Tråden for dumme spørsmål.

@Finn Berger det er snakk om Mangrove Jacks M54 Californian Lager (som til tross for navnet er for overgjæring).

Ok, den har jeg ikke peiling på hvordan kan tenkes å oppføre seg. Men gjær kan altså finne på sånne sprell. Så lenge det lukter og smaker greit, ville jeg flasket det når aktiviteten opphører.

Hvis du har sett på aktiv gjær gjennom glass, så skjer det jo mye morsomt. Det slår i alle fall å glane på akvariefisk. Små gjærklumper frigjør seg og stiger opp fra bunnen, og gjærklumper ligger og flyter og slipper små gjærklumpbarn ned. Det kan jo være noe sånt du ser?
 
Hei. Var på bryggselv og kjøpte ingredienser til å lage 2 batcher med lervig pilsner. I går laget jeg den første, den andre skal lages idag.Det ble brukt magnum og saaz humle. Når jeg i går målte opp humlen så klarte jeg å skjære vekk merkelappen på posen, så nå vet jeg ikke hvilken humle som er hvilken. Noen som har peiling, den ene mye mer markant lukt. Regner med det er magnum?
 
Hei. Var på bryggselv og kjøpte ingredienser til å lage 2 batcher med lervig pilsner. I går laget jeg den første, den andre skal lages idag.Det ble brukt magnum og saaz humle. Når jeg i går målte opp humlen så klarte jeg å skjære vekk merkelappen på posen, så nå vet jeg ikke hvilken humle som er hvilken. Noen som har peiling, den ene mye mer markant lukt. Regner med det er magnum?

Dét må da være en kvalifisert bryggertabbe:p?

Føler med deg:( - men er ikke sikker på om jeg kan gi 100% hjelp. Jeg synes humlepellets har nokså lik lukt. Men om du kjenner forskjell: Magnum skal være nokså nøytral, mens Saaz har en mer utpreget aroma.

Prøv å gni dem ut i hånda, om du ikke alt har gjort det. Det skulle gjøre lukta tydeligere.
 
Den ene er nokså nøytral, mens den andre har en markant aroma. Skal gå igjennom søppelet å se om jeg finner igjen de avskårne bitene for å plassere dem på posene. Viss ikke får eg bare ta en sjanse, har jo tross alt 50% sjanse for å vinne....
 
Den som aldri gjør noe, kan heller aldri gjøre noe feil...

Gjorde en til bryggertabbe i går, satt gjæringskaret i kjøleskapet for gjæring, i dag når eg skulle sjekke så eg at lokket ikke var helt nede . Er batchen ødelagt nå? Er lervig pilsner
 
Den som aldri gjør noe, kan heller aldri gjøre noe feil...

Gjorde en til bryggertabbe i går, satt gjæringskaret i kjøleskapet for gjæring, i dag når eg skulle sjekke så eg at lokket ikke var helt nede . Er batchen ødelagt nå? Er lervig pilsner
Akkurat det der går helt fint så lenge ikke bøss og støv kan ha falt oppi karet.
 
Kan en hveteøl gjære ut på 6 dager [emoji54]?
OG 1.057 (litt høyere enn 1,053 som er target)
SG 1,011 nå

50/50 pale malt/hvete med en dash vienna malt

Mesk = 43c 15min 47c 15min 53c 15min 63c 65min 70c 40min 78c 12min

Gjær WB 06 11,5g på 19liter i bøtta (jazzet opp med gjær-næring og ca 70sek med full fres 02 fra flaske)
Stått stødig på 20c i 6dager 22c i 3dager..
SG ikke flyttet seg siden fredag..
Er det bare å flaske? [emoji23]
Må si at det har gjæret friskt..er hveteøl slik at de blir ferdig fort?

Takker for svar



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Den ene er nokså nøytral, mens den andre har en markant aroma. Skal gå igjennom søppelet å se om jeg finner igjen de avskårne bitene for å plassere dem på posene. Viss ikke får eg bare ta en sjanse, har jo tross alt 50% sjanse for å vinne....

Saaz skal lukte sterkere enn magnum. Kryddersk.
 
Den som aldri gjør noe, kan heller aldri gjøre noe feil...

Gjorde en til bryggertabbe i går, satt gjæringskaret i kjøleskapet for gjæring, i dag når eg skulle sjekke så eg at lokket ikke var helt nede . Er batchen ødelagt nå? Er lervig pilsner

Det går HELT fint. Jeg stormgjærer alle mine øl i temperaturstyrt kjøleskap, med lokket liggende helt løst oppå karet.
Når den værste stormgjæringen er over trykker jeg fast lokket og setter i gjærlås.
Hadde jeg ikke hatt det inne i et kjøleskap hadde jeg gjerne hatt en litt annen praksis.
 
Hmmmm, hvor fort skal en magnetrører snurre? Prøver en for første gang. Hvordan skal det se ut i kolben når det er fort nok ?
 
Noen som har funnet en måte å forhindre stroppen i meskeposen fra å gli ut
når du putter den i vaskemaskinen?
Er mektig lei av å sitte å tre den innpå igjen
 
Tilbake
Topp