Var sikkert fra en av lenkene jaIkke fra meg, håper jeg. Det er fra lodo-nettstedet.
Var sikkert fra en av lenkene jaIkke fra meg, håper jeg. Det er fra lodo-nettstedet.
O2 er jo to tredjedeler av CO2
Både sukkerlake og øl er overført lukket, så det skal ikke være mye O2 der.
Jeg tilsetter dme før det koker, greit å vente til vannet er 50 grader i alle fall, da løser den seg greit opp, tilsetter du etter kok har startet, pass på, da koker det lett over.Har et dumt spørsmål om når/hvordan spraymalt/DME tilsettes når man brygger allgrain (jeg snakker om 3.2 kg i en kjele med ca. 54 liter til kok):
- Kommer det DMS fra spraymalt? I så fall, hvor lenge bør den koke?
- Hvordan best tilsette spraymalt for å unngå klumper og overkoking?
Har et dumt spørsmål om når/hvordan spraymalt/DME tilsettes når man brygger allgrain (jeg snakker om 3.2 kg i en kjele med ca. 54 liter til kok):
- Kommer det DMS fra spraymalt? I så fall, hvor lenge bør den koke?
- Hvordan best tilsette spraymalt for å unngå klumper og overkoking?
Nå vet jeg ikke hvilken spraymalt det er snakk om eller om du har lagt den inn selv, men jeg la merke, etter noen litt vel sterke brygg, at Brewfather hadde satt potensiell sg til 1.038 på Briess Pilsen Light, det er feil, den har et potensiale på 1.046.Tenkte litt på å korte ned koketiden til 30 min som @Finn Berger foreslår over, siden jeg kan kompensere med noe mere DME. Men til min overraskelse, så endret ikke BF kalkulatoren OG (hverken pre/post boil) når jeg reduserte koketiden fra 90 til 30 min. Nå ble jeg skikkelig forvirret.
Tenkte litt på å korte ned koketiden til 30 min som @Finn Berger foreslår over, siden jeg kan kompensere med noe mere DME. Men til min overraskelse, så endret ikke BF kalkulatoren OG (hverken pre/post boil) når jeg reduserte koketiden fra 90 til 30 min. Nå ble jeg skikkelig forvirret.
Mest sannsynlig har du huka av for "calc boil volume" då endrer den vannmengder ut i frå koketid.Tenkte litt på å korte ned koketiden til 30 min som @Finn Berger foreslår over, siden jeg kan kompensere med noe mere DME. Men til min overraskelse, så endret ikke BF kalkulatoren OG (hverken pre/post boil) når jeg reduserte koketiden fra 90 til 30 min. Nå ble jeg skikkelig forvirret.
Mest sannsynlig har du huka av for "calc boil volume" då endrer den vannmengder ut i frå koketid.
OkeyNei, det hadde jeg ikke, men tror jeg bare misforstod hvordan kalkulatoren virker. Jeg hadde lagt inn batch size og pre-boil size. DIsse forandret seg ikke med koketid, siden jeg hadde lagt dem inn manuelt. Så da er jeg tilbake på sporet igjen![]()
Nå vet jeg ikke hvilken spraymalt det er snakk om eller om du har lagt den inn selv, men jeg la merke, etter noen litt vel sterke brygg, at Brewfather hadde satt potensiell sg til 1.038 på Briess Pilsen Light, det er feil, den har et potensiale på 1.046.
Absolutt innaforSpraymalten er Pilsen Light EBC 4 fra BS. I BrewersFriend kalkulatoren (som jeg bruker) ligger den inne med PPG:44.6, så det er vel innafor.
Ligger en Øltid-episode på jutub om denne tanken. Tror ikke begeistringen var overveldende, men sjekk selvNoen som har erfaring med denne koniske gjæringstanken? Kunne tenke meg en sånn da det er litt pain in the ass for å tømme ut de siste gjærings restene fra plastdunken og at det vil bli lettere å røre ut vørteren skikkelig da åpningen er mye større på det koniske karet. Konisk gjæringskar – 30 liter | Alt til hage og utemiljø
Det karet der bruker Øltid til en 2000kr søppelbøtte nåLigger en Øltid-episode på jutub om denne tanken. Tror ikke begeistringen var overveldende, men sjekk selv
Du har jo allerede bestilt, men jeg er foreløpig veldig fornøyd med FermZilla Flat Bottom 30L Fermenter - Ølbrygging ASSer meg selv om etter nytt gjæringskar og bestilte faktisk nettop en 22 liter pet.
Utfordringen med de ser jeg blir renhold, men vi får se hvordan det går
PP bøttene fra Brygselv begynder å bli litt gamle og fått noen "skrubbsår" selv om det ser ut til å ha gått bra så langt. De kan jo fortsatt alltid brukes til skylling og div. evt. Saison..)
Er egentlig ikke så interessert i disse trykkkara, vil gjerne ha mulighet til å tappe direkte på flaske og det er vil ikke mulig med disse? (dessuten syntes jeg de er litt stygge, litt viktig i liten leilighet)
Ståltankene til SS Brewtech er også fristende, men selvfølgelig dyrere
Du har jo allerede bestilt, men jeg er foreløpig veldig fornøyd med FermZilla Flat Bottom 30L Fermenter - Ølbrygging AS
Den er ikke ment for trykk, tåler vel sånn 0,2 bar, men den gjør det veldig enkelt i forhold til rengjøring og lukket overføring til fat om man kjøper nytt lokk.
Husket du kran nøkkel til pet'en
Edit: Rengjøring av pet'en blir nok greiere med en av disse Carboy Cleaner til drill - BryggSelv
@Finn Berger har jo 4 av de og han flasker vel alt ølet sitt så vil tro de fungerer fint til det selv om han nok stikker om det meste, det jeg vet er at du må nok finne en måte å tilte de på for kranen blir sittende ganske høyt. Jeg har ikke flasket fra det karet enda, men har fatet og kan si at siden kranen sitter så høyt som den gjør og vinkelen blir skarp, får jeg med meg 97% av ølet før bunnfallet i det hele tatt nærmer seg tappekranen.men mesteparten av ølla mine vil fortsatt gå direkte på flaske, så er den egnet for det?
Man må jo uansett altid ha mer enn ett gjæringskar
og alltid tiltalende med gjennomsiktig PET og smal åpning for tørrhumle
Jeg kjøpte Fermenter King Junior på lanseringstilbud til 498,- som gjæringskar nr 2. Har gjæret de første batchene i den med blow-off slange tredd rett nedpå ball lock ventil uten poppet, og fyller på flasker med å sette blow-off slange på CO2 regulator og slange fra øl-ut til tappestang. Gjæringskar nr 1 hos meg er SS Brewtech Brew Bucket Mini kjøpt på tilbud.Er egentlig ikke så interessert i disse trykkkara, vil gjerne ha mulighet til å tappe direkte på flaske og det er vil ikke mulig med disse? (dessuten syntes jeg de er litt stygge, litt viktig i liten leilighet)
Ståltankene til SS Brewtech er også fristende, men selvfølgelig dyrere