Tråden for dumme spørsmål.

Utvikler ferdig flasket/fatet øl mye smaker når det oppbevares i kjøleskap etter et par uker i romtemp?
Det avhenger mye av hvilken ølstil som er flasket. Øl er som andre næringsmidler – det modnes og forderves raskere i varme omgivelser. De fleste lagerøl bør lagres (duh) kaldt for å slipe bort det ”grønne” preget. Mørke og sterke øl bør også lagres lenge. Men ofte er en kjølig kjeller et godt alternativ til kjøleskap. Humledrevne øl nytes best relativt raskt etter tapping.
 
Har surret sammen en pale ale resteoppskrift som gamlingen skal brygge.

25 liter og 1056

Holder en pakke Nottingham eller bruke 3 pakker Köln?
 
Hvordan, og når tid tørrhumla du? Etter å ha hatt noen oksiderte IPAer ved tidlige forsøk, humler jeg nå like etter stormgjæringa avtar.
Jeg også. Ble tørrhumlet på dag nr 4. Og tatt ut dag nr 7. Gjæret så noen dager til. Askorbinsyra ble tilsatt sammen med tørrhunlen dag nr 4. Virker som det fungerte kjempebra! Det hindret ikke gjæringen i å fortsette. Askorbinsyre er litt som svovel. Det binder seg til oksygen og hindrer oksidasjon. Mye brukt under produksjon av eplejuice osv. Er et veldig rinlig og enkelt tiltak mot oksidasjon jeg har brukt under ciderproduksjon mye.
 
20220121_224721.jpg

Her sliter jeg litt.
Laget kydret juleøl av en oppskrift fra Nøgene Ø.

Gjæring er nå ferdig, har ikke coldcrashet.

Ibu på 37, så det er brukt litt humle under kok, men jeg følte av whirlflock felte ut mesteparten av dette på silbunnen. Jeg får fortsatt 8-10 liter med sediment/grums på bunnen. Ingen stor krise, men dumt å kaste 6 liter øl i vasken bare fordi at det var mye bunnfall.

Noen som vet hvorfor jeg har så vanvittig mye bunnfall?

Sist brugget jeg er ipa med høyere ibu, mer humle, samt masse tørrhumle, og den ga svært lite bunnfall.

Syntes dette er merkelig. Har brukt s-04 gjær om det har noe å si.

Teorier eller løsningsforslag?
 
Vis vedlegget 55336

Her sliter jeg litt.
Laget kydret juleøl av en oppskrift fra Nøgene Ø.

Gjæring er nå ferdig, har ikke coldcrashet.

Ibu på 37, så det er brukt litt humle under kok, men jeg følte av whirlflock felte ut mesteparten av dette på silbunnen. Jeg får fortsatt 8-10 liter med sediment/grums på bunnen. Ingen stor krise, men dumt å kaste 6 liter øl i vasken bare fordi at det var mye bunnfall.

Noen som vet hvorfor jeg har så vanvittig mye bunnfall?

Sist brugget jeg er ipa med høyere ibu, mer humle, samt masse tørrhumle, og den ga svært lite bunnfall.

Syntes dette er merkelig. Har brukt s-04 gjær om det har noe å si.

Teorier eller løsningsforslag?
Men, selv om du får mye bunnfall, om du har mulighet til kaldkræsj så vil du jo ikke miste 10 liter med øl, da legger det seg på bunn og alt over er jo øl.

Sånn utover det så er det vanlige å la ting i kokekjele få bunnfelle 1 time før du overfører til gjæringskar.
 
Men, selv om du får mye bunnfall, om du har mulighet til kaldkræsj så vil du jo ikke miste 10 liter med øl, da legger det seg på bunn og alt over er jo øl.

Sånn utover det så er det vanlige å la ting i kokekjele få bunnfelle 1 time før du overfører til gjæringskar.
Aaah, da har jeg lært noe i dag også. Jeg lot det kun bunnfalle i ca 30 sekunder etter nedkjøling i kokekjele før keg tappet på gjæringsfat.

Ikke har jeg kaldkræsjet heller, men dette skal prøves nå!
 
Aaah, da har jeg lært noe i dag også. Jeg lot det kun bunnfalle i ca 30 sekunder etter nedkjøling i kokekjele før keg tappet på gjæringsfat.

Ikke har jeg kaldkræsjet heller, men dette skal prøves nå! Noen som vet hvor lenge det må stå kaldt?
2-3 døgn burde holde, unngå at du får suckback. Og skal du la det bunnfelle i kokekjelen, forsikre deg om at ikke uønskede organismer slipper til :)
 
Hvordan er det med tørrgjær, pitcher man den direkte fra kjøleskapet, eller bør pakkene få temperere seg først? Eventuelt hvor lenge?
 
Heisann!

Jeg har et kanskje litt dumt spørsmål som kanskje er litt dårlig stilt, men jeg er som mange andre blitt interessert i fanging av villgjær og kveik og litt mer gammeldagse gjærmetoder. Slik jeg forstår av det jeg leser har slurryen som er på bunn av gjærkaret et begrenset antall gjenbruk, men f. eks. kveik holder det gående i lang tid, akkurat som en surdeig man bruker til baking. Jeg har hatt en surdeig gående i årevis. Målet mitt er å prøve å fange en villgjær og prøve å gjenbruke den "for alltid" og utvikle min helt egen. Vil den ikke da til slutt bli en slags kveik? Kan ikke ølgjær mates og tas vare på på samme måte som en surdeig?

Hva er det her jeg ikke forstår? Føler det mangler en bit med informasjon inni der. Eller kanskje det er bedre å spørre: Kan jeg lage kveik av villgjær med nok tid og kjærlighet?
 
Har akkurat kjøpt en 500g pakke med W-34/70. Her skal det brygges lager. Hva er beste praksis for å unngå kontaminasjon under a) tilsetning til vørter og b) oppbevaring?
 
Har akkurat kjøpt en 500g pakke med W-34/70. Her skal det brygges lager. Hva er beste praksis for å unngå kontaminasjon under a) tilsetning til vørter og b) oppbevaring?
Har du en vakumerer? I så fall ville jeg veid opp porsjoner nå, sånn at du slipper å åpne og lukke den samme pakninga flere ganger.

Ellers er det vel ikke noe spesielt annet å gjøre enn å desinfisere det som kan desinfiseres, og unngå at gjæren blir stående utildekka? Men det har du vel sikkert tenkt sjøl;).
 
Påvirker Antioxin i mesk ph eller andre mineraltilsetninger? Prøver i mesk for første gang nå
I Brewfather ser det ikke ut som det påvirker mengde av andre tilsetninger...
 
Tilbake
Topp