Tråden for dumme spørsmål.

Ser ut som ph ble litt høyere enn forventet, men det er sikkert min skyld :)
Trur jeg ville stole mer på deg enn på hukommelsen min:p.

Nja, forresten. Hukommelsen er kanskje OK. Det var visst dette jeg hadde lest: http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?t=641#p7805 Her er det et par stykker som opplever lavere pH.

Nå driver ikke jeg og beregner pH, jeg har en sånn ganske god omtrentlig følelse for hva som trengs. Så da jeg brukte det, ville jeg antakelig ikke lagt merke til at jeg fikk litt lavere pH.
 
Hvis jeg fukter maltet før kverning, går det da greit å kverne en dag eller to før brygging?
Jeg er ikke enig med @Holmentoppen der. Det er en ganske liten mengde vann vi snakker om (1 dl fordelt på 5 kg).

Kai Troester sier det samme: "Can conditioned malt be crushed the night before brewing?: Yes it can. The added moisture is not enough to cause spoilage." (https://braukaiser.com/wiki/index.php/Malt_Conditioning)

Jeg fukter alltid maltet før kverning, men har ikke prøvd å la det ligge. Men det virker på ingen måte fuktig - eller fuktigere enn tørrkverna malt - så jeg hadde altså ikke hatt betenkeligheter med å lagre det.
 
Jeg er ikke enig med @Holmentoppen der. Det er en ganske liten mengde vann vi snakker om (1 dl fordelt på 5 kg).

Kai Troester sier det samme: "Can conditioned malt be crushed the night before brewing?: Yes it can. The added moisture is not enough to cause spoilage." (https://braukaiser.com/wiki/index.php/Malt_Conditioning)

Jeg fukter alltid maltet før kverning, men har ikke prøvd å la det ligge. Men det virker på ingen måte fuktig - eller fuktigere enn tørrkverna malt - så jeg hadde altså ikke hatt betenkeligheter med å lagre det.
Jeg fukter ikke maltet, så har skal ikke være påståelig.

Men en kjapp risiko/nytte analyse viser at en betydelig risiko (ødelagt malt) satt opp mot en minimal nytte (mindre støv) borger for at man ikke bør ta sjansen (selv om risikoen vurderes som lav) ;) Ja, jeg kommer fra en famile av forsikringsfolk.
 
Grunnen til at jeg spurte er at jeg satte en gjærstarter på onsdag med tanke på å brygge på søndag. Den har faktisk fortsatt krausen, men den må nesten være ferdig i ettermiddag. Den eneste dagen jeg i utgangspunktet kunne fått til brygging denne uken er i morgen, og da kun hvis meskevannet er varmt når jeg kommer fra jobb slik at det kan meske under middagen.
Da må jeg med andre ord kverne i dag. Har ikke fuktet før, men det virker såpass lurt at jeg vil prøve det.
 
Grunnen til at jeg spurte er at jeg satte en gjærstarter på onsdag med tanke på å brygge på søndag. Den har faktisk fortsatt krausen, men den må nesten være ferdig i ettermiddag. Den eneste dagen jeg i utgangspunktet kunne fått til brygging denne uken er i morgen, og da kun hvis meskevannet er varmt når jeg kommer fra jobb slik at det kan meske under middagen.
Da må jeg med andre ord kverne i dag. Har ikke fuktet før, men det virker såpass lurt at jeg vil prøve det.
Hvordan har du stilt mølla? Jeg har gått ned til 0,9 mm med fukta malt, fra 2,1 med tørt. Og har nok fått litt bedre utbytte som følge av det.

Hvis du har litt problemer med å få mølla til å ta tak i maltet når du starter kverninga, bør du ha en neve tørr malt som du kjører i først. Fukta malt er antakelig glattere, slik at kverna har vanskeligere får å gripe tak i den. Men når du først er i gang, er det ikke noe problem.
 
Grunnen til at jeg spurte er at jeg satte en gjærstarter på onsdag med tanke på å brygge på søndag. Den har faktisk fortsatt krausen, men den må nesten være ferdig i ettermiddag. Den eneste dagen jeg i utgangspunktet kunne fått til brygging denne uken er i morgen, og da kun hvis meskevannet er varmt når jeg kommer fra jobb slik at det kan meske under middagen.
Da må jeg med andre ord kverne i dag. Har ikke fuktet før, men det virker såpass lurt at jeg vil prøve det.
Dersom @Finn Berger sitt forslag ikke fungerer. Kjør gjennom 2 ganger. Første gang med ca 1,5 mm åpning. Andre gang på 0.9 mm.

Hadde problemer med å få mølla til å ta før jeg begynte med denne metoden. Dette fungerer hver gang uten problemer.
 
Jeg har fuktet og kværnet kvelden før bryggedag endel ganger.
Kan ikke si jeg merket usmak pga det.
Men jeg likte det ikke og har derfor sluttet å fukte.
 
Et dumt spørsmål om øl, men ikke brygging: For litt over et år sia hadde jeg corona, og alt av smaks- og luktesans tok kvelden. Nå har jeg fått omikron i hus, og må vel regne med en runde sjøl, på tross av et par doser vaksine etter sjukdom. Noen som har erfaring og veit om jeg burde passe på å smake det jeg vil smake nå, før det slår inn?
 
Hvordan har du stilt mølla? Jeg har gått ned til 0,9 mm med fukta malt, fra 2,1 med tørt. Og har nok fått litt bedre utbytte som følge av det.

Hvis du har litt problemer med å få mølla til å ta tak i maltet når du starter kverninga, bør du ha en neve tørr malt som du kjører i først. Fukta malt er antakelig glattere, slik at kverna har vanskeligere får å gripe tak i den. Men når du først er i gang, er det ikke noe problem.
Jeg har nå stilt den på 0.9, mølla mi har AWD så tror det skal hå greit.

Gjæren min er fortsatt ikke ferdig, så det blir nok ikke før til helgen uansett.
 
Et dumt spørsmål om øl, men ikke brygging: For litt over et år sia hadde jeg corona, og alt av smaks- og luktesans tok kvelden. Nå har jeg fått omikron i hus, og må vel regne med en runde sjøl, på tross av et par doser vaksine etter sjukdom. Noen som har erfaring og veit om jeg burde passe på å smake det jeg vil smake nå, før det slår inn?
Guttungen lå flat forrige søndag, og det viste seg å være Covid (vet ikke hvilken variant, men antagelig omikron gitt smittebildet i Oslo). Men ingen andre i familien ble smittet. Har imidlertid fått med meg at noen beholder smak og luktesans, guttungen sa den var dårlig i noen dager … -
 
Et dumt spørsmål om øl, men ikke brygging: For litt over et år sia hadde jeg corona, og alt av smaks- og luktesans tok kvelden. Nå har jeg fått omikron i hus, og må vel regne med en runde sjøl, på tross av et par doser vaksine etter sjukdom. Noen som har erfaring og veit om jeg burde passe på å smake det jeg vil smake nå, før det slår inn?
Jeg har hørt at du er mindre utsatt for å miste smak og lukt med omikron.

Men man kan aldri vite hva som venter rundt neste hjørne, så covid eller ikke; sørg for å få smake det du vil smake snøggast råd:).
 
.
Hvis jeg ikke går på samme smellen som forrige gang skal jeg være glad. Kulest om jeg ikke blir smitta, selvsagt, men om jeg beholder smaks- og luktesans skal jeg være veldig fornøyd. Det var bra kjedelig.
Det er nok hva jeg er mest redd for om jeg skulle ramle borti å bli smitta. Men som Finn sier, har ikke hørt om noen som mista smak og lukt av den foreløpig siste kjenningen fra det greske alfabet. Så er det og slik at om man tetner til i nesehulen av snørr, så mister man luktesans helt eller delvis uansett hvilket forkjølelses/koronavirus som står bak ugjerningen. Ikke bare er det kjipt å miste lukt, men det er jo og hva som trigger en del av spyttproduksjone så når man spiser noe smakløst vil det følgelig bli tørrere og karbohydrater kan nok da heller føre til økt midjemål enn økt energi.

Kona til en venn her har avlagt positiv prøve på folkefienden. Syk i to-tre dager, så noenlunde frisk igjen. Han er en ølhund og en svirebror som ofte er med når det er aktivitet i bryggeriet. Følgelig skeptisk han og da, om/hvis/når det skulle slå til hos han. Det river gjennom befolkninga nå og hvis man skal tro at der er noe mørketall i tillegg til hva man måler med tester (om de skal stoles på da - har hørt om både hunder og fanta exotic flasker som avgir positive prøver) så kan man vel ikke være langt unna at hele landet snart har vært utsatt for smitten. Det er jo ikke alle det biter på, grunnet flere variabler enn vaksinestatus. DNA og blodtype, samt tidligere coronavirus (influensa-varianter og enkelte forkjølelsesvirus) gir også noe immunitet. Vi får tro det er over nå etter sommeren.
 
En batch med OG 1.065, mesket på 66c og gjæres med Nottingham. Brewfather beregner 73% utgjæring, Etter 9 dager har Nottingham tatt denne ned 84%, dvs 1.010 istedet for 1.016. Har stått på ca 20 C mesteparten av tida. I vørterprøven kjenner jeg et ganske tydelig alkoholstikk, dessverre. Er dette noe jeg kan forvente gjæra eller tida vil rydde opp i? Har økt temperaturen til 21.5 for å hjelpe til i ryddejobben
 
Prøvde nettopp Nottingham tørrgjær selv for første gang - gjæret ut 78.9% med ~ 67 C mesketemp. Reagerte litt på at det var oppgitt lavt i BF - ligger inne høyere på Beer Mavericks
 
Tilbake
Topp