Takk for svar.7.3 g/l ifølge en kalkulator
Jeg prøvde med 25 gr sukker og 25 gr spraymalt i 25 cl vann, og begge fikk en OG på 1040, det tyder på at de er ganske like, ikke 50% forskjell som du antyder.
Takk for svar.7.3 g/l ifølge en kalkulator
Husk å ta høyde for forskjell i utgjæring.Takk for svar.
Jeg prøvde med 25 gr sukker og 25 gr spraymalt i 25 cl vann, og begge fikk en OG på 1040, det tyder på at de er ganske like, ikke 50% forskjell som du antyder.
Greit nok det, men må huske at det er forskjell i gjærbarheita på sukker og dme då.Takk for svar.
Takk for svar.
Fyrer av et spørsmål til.
Grådig som jeg er handlet jeg Calsiumklorid på nett. - Trodde jeg.
Ser nå at det står calsiumcloride-dehydrat.
Det er kanskje litt feil?
Hmmm. Så jeg skal bruke 3 ganger så mye?Synes å huske fra et tidligere liv som kjemiker at det betyr at kalsiumkloriden inneholder fuktighet, i dette tilfellet 2 vannmolekyler per Kalsiumkloridmolekyl. Dette må det da tas hensyn til ved oppveiing av de mengder du skal bruke.
Aner ikke, men bruker som regel å demontere ved vask/Er det underforstått at man skal demontere fatet før bruk? Setter de seg mer fast om man bruker fatet før første demontering?
Jeg ville reklamert. Du har jo ikke gjort noe unormalt med fatet.Kjøpte et corneliusfat på bryggselv i oktober som ble tatt i bruk med det samme etter en enkel vask uten å demontere ventilene. Fatet har stått med øl frem til i dag. I det jeg skal skru av ventilen til co2 merker jeg at denne sitter ekstremt mye hardere enn det som er vanlig.
Etter litt knoting klarer jeg å få den av, men ser at noen av gjengene på fatet har knekt og sitter fast inni ventilen. Dette gjør fatet ubrukelig da det ikke hjelper å bytte ventil eller å bruke gjengetape. Er det reklamasjonssak eller kan jeg bare skylde meg selv i dette tilfellet?
ikke den ventilen jeg tenkte på, men denne: Ventil inn (CO2) til Corneliusfat - BryggSelvHelt klart en reklamasjon, men de nye er også like sprø som kjeks etter en stund. Byttet til stålventiler på alle mine fat, da plast begynte å "poppe" Online Shop Homebrew Kegs Repair Stainless Steel 304 Pressure Relief Valve Ball Lock Beer Brewing Cornelius Style 10pcs New | Aliexpress Mobile
Oisann, den har jeg aldri hatt problemer med. Men har aldri demontert den eller øl ut. Kun gjennomspyling ved vask, Hvorfor demontere?ikke den ventilen jeg tenkte på, men denne: Ventil inn (CO2) til Corneliusfat - BryggSelv
Har brukt 05 med godt resultat.Vurderer å spontanbrygge i morgen.
Amerikansk hveteøl.
50/50 pils/hvete med noe leftover humle, Nelson, kanskje EKG eller annet forslag.
Så, gjær? En pakke wlp 300, 351 eller US 05.
Noen formeninger?
Død er den nok ikke, men den kan ha tatt seg en pause. Jeg kjenner ikke den aktuelle gjæra, men noen gjærstammer kan være vriene å få til å gå tilbake på jobb etter en sånn overraskelse.Brygget en red ale fra ølbrygging.no igår. Satte ink bird til 20grader i kjøleskapet. Idag når jeg skulle sjekke hvordan det gikk, kjente jeg det var veldig kaldt. Temp sensoren må ha vært på en varmere plass? Flyttet sensoren og tempen sank til ca 11 grader. Er gjæren nå død? 1 pakke rehydrert Mangrove Jacks M36 Liberty Bell ale + gjærnæring.