Tråden for dumme spørsmål.

Flott gjærstartertråd du har skrevet @Finn Berger

Vil du skrive noe om hvordan lage stor starter (uten å gå om et ordinært øl) med f eks W34/70?
Utgangspunkt er en pakke gjær, nok spraymalt/vørter, magnetrører som drar 20 liter.
30 liters bøtte på røreren. Evt kolbe(r) hvis nødvendig.
-40 liter dobbelbokk med OG 1.080 skal gjæres på 8 C

Må eplecider gjæres mørkt? Eller kan glassballong stå på lyst rom?

Edit: kan jo alltids dekke til med håndkle, men lar spørsmålet stå.

Heia!
Jeg skal til å brygge Kinn Vintervarmer. I oppskriften står det at man skal ha 250g candi sukker. Det har jeg ikke, men kan jeg bruke brun farin i stedet? Sånt mykt, mørkt sukker fra Dan Sukker. Er det eventuelt noe annet jeg kan bruke i stedet?

Det kan du, men det blir ikke det samme. Hva slags candi er det snakk om? Hvis hvitt, kan du bruke vanlig hvit farin

Ikke verst! Jeg ser jo for meg at det vil sette mer smak enn candi, bare basert på lukten (den deilige, sirupsaktige lukten!). Da prøver jeg det.

Takker for innspill!

Ikke verst! Jeg ser jo for meg at det vil sette mer smak enn candi, bare basert på lukten (den deilige, sirupsaktige lukten!). Da prøver jeg det.

Takker for innspill!
Candisukker er invertsukker som er brunet. Vanlige brune sukker får brunfargen fra melasse (plantematerialet i sukkerrør). Det er ganske stor forskjell, men som Loebrygg sier, er melasse det som vanlig i Old Ale / Vintervarmer.

Tilbake
Topp