Det kan helt klart skje noe annet. Det er ikke veldig usannsynlig at du får en infeksjon i det der. Og det er ikke sikkert du merker den. Dermed ødelegger du ølet ditt.
Skal du brygge, så er det én ting du ikke tar sjanser med, og det er reinsligheten. Som
@Holmentoppen sier, så er malten en ekstremt rik kilde til forurensning av vørteren. Skal du lage din egen startervørter, må du meske og koke på vanlig måte, men du trenger ikke koke mer enn et kvarter. Da er vørteren steril, og det vil du at den skal være. Det holder ikke å pasteurisere - eller jeg hadde i alle fall ikke tatt sjansen.
Jeg tapper på reine og desinfiserte plastflasker, og da holder de seg i kjelleren min, der det er 8-10 grader. Har du ikke en kald kjeller, ville jeg brukt kjøleskap. Safest er selvfølgelig fryseren.
Startervørter bør ikke være tyngre enn 1.040, ideelt skal visst være 1.036. Men det er jo greit å lage den sterkere, og så blande ut før bruk. OG: Kok den et kvarter før du bruker den.
Jeg hadde i alle fall ikke tatt sjansen på å bruke ukokt vørter som startervørter. Men om du oppbevarer ukokt vørter i flasker i fryseren, så kan det sikkert funke, så lenge du bare koker den før bruk.
Tørrmalt er det enkleste, men du sparer jo en del kroner på å lage din egen startervørter om du brygger mye.