Tråden for dumme spørsmål.

Her kommer et spørsmål som det sikkert kommer mange svaralternativer til.

Jeg brygget en veldig tørrhumlet ipa.
I redsel for å få oksidert ipa ble det brukt askorbinsyre som antioksidant (tilsatt sammen med tørrhumle).
Det ble også brukt oksygenabsorberende korker, samt tappet rett fra karet og på flaske med sukkerbit.

Alt har gått strålende! Sålangt.

Nå skalndet smakes etter 2 ukers flaskekarbonering og 3 uker kald lagring.
1/3 av alle flaskene er litt annerledes.
Hoveddelen av føaskene er helt perfekte! Ingen u-noter, eller daff aroma. Rett og slett nydelig Neipa.

Men 30% av de som er åpnet hittil virker litt annerledes. De er litt daffere i aromaen. Ikke så lovlige og friske. De mangler rett og slett mye av tørrhumle preget. Smaken, kullsyra, utseende og alt er likt.

Det er jo nærliggende å tro at dette er infisert. Men da må det ha skjedd etter gjæringskaret. Og flaskene var flett nye. Vasket i krystallsoda og starsan rett før tapping. Jeg er svært nøye med renhold og har enda ikke hatt noe infisert.

Noen teori om hvorfor disse 30% er daffe i lukta?

(Ikke missforstå meg, de smaker fortsatt godt)
 
Her kommer et spørsmål som det sikkert kommer mange svaralternativer til.

Jeg brygget en veldig tørrhumlet ipa.
I redsel for å få oksidert ipa ble det brukt askorbinsyre som antioksidant (tilsatt sammen med tørrhumle).
Det ble også brukt oksygenabsorberende korker, samt tappet rett fra karet og på flaske med sukkerbit.

Alt har gått strålende! Sålangt.

Nå skalndet smakes etter 2 ukers flaskekarbonering og 3 uker kald lagring.
1/3 av alle flaskene er litt annerledes.
Hoveddelen av føaskene er helt perfekte! Ingen u-noter, eller daff aroma. Rett og slett nydelig Neipa.

Men 30% av de som er åpnet hittil virker litt annerledes. De er litt daffere i aromaen. Ikke så lovlige og friske. De mangler rett og slett mye av tørrhumle preget. Smaken, kullsyra, utseende og alt er likt.

Det er jo nærliggende å tro at dette er infisert. Men da må det ha skjedd etter gjæringskaret. Og flaskene var flett nye. Vasket i krystallsoda og starsan rett før tapping. Jeg er svært nøye med renhold og har enda ikke hatt noe infisert.

Noen teori om hvorfor disse 30% er daffe i lukta?

(Ikke missforstå meg, de smaker fortsatt godt)
En infeksjon på flaske gir ofte gushere/geysirer og en tydelig sur smak. Og den bruker gjerne ganske lang tid på å utvikle seg. Tror ikke jeg ville konkludert riktig enda. Har ingen teori om hvorfor 30 % har mindre aroma. Noen mener at oxy-kapsler dreper humlearoma, men vet ikke om det er noe forskning bak det.
 
Ser i en del oppskrifter at ølet skal over på Secondary fermenter etter hovedgjæringen, jeg har aldri brukt to gjæringsdunker for ett brygg.
Modner alltid i fat/flasker. Holder ikke det? Hva går jeg evt. glipp av?
 
Ser i en del oppskrifter at ølet skal over på Secondary fermenter etter hovedgjæringen, jeg har aldri brukt to gjæringsdunker for ett brygg.
Modner alltid i fat/flasker. Holder ikke det? Hva går jeg evt. glipp av?
De fleste har vel gått bort fra det? Det er vel i enkelte tilfeller hvor det tilsettes bær/eik o.l og man vil flytte ølet vekk fra bærene/eika eller når man vil vekk fra gjærkaka for å tilsette brett og andre ymse saker det kan ha en fordel.
 
Her kommer et spørsmål som det sikkert kommer mange svaralternativer til.

Jeg brygget en veldig tørrhumlet ipa.
I redsel for å få oksidert ipa ble det brukt askorbinsyre som antioksidant (tilsatt sammen med tørrhumle).
Det ble også brukt oksygenabsorberende korker, samt tappet rett fra karet og på flaske med sukkerbit.

Alt har gått strålende! Sålangt.

Nå skalndet smakes etter 2 ukers flaskekarbonering og 3 uker kald lagring.
1/3 av alle flaskene er litt annerledes.
Hoveddelen av føaskene er helt perfekte! Ingen u-noter, eller daff aroma. Rett og slett nydelig Neipa.

Men 30% av de som er åpnet hittil virker litt annerledes. De er litt daffere i aromaen. Ikke så lovlige og friske. De mangler rett og slett mye av tørrhumle preget. Smaken, kullsyra, utseende og alt er likt.

Det er jo nærliggende å tro at dette er infisert. Men da må det ha skjedd etter gjæringskaret. Og flaskene var flett nye. Vasket i krystallsoda og starsan rett før tapping. Jeg er svært nøye med renhold og har enda ikke hatt noe infisert.

Noen teori om hvorfor disse 30% er daffe i lukta?

(Ikke missforstå meg, de smaker fortsatt godt)

Enig med Holmentoppen, vent og se hva som skjer. Du kan vel uansett ikke gjøre noe for å redde de nå.
Sånn umiddelbart tenker jeg begynnende oksidering eller infeksjon, men det finner du ut av etter hvert (om de overlever så lenge da :))
 
Hei hva har jeg brygga er det IPA eller APA?

4.5 kg Fuglsang Pale Ale
0.5 kg Fuglsang Münchener
0.4 kg Melano Light
0.2 kg Wheat Blanc
0.2 kg Melano
0.2 kg Cara Blond
Samlet farge: 17 EBC

10g mosaic 60min
40g mosaic 15min
70g mosaic 0min
80g mosaic tørr
 
Hei hva har jeg brygga er det IPA eller APA?

4.5 kg Fuglsang Pale Ale
0.5 kg Fuglsang Münchener
0.4 kg Melano Light
0.2 kg Wheat Blanc
0.2 kg Melano
0.2 kg Cara Blond
Samlet farge: 17 EBC

10g mosaic 60min
40g mosaic 15min
70g mosaic 0min
80g mosaic tørr

Det er opp til deg. Hva smaker det?
IBU? OG/FG? Ser mest ut som IPA hvis det er 80 g tørrhumle på 20 liter
 
Tilbake
Topp