Tråden for dumme spørsmål.

Hm. Kanskje det er regulatoren då som er defekt?
Altså, du hadde 6 bar trykk på fatet, som var tilkoblet en co2 flaske, som du hadde satt 1,2 bar på?
- Hvordan vet du du hadde 6 bar på fatet?
- Fikk du noe tilbakeslag på co2regulatoren din?
- Hvilken temperatur stod fatet på?

Den videoen din, viser et helt villt tappetempo i forhold til det jeg har på mine picknik kraner, noe som vel skyldes et svært høyt trykk...
Det stod 6 bar på regulatoren, og når eg letta på sikkerhetsventilen var det eit heilt vanvittig trykk (baserer dette på lyden som kom og kor lenge eg måtte tømme)

Har ikkje sjekka i regulatoren endå. Skal vaske opp i dag, så skal sjå nærmare på det då.

Temperaturen no var rundt 15 grader, men då det stod kaldt i kjøleskapet gjekk òg trykket veldig høgt (opp til 5).

Takk for svar @Miguel ! Kanskje rett og slett det er regulatoren som er øydelagt som du føreslo?

Noen som vet ca 'minstemål/volum for en fryseboks som kan romme 3 eller 4 fat +gass? Er på jakt etter minst mulig.

Hm. Kanskje det er regulatoren då som er defekt?

Det stod 6 bar på regulatoren, og når eg letta på sikkerhetsventilen var det eit heilt vanvittig trykk (baserer dette på lyden som kom og kor lenge eg måtte tømme)

Har ikkje sjekka i regulatoren endå. Skal vaske opp i dag, så skal sjå nærmare på det då.

Temperaturen no var rundt 15 grader, men då det stod kaldt i kjøleskapet gjekk òg trykket veldig høgt (opp til 5).

Takk for svar @Miguel ! Kanskje rett og slett det er regulatoren som er øydelagt som du føreslo?

Hvis du karbonerte med 1.2 bar på 3 grader, og det ble mettet, så er det veldig høy karbonering iallefall.. Vet ikke hva du legger i "hurtigkarbonering". Og hvis fatet har stått kaldt hele veien, og du har hatt på 1.2 bar eller, mindre og regulator viste 6 bar, så er det noe kødd med regulator. Men hvis ølet var mettet med 1.2 bar, og fatet ble satt varmere så vil du kunne lese av et mye høyere trykk i varm temperatur. Men hvis fatet har stått i kjøleskap hele veien, og du plutselig leser 6 bar, så er det iallefall ikke grunnet en infeksjon. Da er det brukerfeil eller feil med regulator.

Eg skjønar, takk for svar! Då må det nesten vere regulatoren ja. Eg skal ta den med til Bryggselv og høyre kva dei seier. Eg legger ved eit bilde her av regulatoren slik den er etter eg drog den ut av fatet.

Vedlegg

• 0 bytes · Sett: 65
Sist redigert:
Det er normalt sett 2 klokker minimum på en sånn "dings" til flaske/fat? En klokke som viser trykket i flaska og en klokke som viser på den gjeldende utgangen? Spør fordi jeg ikke vet :) og fordi det synes som om klokken i bildet viser trykket på flasken ...

Skal brygge et øl der "flaked oat" inngår i oppskriften. Har aldri brukt dette tidligere. Hmm... skal den kvernes eller bare hives rett i meskekaret tro? Den ser jo ikke ut til at den har noe i kvernen å gjøre.

Eg skjønar, takk for svar! Då må det nesten vere regulatoren ja. Eg skal ta den med til Bryggselv og høyre kva dei seier. Eg legger ved eit bilde her av regulatoren slik den er etter eg drog den ut av fatet.
Har du kobla fatet rett på CO2 flaska?

Skal brygge et øl der "flaked oat" inngår i oppskriften. Har aldri brukt dette tidligere. Hmm... skal den kvernes eller bare hives rett i meskekaret tro? Den ser jo ikke ut til at den har noe i kvernen å gjøre.
Havregryn skal ikke kvernes. Hvis det er mye flaket korn (som f.eks. i en wit) er det greit å tilsette et par never risskall også, slik at mesken ikke blir for kompakt.

Stemmer. Så det trykket der er vel det som er inne i slangen, og då i teorien det som var i fatet då eg kopla av.

Virkar som denne er litt på bærtur ja.

Huff, men om du har 8 bar på fatet, skal også sikkehetsventilen på toppen av corny fatet løse ut, det var kanskje det som hadde skjedd hos deg, og derav øl rundt forbi?
Den regulatoren virker ikke å stole på nei.

Det er nok regulatoren, har vært borti en sånn før, selv om du såvidt har åpning så vil trykket bare øke?

Sent fra min G3112 via Tapatalk

Huff, men om du har 8 bar på fatet, skal også sikkehetsventilen på toppen av corny fatet løse ut, det var kanskje det som hadde skjedd hos deg, og derav øl rundt forbi?
Den regulatoren virker ikke å stole på nei.
Ja, det kan godt vere.

Her må eg må reklamasjonstur.

Takk for all hjelp! Spørs om eg ikkje berre bør gå for noko ordentleg utstyr.

Hei! Som en relativt fersk brygger har jeg et (antageligvis) dumt spørsmål om OG, som jeg ikke har greid å finne noe svar på.

Jeg har begynt med ekstraktbrygging, der jeg koker opp vørteren i en 10l kjele, for så å helle det i et gjæringskar og fylle på med vann til 25l. Det sies jo at man skal måle OG før gjæring, men lite om NÅR. Før man fyller på med vann eller etter? Skal ekstra, total, vannmengde med i regnestykket når man senere skal finne ut alkoholprosent?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk

Hei! Som en relativt fersk brygger har jeg et (antageligvis) dumt spørsmål om OG, som jeg ikke har greid å finne noe svar på.

Jeg har begynt med ekstraktbrygging, der jeg koker opp vørteren i en 10l kjele, for så å helle det i et gjæringskar og fylle på med vann til 25l. Det sies jo at man skal måle OG før gjæring, men lite om NÅR. Før man fyller på med vann eller etter? Skal ekstra, total, vannmengde med i regnestykket når man senere skal finne ut alkoholprosent?

Enkelt å svare på denne:
Ja, mål etter vanntilsetning.
:)

Specific Gravity (SG) er tettheten vi måler å vørteren/ølet sett i forhold til rent vann. Det vi måler er innholdet av sukker i vannet (vørteren).
Når vi måler SG ved tilsetning av gjæren kaller vi dette OG (Original Gravity), det er sukkerinnholdet vørteren har "originalt" - altså før gjæren begynner å omdanne sukkeret til i hovedsak CO2 og alkohol.
Så du skal måle denne etter vanntilsetning slik @john petter sier.

Når gjæringen er helt ferdig måler vi det som vi kaller Final Gravity (FG).
Forskjellen mellom OG og FG brukes for å regne ut alkoholinnholdet i ølet.
OG og FG er altså navn vi har på SG ved to viktige tidspunkt i gjæringsforløpet, nemlig ved start og slutt.

Pre-boil SG er også et slikt viktig punkt, men det er viktig når man mesker malt og ikke noe viktig ved ekstrakt-brygging.

Takk for at dere tok dere tiden med gode svar:) og når er sånn fremstilt høres det også veldig innlysende ut!

Tilbake
Topp