Tråden for dumme spørsmål.

Visste ikke at jeg måtte det, men selve vørterølet kan jo få seg en runde på røreren før det tilsettes gjæren.

Fra Finn:
Høres jo riktig greit ut:). Veit ikke helt hva SG på vørterøl er - mulig det er lurt å tynne den ut litt? SG på 1.02X skal vist være det ultimate for gjærens velbefinnende.

Tror det har en SG på 1.040, så litt i det kvasseste laget er den vel. Kanskje jeg skal tynne den ut...
Gir du den et oppkok med 0,33 liter vann så blir jo alt perfekt ;)
 
Høres jo riktig greit ut:). Veit ikke helt hva SG på vørterøl er - mulig det er lurt å tynne den ut litt? SG på 1.02X skal vist være det ultimate for gjærens velbefinnende.
Det visste jeg ikke. Kilde på det? Jeg mener at vørterøl ligger rundt 1.040, og at flere bruker den direkte som utgangspunkt for starter. Har gjort det selv også, og det fungerte fint, det, men om det er mer optimalt å tynne ut, så...
 
Kjapt spørsmål. Holder på å konvertere et kjøleskap til øleskap/kegerator, og har et spørsmål vedrørende CO2 regulator.

Jeg har en primær regulator, hvor sikkerhetsventilen blir aktivert ved 3 bar (HIWI). Tenker å kjøpe en sekundær regulator med 4 utganger (også HIWI). Hvis jeg vil ha f.eks 1 bar trykk på hver utgang, holder det med at primær regulatoren er strupet ned til 2 bar? Vil da hver utgang på sekundærventilen ha 2 bar trykk tilgjengelig, eller blir trykket redusert gjennom hver utgang på sekundær regulatoren siden de står i serie? Sikkert et helt tåpelig spørsmål, men vil gjerne være sikker før jeg kjøper CO2 oppsett til kegeratoren.
 
Kjapt spørsmål. Holder på å konvertere et kjøleskap til øleskap/kegerator, og har et spørsmål vedrørende CO2 regulator.

Jeg har en primær regulator, hvor sikkerhetsventilen blir aktivert ved 3 bar (HIWI). Tenker å kjøpe en sekundær regulator med 4 utganger (også HIWI). Hvis jeg vil ha f.eks 1 bar trykk på hver utgang, holder det med at primær regulatoren er strupet ned til 2 bar? Vil da hver utgang på sekundærventilen ha 2 bar trykk tilgjengelig, eller blir trykket redusert gjennom hver utgang på sekundær regulatoren siden de står i serie? Sikkert et helt tåpelig spørsmål, men vil gjerne være sikker før jeg kjøper CO2 oppsett til kegeratoren.
Dersom jeg har forstått spørmålet ditt riktig svarer jeg slik jeg mener det er: Primærregulatoren vil levere likt inngangstrykk til alle. Dvs at du kun trenger å sette høyeste trykk på denne. Eksempelvis dersom du vil ha et fat ut fra sekundærregulator på 1,2bar, to fat på 1,0 bar og et fat på 0,6 bar setter du primærregulator på 1,2 bar og justerer ned trykket på de andre til ønsket trykk. Der er ingen akkumulering, ei heller kan du komme over det trykket som er satt på primærregulatoren, kun lavere.
 
Kjapt spørsmål. Holder på å konvertere et kjøleskap til øleskap/kegerator, og har et spørsmål vedrørende CO2 regulator.

Jeg har en primær regulator, hvor sikkerhetsventilen blir aktivert ved 3 bar (HIWI). Tenker å kjøpe en sekundær regulator med 4 utganger (også HIWI). Hvis jeg vil ha f.eks 1 bar trykk på hver utgang, holder det med at primær regulatoren er strupet ned til 2 bar? Vil da hver utgang på sekundærventilen ha 2 bar trykk tilgjengelig, eller blir trykket redusert gjennom hver utgang på sekundær regulatoren siden de står i serie? Sikkert et helt tåpelig spørsmål, men vil gjerne være sikker før jeg kjøper CO2 oppsett til kegeratoren.

Jeg har akkurat samme oppsett som du skisserer og det funker dritbra.
 
Takker! Var slik jeg trodde det var. Har allerede bestilt utstyr basert på dette (5 min siden), så nå kan jeg iallefall slappe av ;)

Et annet spørsmål når vi først er i gang. Dette gjelder gjæring av hveteøl med WLP300. Det ser ut til at jeg må reise vekk før den har stått to uker. Dvs at den får stå 9-10 dager før jeg reiser vekk. Blir nok vekke ca to uker. Nå har den stått 1 uke, og jeg har ikke tatt vekt av den, men bobler lite nå. Kanskje 1 gang i minuttet.

Spørsmålet mitt er om ølet kan ta skade å stå 4 uker på gjæring? Har fått med meg at autolyse (?) kan oppstå? Evt andre usmaker?

Litt info om gjæringsforløpet: Pitchet på 14 grader, lot den stige naturlig til 17 grader. Hevet temperaturen til 18 grader på 5. dagen. Tenker å heve den til 19 grader og så avslutte på 20 grader. Men hvis jeg reiser vekk etter 9-10 dager, bør jeg da evt senke temperaturen til 17 grader? Eller enda mer?
 
Sist redigert:
Bare la den stå, det går nok helt fint. Ettersom jeg har forstått trenger den vesentlig lenger tid enn 4 uker på å lage autolyse.
 
Dette er ikke en starter Herr @Sarge det er bare for å gi starteren (som har stått i 3 uker etter den var ferdig) noe å tygge på før den virkelige jobben begynner! Vanlige startere skal fortsatt være rundt 1.040, det er i vertfall slik jeg tolker det!
Hvis du tenker å lage forkultur på en starter som har stått noen uker i kjøleskap, trenger du neppe å tynne ut. Forsiktig oppvekking er god skole for gamle kulturer som har stått et halvår i kjøleskap. WLP007 trenger man ikke puse med om den bare er noen uker gammel :)
 
Jeg har oppdaget at min fru er et humlehode, og vil lage SMaSH IPA av en 7-8 typiske humlesorter.
Brygget blir gjort på en GF Connect, men jeg lurte på om jeg kunne kjøre flere brygg på en dag?

Si jeg brygger en Amarillo smash, skyller utstyret lett og setter igang med en Simcoe smash like etter? En 3-4 timer per brygg og kun èn rengjøring etterpå. Si jeg gjennomfører 3 brygg på 1 dag.

Har også prøvd Cascade som bitterhumle, og det ble noe spesielt. Så den dropper vi :D

Kjører selvføgelig micro pipework og lager 10L+ batcher. Alle med samme grainbill, gjennomføring og gjær.

Gjennomførbart?
 
Til den JG overgangen så trenger du 3/16" OD og 3/8" OD. Er det ikke det, så passer det ikke.
Siden den gang, har jeg fortsatt ikke fått til Kegeratoren min. Se annen tråd "Kegerator-trøbbel" eventuelt. Men oppsumert, så lekker det uansett hva hvordan jeg skrur tappeslangen til Perlick-kranen (har også vært og snakket med forhandler om jeg evt. skrur den på feil. Væsken lekker der 3/8" slangen er tredd på Perlick-kranen. Denne slangen er stiv. Dermed vil jo ikke en slangeklemme hjelpe i noen særlig grad. Er det dette som er rotårsaken til problemet mitt? At jeg må få tak i en myk 3/8" slange?
 
Siden den gang, har jeg fortsatt ikke fått til Kegeratoren min. Se annen tråd "Kegerator-trøbbel" eventuelt. Men oppsumert, så lekker det uansett hva hvordan jeg skrur tappeslangen til Perlick-kranen (har også vært og snakket med forhandler om jeg evt. skrur den på feil. Væsken lekker der 3/8" slangen er tredd på Perlick-kranen. Denne slangen er stiv. Dermed vil jo ikke en slangeklemme hjelpe i noen særlig grad. Er det dette som er rotårsaken til problemet mitt? At jeg må få tak i en myk 3/8" slange?

Hvis det lekker der du har en 3/8" inn på en nippel så kan du prøve å finne frem en ny stump med 3/8, holde ene enden ned i kokende vann, så tre den på nippelen og la den kjøle seg ned. Sier ikke at dette garantert vil fungere, men da vil iallefall stumpen forme seg litt mer rundt barbs'ene på nippelen enn hvis du trer den på kaldt.
 
Siden den gang, har jeg fortsatt ikke fått til Kegeratoren min. Se annen tråd "Kegerator-trøbbel" eventuelt. Men oppsumert, så lekker det uansett hva hvordan jeg skrur tappeslangen til Perlick-kranen (har også vært og snakket med forhandler om jeg evt. skrur den på feil. Væsken lekker der 3/8" slangen er tredd på Perlick-kranen. Denne slangen er stiv. Dermed vil jo ikke en slangeklemme hjelpe i noen særlig grad. Er det dette som er rotårsaken til problemet mitt? At jeg må få tak i en myk 3/8" slange?
Jeg benytter en slik: https://www.bryggselv.no/hurtigkobl...8-x-3-8-fitting-for-beer-side-d-9-5mm-outside rett på perlick gjennomføringen, altså den blanke med gjenger (pass på at den har en liten svart pakning). Så kjører jeg en passende størrelse PE/PEX slange inn (john guest skal bruke de stive typene). Så en overgang slik: https://www.bryggselv.no/hurtigkobling-(jg-dm-fit)/103068/hurtigkobling-overgang-3-8x5-16 og så den tynne PE/PEX slangen (den også er stiv).
 
Jeg benytter en slik: https://www.bryggselv.no/hurtigkobl...8-x-3-8-fitting-for-beer-side-d-9-5mm-outside rett på perlick gjennomføringen, altså den blanke med gjenger (pass på at den har en liten svart pakning). Så kjører jeg en passende størrelse PE/PEX slange inn (john guest skal bruke de stive typene). Så en overgang slik: https://www.bryggselv.no/hurtigkobling-(jg-dm-fit)/103068/hurtigkobling-overgang-3-8x5-16 og så den tynne PE/PEX slangen (den også er stiv).

Du kan faktisk eliminere ett ekstra hengende ledd ved å stappe inn en plugg som går rett ned til 3/16 fra 3/8".
 
Hei. Sitter her å lurer på om jeg skal prøve meg på en 60 min IPA fra boken brygg ditt eget øl av Greg Hughes, men synes kanskje at humletilsetningene virker litt små siden det står i beskrivelsen at denne er for ekte humlehuer. Skal det ikke stå 70gr kanskje og ikke 7? Eller er det bare jeg som er dum og ikke kan noenting.
Legger til bilde av siden med oppskrift.

Takker
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 55
Tilbake
Topp