Tråden for dumme spørsmål.

Spennende! Siden dette er tråden for dumme spørsmål fyrer jeg løs;

- skumtoppen/lokket, forsinker dette at ølet/cideren mister kullsyra?
- jeg hverken måler, endrer eller aner hvilken PH det er i springvannet mitt. Er det noe i malt/humle som justerer PH? Om ikke burde både øl og cider i fatene mine ha samme PH
Skumtoppen i øl er en følge av at CO2 frigjøres. Proteinkjeder fra maltet danner seige bobler, godt hjulpet av "lim" fra humlens alfasyre (veldig enkelt forklart). Cider inneholder ikke mye protein, og skummet brister fort. Det samme skjer i brus/mineralvann.
Malt senker pH, særlig mørke, ristede malt. Har ikke så god greie på cider, men der er det andre syrekilder fra frukten. Det vil helt sikkert være forskjeller.
 
Spennende! Siden dette er tråden for dumme spørsmål fyrer jeg løs;

- skumtoppen/lokket, forsinker dette at ølet/cideren mister kullsyra?
- jeg hverken måler, endrer eller aner hvilken PH det er i springvannet mitt. Er det noe i malt/humle som justerer PH? Om ikke burde både øl og cider i fatene mine ha samme PH

Om du har normalt norsk overflatevann, vil lyse øl gjerne ligge litt høyere i pH under meskinga enn det som er ideelt, mens mørke øl fort kan ligge for lavt. Sjøl om det kanskje ikke er tvingende nødvendig, mener jeg de fleste vil oppleve å få et bedre øl om de driver litt enkel vannjustering.

Det henger ikke bare sammen med det som skjer under meskinga. Lyse øl skal gjerne ha en litt lavere pH enn mørke øl, og uten justering vil du gjerne ende opp med det motsatte. Du får mørke øl som er litt for "crispe", og mangler rundhet, og de oppleves gjerne som ganske "enkle". Lyse øl som har en for høy pH, vil til gjengjeld mangle crispheten/friskheten, og de vil smake litt "flatt".

Du kan gjøre det veldig enkelt: Til lyse øl kan du tilsette like deler kalsiumklorid og kalsiumsulfat i mesken. Brygger du 25 liter, kan du ta ei teskje av hver. Og til mørke øl kan du ta ei teskje natron og ei teskje kalk.

Dette forutsetter at du har normalt bløtt norsk vann (overflatevann). Skummer såpa godt hjemme hos deg, har du nok det. Og dette er ei grovjustering, men det vil være ei forbedring i forhold til ikke å gjøre noe.
 
Skumtoppen i øl er en følge av at CO2 frigjøres. Proteinkjeder fra maltet danner seige bobler, godt hjulpet av "lim" fra humlens alfasyre (veldig enkelt forklart). Cider inneholder ikke mye protein, og skummet brister fort. Det samme skjer i brus/mineralvann.
Malt senker pH, særlig mørke, ristede malt. Har ikke så god greie på cider, men der er det andre syrekilder fra frukten. Det vil helt sikkert være forskjeller.

Takk for veldig informativt svar, gir meg god pekepin på hva jeg må lese meg mer opp på

Om du har normalt norsk overflatevann, vil lyse øl gjerne ligge litt høyere i pH under meskinga enn det som er ideelt, mens mørke øl fort kan ligge for lavt. Sjøl om det kanskje ikke er tvingende nødvendig, mener jeg de fleste vil oppleve å få et bedre øl om de driver litt enkel vannjustering.

Det henger ikke bare sammen med det som skjer under meskinga. Lyse øl skal gjerne ha en litt lavere pH enn mørke øl, og uten justering vil du gjerne ende opp med det motsatte. Du får mørke øl som er litt for "crispe", og mangler rundhet, og de oppleves gjerne som ganske "enkle". Lyse øl som har en for høy pH, vil til gjengjeld mangle crispheten/friskheten, og de vil smake litt "flatt".

Du kan gjøre det veldig enkelt: Til lyse øl kan du tilsette like deler kalsiumklorid og kalsiumsulfat i mesken. Brygger du 25 liter, kan du ta ei teskje av hver. Og til mørke øl kan du ta ei teskje natron og ei teskje kalk.

Dette forutsetter at du har normalt bløtt norsk vann (overflatevann). Skummer såpa godt hjemme hos deg, har du nok det. Og dette er ei grovjustering, men det vil være ei forbedring i forhold til ikke å gjøre noe.

Igjen, takk for veldig informativt svar. Vannjustering er antagelig noe jeg burde forske mer på, kan være dette gir meg sparket bak jeg trenger for å komme i gang!
 
Her er slangen min som jeg bruker til overføring av øl fra gjæringskar til fat. Aner ikke hva nippelen på enden her er av type metall, men før overføring i dag la jeg merke til noe oljeaktig nede i denne (vanskelig å fange på bilde). Trolig ingen problem da ølet ikke er i kontakt med denne delen av slangen.

Er det olje jeg ser (har aldri lagt merke til dette før), eller er det min 'behandlig' av denne delen som gir en eller annen reaksjon, i mangel av en bedre beskrivelse. Jeg soaker slangen i PBW sammen med en del andre deler over natten, skyller, koker og en runde innom bøtta med Star san før den går på gjæringskaret. Er det noe oljegris jeg aldri har lagt merke til, eller noe i prosessen min som gjør at det blir slik? (Jeg har fått fjernet noe av skiten i forkant av at bildet er tatt, men det ligger litt ned mot kanten der..).
6318e33b3364be23277e2a224012da36.jpg
02b3cc34b491b4583fa7519a865606b9.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Har klart å overkarbonere min engelske porter. Stod med 2 bar i 24 timer etter tapping til fat, det ble vel mye. Ser en video der man blør av trykket, kobler gass med ønsket karboneringstrykk på ølpost, venter til det slutter og suse, og ventilerer ut. Er det vanlig praksis, eller bedre å bare lette på ventilen i ny og ne?
 
Har klart å overkarbonere min engelske porter. Stod med 2 bar i 24 timer etter tapping til fat, det ble vel mye. Ser en video der man blør av trykket, kobler gass med ønsket karboneringstrykk på ølpost, venter til det slutter og suse, og ventilerer ut. Er det vanlig praksis, eller bedre å bare lette på ventilen i ny og ne?
Har klart å overkarbonere noen 12 litere, når det skjer tar jeg fatet ut av kjøleskapet så CO2'en kommer raskere ut av løsning. Trekker i sikkerhetsventilen når jeg er forbi fatet og neste morgen, da har det gått greit å sette fatet tilbake i kjøleskapet og ønsket trykk.
 
Sist redigert:
Har klart å overkarbonert noen 12 litere, når det skjer tar jeg fatet ut av kjøleskapet så CO2'en kommer raskere ut av løsning. Trekker i sikkerhetsventilen når jeg er forbi fatet og neste morgen, da har det gått greit å sette fatet tilbake i kjøleskapet og ønsket trykk.
Temperatur ja, naturligvis. Er ikke mye som skal til tydeligvis, når man skal ha 2 vol CO2 i ølet
 
Håper linken virker.
Denne har stått 5 timer på starter 2 steget.
Det ser jo ut til at den er kommet godt i gang med gjæringen.
Men det er vel for tidlig å ta den av starteren?
Bruker å la den stå minimum 12 timer på røreren, men lurer litt på om det ikke er nok når det er tydelig et tykt lag med skum på toppen. Er ikke det et tegn på at gjæringen er i gang?
Eh, ja det var den linken ja.
 
Her er slangen min som jeg bruker til overføring av øl fra gjæringskar til fat. Aner ikke hva nippelen på enden her er av type metall, men før overføring i dag la jeg merke til noe oljeaktig nede i denne (vanskelig å fange på bilde). Trolig ingen problem da ølet ikke er i kontakt med denne delen av slangen.

Er det olje jeg ser (har aldri lagt merke til dette før), eller er det min 'behandlig' av denne delen som gir en eller annen reaksjon, i mangel av en bedre beskrivelse. Jeg soaker slangen i PBW sammen med en del andre deler over natten, skyller, koker og en runde innom bøtta med Star san før den går på gjæringskaret. Er det noe oljegris jeg aldri har lagt merke til, eller noe i prosessen min som gjør at det blir slik? (Jeg har fått fjernet noe av skiten i forkant av at bildet er tatt, men det ligger litt ned mot kanten der..).
6318e33b3364be23277e2a224012da36.jpg
02b3cc34b491b4583fa7519a865606b9.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Den er vel messing?. Men det ser ut til at du mangler en pakning i den? med mindre du har tatt den ut. Pakningen tetter og gjør at ølet ikke kommer i kontakt med det metallet iallefall. Forøvrig trenger du ikke PBW'e denne slangen. Selv har jeg alltid bare kjørt veldig varmt vann gjennom den etter bruk (lagt ene enden i vannkoker som er ferdikkokt med vann, og andre enden ned i sluket, for å skylle gjennom) og så lagt den i en kveil i et 3L norgesglass med Star San rett før bruk neste gang. Hvis du PBW'er så må du bruke ekstra arbeid på å skylle ut PBW'en.
 
Den er vel messing?. Men det ser ut til at du mangler en pakning i den? med mindre du har tatt den ut. Pakningen tetter og gjør at ølet ikke kommer i kontakt med det metallet iallefall. Forøvrig trenger du ikke PBW'e denne slangen. Selv har jeg alltid bare kjørt veldig varmt vann gjennom den etter bruk (lagt ene enden i vannkoker som er ferdikkokt med vann, og andre enden ned i sluket, for å skylle gjennom) og så lagt den i en kveil i et 3L norgesglass med Star San rett før bruk neste gang. Hvis du PBW'er så må du bruke ekstra arbeid på å skylle ut PBW'en.

Mulig det er messing, jeg vet ikke...

Har som sagt aldri lagt merke til dette før. Spørsmålet er om det er noe med prosessen min som gjør dette (en eller annen reaksjon mellom f.eks PBW eller Star san og denne type metall), eller om det er oljerester som har vært der hele tiden. Og spørsmålet er om jeg skal forsøke å ta det bort, eller bare la det være slik... Jeg tror ikke ølet kommer i kontakt med denne delen. Har ikke merket noen usmak i allefall. Det har aldri vært noen pakning her, forøvrig. Den skrus på en slik og er da tett.

1,5" Tri-Clamp til 1/4" MFL - Ss Brewtech
 
Ok, dumt spørsmål: er det noen 'utløpsdato' på flaskekorker? Venter på Tapcooler i poste og tenkte flaske litt igjen. Korkene på hylla har ligget der i 5ish år...
 
Eg ikke en av greiene med baltisk porter at de, iallefall historisk sett, ikke inneholder ristet malt med skall, altså brown/black malt, rb, osv. Men de baltiske bruker da avskallet røstet malt?
Om du kaldgjærer en stout, blir den da baltisk? Det er vel ikkje så enkelt?

Korriger meg gjerne om eg tar feil og har misforstått:)

Neida, du har rett. Jeg ville ikke ta den vanlige porteroppskrifta mi til dette ølet. Men det skal være noe røstet karakter. Carafa Special er nok det riktige valget, men du kan bruke noe vanlig - men veldig moderat.

Make Your Best Baltic Porter

Så jeg burde nok skrevet at det du får om du gjærer porter'n din med en lagergjær, er noe som ligner en baltisk porter:).
 
Tilbake
Topp