Tråden for dumme spørsmål.

007. Fra 47 til 16 på 7 dager. Er ikke det satans tregt? Lurer på hvor høyt den stopper.. Faen asså. Siste IPA'en min stoppet på 19 fra 67. Fortsatt attenuasjons-spøkelser i bryggeriet.
 
Stor sikkerhetsnål / binders?...

De plastklemmene for å lukke poser på tauet evnt? De har slike poseklemmer i div sz på IKEA , Jernia, CO etc [emoji851][emoji1309]



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Loe, hvis knuten går opp kan det også henge sammen med hva tauet er laget av.
Noen kunstfibre er svært glatte, hamp f eks er ikke så glatt.
Kan du dra knuten inn mot midten inne i falden hjelper kanskje dette også.
Og å takle endene får også knuter til å stå.
 
Jeg kjøpte et vinsett og tenkte å prøve noe annet en øl. Der ser jeg at det er spesifisert i oppskriften at man skal bruke ballong av glass/plast. Hva er fordelene med en ballong kontra en vanlig gjæringskar?

Vinen det er snakk om er denne: https://www.vestbrygg.no/produkt/fermentering/vinsett/cc-pinot-noir-30-bottle/
Lite erfaring med ballong, men kan se for meg at du bare har en utgang å forholde deg til. Dette fører jo til at bare en plass det evt kan bli utsatt, samt en plass du må passe på. Jeg vet også at surøl lages ofte i slike, kanskje pga de skal lagres helt jævla lenge. Så mistenker lengre lagertid er største grunne til å bruke det (vet ikke hvorfor det er populært hos amerikanerne med ballong uansett).
Jeg anbefaler bøtte, lettere å bære, stacke i høyden, mulighet for ventil, lokk gjør at du lettvint kan tørrhumle med whatever etc. That being said så er den ikke like "robust", da mener jeg både fysisk og med infeksjonsfare. Så må føle litt mer med. Veier også dritlite når den er tom, det gjør ikke en glassballong.
 
  • Like
Reaksjoner: CFD
Akkurat kommet inn på nivå med justeringer av PH...forberedelser til neste brygg

Tenkte på en sak her: Justerer dere skyllevann en anelse ned? (PH)
Tenker her på å unngå å få med uønskede tanniner ved skylling?

Hva tenker man om skyllevann på ca PH 6,5 eller der omkring ?
Slik jeg skjønner dette vil det redusere muligheten til å dra med bittere saker gjennom maltsengen?

Hva bruker man ? Det mest smaksnøytrale er muligens fosforsyre?
Noen som har tuklet med slik? Mengde på si 10liter vann?

Takker og bukker




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hmmmm, hvor fort skal en magnetrører snurre? Prøver en for første gang. Hvordan skal det se ut i kolben når det er fort nok ?
Så lenge det er et lite "smilehull
Akkurat kommet inn på nivå med justeringer av PH...forberedelser til neste brygg

Tenkte på en sak her: Justerer dere skyllevann en anelse ned? (PH)
Tenker her på å unngå å få med uønskede tanniner ved skylling?

Hva tenker man om skyllevann på ca PH 6,5 eller der omkring ?
Slik jeg skjønner dette vil det redusere muligheten til å dra med bittere saker gjennom maltsengen?

Hva bruker man ? Det mest smaksnøytrale er muligens fosforsyre?
Noen som har tuklet med slik? Mengde på si 10liter vann?

Takker og bukker




Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg gjør det. Justerer til PH 5,5 mener jeg å huske. Bruker bru'n water for å beregne mengde, ettersom jeg justerer skyllevann med ulike mengder gips og kalsiumklorid fra batch til batch. Dermed blir syretilsetningen ulik. Fosforsyre er nok det beste, men jeg bruker melkesyre, siden det er det jeg har i hus...
 
Akkurat kommet inn på nivå med justeringer av PH...forberedelser til neste brygg

Tenkte på en sak her: Justerer dere skyllevann en anelse ned? (PH)
Tenker her på å unngå å få med uønskede tanniner ved skylling?

Hva tenker man om skyllevann på ca PH 6,5 eller der omkring ?
Slik jeg skjønner dette vil det redusere muligheten til å dra med bittere saker gjennom maltsengen?

Hva bruker man ? Det mest smaksnøytrale er muligens fosforsyre?
Noen som har tuklet med slik? Mengde på si 10liter vann?

Takker og bukker




Sent from my iPad using Tapatalk
Dersom du brygger 25l batcher og skyller med 10l er det liten sjans for at ph blir kritisk høy på den siste avrenningen. Jeg brygger lignende (10-12l skyllevann) og bruker ikke salter i skyllevannet, måler typisk siste running til ph 5,6-5,8 og SG 1.014-18
 
Gjærvekst er avhengig av tilgang til oksygen, så større smilehull vil gi deg mer gjær.
Resultatet etter ett døgn. Den til venstre kommer fra kolben på magnetrøreren etter 4 timer snurring. Tok av en halvliter for videre dyrking. Ser ut som at det går fortere med utgjæring ved bruk av magnetrører. Stoppet røreren etter 12 timer da samboeren ikke liker at elektroniske duppedingser står og snurrer på natta. Så det ble bare 12 timer på magnetrøreren. Vis vedlegget
 
Spør for en venn. Han skal tappe surøl til helgen, og han skal ha ca 8 gr/l sukker. Han skal ikke stikke om, men bruke drops for første gang, for det har han hørt er lurt. Han kjøpte slike Coopers karboneringsdrops. Etter litt fram og tilbake fant han ut at disse var på 3 gram pr. drops (selv om det på pakken anbefales 1 drops pr. 0,33 liters flasker, noe han syns er rart, jeg er enig).
Bør han rett og slett kjøpe vanlige sukkerbiter? (Slike som besteforeldre dypper i kaffien?) Er ikke de på 2 gram? 2 pr halvliter?
 
Spør for en venn. Han skal tappe surøl til helgen, og han skal ha ca 8 gr/l sukker. Han skal ikke stikke om, men bruke drops for første gang, for det har han hørt er lurt. Han kjøpte slike Coopers karboneringsdrops. Etter litt fram og tilbake fant han ut at disse var på 3 gram pr. drops (selv om det på pakken anbefales 1 drops pr. 0,33 liters flasker, noe han syns er rart, jeg er enig).
Bør han rett og slett kjøpe vanlige sukkerbiter? (Slike som besteforeldre dypper i kaffien?) Er ikke de på 2 gram? 2 pr halvliter?

Vet Muntos drops på 2g er i hylla på europris.. 80.. kan være et alternativ..


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Brygget 2 batcher a 25l pils i helgen. Sjekker gjæringskaret 2 ganger hver dag. Sjekket imorges, når jeg sjekket nå ikveld så var det så lite væske i gjærlåsen at det var ingen væskelås. Jeg fyllte opp igjen med væske, og nå plopper det igjen. Ifølge gjærlåsene foregår det et skikkelig etegilde oppi. Kan pilsen ta skade av at gjærlås gikk tom? Står i kjøleskap på 10gr.
 
Tilbake
Topp