Tråden for dumme spørsmål.

Fyll flaskene med varmt vann, få av etiketten. Jeg "skjærer inn langsmed kanten", det blir mer som å flå; jeg skraper ikke. Så bruker jeg husholdningspapir og matolje. Når flaska er varm, er limet mjukere, og det går greit å få den helt fri for lim, sjøl om du må holde på litt. Ta et godt tak rundt halsen på flaska med den ene hånda, og med den andre klemmer du husholdningspairet fast. Så vrir og gnir du. Til slutt vasker jeg vekk olja med zalo.
Forsøkte med matolje en gang, følte ikke det gikk så bra, skal gi det et forsøk til. Vann i flasken var smart.

Får teste å nuke flasken i microen også se om det funker :D
 
Jeg gjorde en superdeal på en topsflo TD5 for noen dager siden(mange takk @RayOlav), men jeg har altså ikke fulgt med.... igjen. Pumpa har hann NPT gjenger og camlock koblingene jeg har kjøpt er hunn BSP :oops:

Vil dette bli tett med gjengeteip? Jeg skulle vaske pumpa og prøve den koblet på bryggemaskinen, men etter en stund så begynte den ene koblingen å lekke...

Hva er beste måte å løse dette på? Jeg ser jeg kan få FPT nippler, men vil gjerne ha camlock.
 
Sist redigert:
Er det en slik du ser etter @Kloakk ?
Ja det stemmer, er ute etter type A, som jeg så de hadde og som jeg fant andre steder også etter litt gnoming på nettet. Saken er den at jeg gjerne skulle brygget i morra :oops:

Etter å ha gnomet yttligere så har jeg kommet fram til dette:

NPT (National Pipe Tapered)
FPT (Female pipe thread)
MPT (Male pipe thread)

Fra hjemmesiden hvor jeg kjøpte mine:
"Gjengedimensjon: 1/2" BSP.
Kompatibel med 1/2" NPT dersom du benytter gjengetape."


Har jeg da forstått det sånn at jeg kan benytte de jeg allerede har så lenge jeg bruker nok gjengeteip?
 
De er ikke kompatible. Det at du klarer å få det tett hvis det ikke er noe spesielt trykk kan så være, men gjengeoppbyggingen er forskjellig. NPT forsegler på gjengene og der brukes det gjengetape. BSP forsegler med å bruke en pakning ie dowty ring eller at det at det forsegles ved metall mot metall ved at enden er konet hver sin vei (han/hun). Finnes jo overganger fra NPT til BSP som sikkert Biltema eller andre med litt vareutvalg har.
 
De er ikke kompatible. Det at du klarer å få det tett hvis det ikke er noe spesielt trykk kan så være, men gjengeoppbyggingen er forskjellig. NPT forsegler på gjengene og der brukes det gjengetape. BSP forsegler med å bruke en pakning ie dowty ring eller at det at det forsegles ved metall mot metall ved at enden er konet hver sin vei (han/hun). Finnes jo overganger fra NPT til BSP som sikkert Biltema eller andre med litt vareutvalg har.
Takk for svar... Da får jeg vel bruke den gamle pumpa og bestille nye, nedtur :confused:
 
Jeg gjorde en superdeal på en topsflo TD5 for noen dager siden(mange takk @RayOlav), men jeg har altså ikke fulgt med.... igjen. Pumpa har hann NPT gjenger og camlock koblingene jeg har kjøpt er hunn BSP :oops:

Vil dette bli tett med gjengeteip? Jeg skulle vaske pumpa og prøve den koblet på bryggemaskinen, men etter en stund så begynte den ene koblingen å lekke...

Hva er beste måte å løse dette på? Jeg ser jeg kan få FPT nippler, men vil gjerne ha camlock.
Det kommer an på dimensjonen, opp til 1/2" pleier å gå fint.
 
Det kommer an på dimensjonen, opp til 1/2" pleier å gå fint.
Hmmm, ja det er 1/2", men det er jo noe jeg bruker hver gang jeg brygger, gjerne i et par timer, så en lekkasje ville vært utrolig kjedelig... Jeg var egentlig klar til å bestille 2 nye fra brewpi store, men frakten var forferdelig... Så tenkte gå over hele bryggeriet her å se om jeg trenger noen flere duppedingser før jeg gjør en evt bestilling :p
 
Jeg gjorde en superdeal på en topsflo TD5 for noen dager siden(mange takk @RayOlav), men jeg har altså ikke fulgt med.... igjen. Pumpa har hann NPT gjenger og camlock koblingene jeg har kjøpt er hunn BSP :oops:

Vil dette bli tett med gjengeteip? Jeg skulle vaske pumpa og prøve den koblet på bryggemaskinen, men etter en stund så begynte den ene koblingen å lekke...

Hva er beste måte å løse dette på? Jeg ser jeg kan få FPT nippler, men vil gjerne ha camlock.
Har koblet mange av de om hverandre, har aldri hatt problemer etter noen gode runder med gjengeteip. Har en del "1/2 koblinger
 

Vedlegg

  • Screenshot_20220117-140808_Messages.jpg
    Screenshot_20220117-140808_Messages.jpg
    851,2 KB · Sett: 27
Sist redigert:
Har koblet mange av de om hverandre, har aldri hatt problemer etter noen gode runder med gjengeteip. Har en del "1/2 koblinger
Hellige koblingland. Skjønner, kanskje ta en prøverunde med vann igjen da før jeg bestiller nye. Syns jo selv det virker tett og stramt etter ny gjengeteip og strammet med mer enn håndkraft.

Jeg må bare spørre, hvordan vasker og skyller du den doningen der?
 
Hellige koblingland. Skjønner, kanskje ta en prøverunde med vann igjen da før jeg bestiller nye. Syns jo selv det virker tett og stramt etter ny gjengeteip og strammet med mer enn håndkraft.

Jeg må bare spørre, hvordan vasker og skyller du den doningen der?
Ja en må stramme godt til. Vasking går greit, meskekjelen til høyre kobles av og vaskes mens det kokes i venstre kjele midten er jo grei siden det er skyllevann, kokekjele til venstre kobles av og vaskes. Kobler hele ledningsnettet med rims og alt til en dykkpumpe og sirkulerer gjennom med pwb som står i en dunke, skyller gjennom med vann tilslutt som fint kan holde varmen med rimsen i sløyfa. Ligger inne med 2 motstrømskjølere også, så det blir noen meter.. Bryggedagen tar 6-8 timer ferdig vaska.
 
Ja en må stramme godt til. Vasking går greit, meskekjelen til høyre kobles av og vaskes mens det kokes i venstre kjele midten er jo grei siden det er skyllevann, kokekjele til venstre kobles av og vaskes. Kobler hele ledningsnettet med rims og alt til en dykkpumpe og sirkulerer gjennom med pwb som står i en dunke, skyller gjennom med vann tilslutt som fint kan holde varmen med rimsen i sløyfa. Ligger inne med 2 motstrømskjølere også, så det blir noen meter.. Bryggedagen tar 6-8 timer ferdig vaska.
Jøss, bytter du vann mange ganger i løpet av skyllingen, jeg tør ikke engang å bruke bucketblasteren til noe annet enn vask og heller skylle for hånd pga en, kanskje forutinntatt, frykt om rester fra vaskemiddelet.
 
Tilbake
Topp