalt temperatur grunnet mangel på kjøleskap og temperaturkontroller.
 
Kanskje et dumt spørsmål. Smakte på en batch i dag for første gang, har stått til karbonering nå i 1.5uke. Hvordan vet jeg om batchen er dårlig, vil smaken forandre seg etter ferdig karbonering og derretter 3/4uker lagring? Den smakte ikke mye godt, er en nøgne ø bitter som under stormgjæring gjæret 6-7 gr over anbefalt temperatur grunnet mangel på kjøleskap og temperaturkontroller.

Jeg synes selv at alt øl bør smake godt etter gjæring, slik at det bare kan bli bedre. Men hva er feil med den? 6-7 grader over under stormgjæring er veldig mye. Uten å vite mer om det brygget så lyser det et flomlys allerede der.
 
Jeg synes selv at alt øl bør smake godt etter gjæring, slik at det bare kan bli bedre. Men hva er feil med den? 6-7 grader over under stormgjæring er veldig mye. Uten å vite mer om det brygget så lyser det et flomlys allerede der.

Er bare 2 gang jeg smaker på et brygg, så er ikke enkelt å si hva som er galt. Den smakte så vondt at jeg ikke klarte å svelge. Ja den bør jo smake greit etter gjæring så regner med hele batchen bare kan kaseres.
 
Smakte kanskje litt løsemiddel/hjemmebrent?

Uansett hvis du ikke klarte å svelge så virker det ikke som at det er spes håp for den. Kan hende at den blir et knepp bedre, men neppe bra.

Hvilken gjær var det, og hva var temperaturen i bøtta? Hvis du ikke vet i bøtta, så hva var temperaturen i rommet?
 
Smakte kanskje litt løsemiddel/hjemmebrent?

Uansett hvis du ikke klarte å svelge så virker det ikke som at det er spes håp for den. Kan hende at den blir et knepp bedre, men neppe bra.

Hvilken gjær var det, og hva var temperaturen i bøtta? Hvis du ikke vet i bøtta, så hva var temperaturen i rommet?

Brukte 1 pakke Lallemand nothingham. Temperaturen i bøtta( isolert sensor tapet fast) var rundt 26 grader etter noen dager, varmepumpe i rom var satt på 20gr.
 
Den smakte hjemmebrent, åpnet en ny flaske å prøvde.

Hvis det smaker hjemmebrent, (ikke overraskende etter at du sa 6-7c over) så ville jeg nok helt det ut. Smaken av fusel blir værende ganske godt. Men smak og behag, og hvor du legger terskelen for hva du vil servere på f.eks et latterlig sent nach...

Men da vet du iallefall hvor det røk. Neste gang kan du sette varmepumpa på 15-16-17 grader, og så skru opp til 19 når du ser at skummet legger seg.

Forøvrig er det et knalltips å smake på ølet underveis, da finner du ut tidligere hvis det er verdt å flaske eller ei, kan spare deg for unødvendig arbeid hvis det smaker veldig feil ut av bøtta.
 
Hvis det smaker hjemmebrent, (ikke overraskende etter at du sa 6-7c over) så ville jeg nok helt det ut. Smaken av fusel blir værende ganske godt. Men smak og behag, og hvor du legger terskelen for hva du vil servere på f.eks et latterlig sent nach...

Men da vet du iallefall hvor det røk. Neste gang kan du sette varmepumpa på 15-16-17 grader, og så skru opp til 19 når du ser at skummet legger seg.

Forøvrig er det et knalltips å smake på ølet underveis, da finner du ut tidligere hvis det er verdt å flaske eller ei, kan spare deg for unødvendig arbeid hvis det smaker veldig feil ut av bøtta.

Takker, får smake tidligere neste gang. Som en vis mann engang sa" det er gjæringen som lager ølet"
 
Hva pleier årsaken å være? Skal i utgangspunktet være et 4.7% øl

Som Miguel sier; det er temperaturen som antakelig er skurken her.

Fusel kan jevne seg ut litt over lang tid. Men jeg har ikke opplevd at det har blitt helt bra. Og en bitter er uansett ikke et lagringsøl. For å sette det på spissen vil det antakelig være ødelagt av aldring lenge før fuselen eventuelt har rundet seg.

Det er lite menneskekjærlig å helle det i folk på nachspiel, også. De vil ikke takke deg for den bakrusen de får av det ølet.
 
Takker, får smake tidligere neste gang. Som en vis mann engang sa" det er gjæringen som lager ølet"

Forøvrig. Du trenger ikke kjøleskap for å gjære et øl, men du må ha kontroll. Hvis du har kontroll på temperaturen så er det likegyldig hvordan du har denne kontrollen. Om det er vannbad, styre temperatur i et rom, eller kjøleskap etc. Folk skaffer seg kjøleskap med ekstern termostat fordi det er en veldig lett måte som krever lite input fra bryggeren for å ha veldig god kontroll..
 
Takker, får smake tidligere neste gang. Som en vis mann engang sa" det er gjæringen som lager ølet"
Min første batch ble også en total bom pga dette. Var et tsjekkisk ølsett fra Europris. Smakte heller ikke på ølet før testflaska. Var skikkelig fornøyd med meg selv, fint og klart med godt skum. Hadde det i et fint glass, sto å skrøt til samboeren om hvor lett det var... Så smakte jeg... Det viste seg at hun eldste i huset hadde skrudd på varmen og ikke bare det men skrudd opp på fullt en morgning det var kaldt. Den sto å stormgjæret på 30+ grader i et døgn. Uflaks denne gangen, ikke gi opp tok meg 4 brygg for å få et som smakte ok og nå smaker mitt 7. Deilig.
 
Spør igjen siden jeg ikke fikk svar her sist. på 8 dager har 007 klart å gjære whopping 70% på en stout som startet på 45. Lenge siden jeg har brukt denne gjæren, så jeg lurer på hva i helvete. Prøven er veldig klar så mesteparten av gutta har lagt seg under dyna. Andre som har fått mildt sagt ræva utgjæring med 007?
Det høres nesten ut som min erfaring med M54. 8 dager er jo kort tid. Hvilken temperatur har du gjæret på?
 
Tilbake
Topp