Finn Berger
Moderator
Satte en wheat pouch i går, merket allerede på kvelden at det var liv i gjærlåsen.
Men nå våknet jeg til dette
![]()
Noe jeg bør gjøre? Eller bare la det stå slik i 2 uker å ta det for meg da?
Ikke opplevd slikt før.
Har det gitt seg, ville jeg bare ta ut gjærlåsen, rense den, og sette den på plass igjen. Du har jo ikke fått en masse søl å tørke opp, ser det ut til, så dette er bare peanuts
Om dette bare er starten, får du leve med det på ett eller annet vis. Det ideelle er vel da å rigge opp en utblåsningstube, men det kan være litt vrient. Du må ha en slange med diameter som passer hullet i lokket (uten den røde pakningen), og så lar du bare trykket i dunken drive guffa ned i et kar/flaske med starsan.
Alternativt kan du - om det er praktisk mulig for deg - spa ut guffa før den når gjærlåsen hver gang den truer med å gjøre det. OBS! Reinslighet. (Dette kalles også å topphøste gjær.
Alternativ tre: Ta ut gjærlåsen og la det boble. Så får du tørke opp sølet etterpå. Men dette er risky med tanke på infeksjon. Så lenge det bare bobler ut, er det greit, men i det øyeblikket noe som har vært ute, renner nedi igjen, kan det bli ugreit.
Alternativ 4: La gjærlåsen stå i. Tetter det seg helt, popper lokket kanskje av, og du får mye søl. Så sett dunken i noe som kan fange opp sølet.