Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Går fint rett fra kjøleskap.Hvordan er det med tørrgjær, pitcher man den direkte fra kjøleskapet, eller bør pakkene få temperere seg først? Eventuelt hvor lenge?
Går fint rett fra kjøleskap.Hvordan er det med tørrgjær, pitcher man den direkte fra kjøleskapet, eller bør pakkene få temperere seg først? Eventuelt hvor lenge?
Ser ut som ph ble litt høyere enn forventet, men det er sikkert min skyldLurer på om ikke askorbinsyra senker pH'en litt - men det er ubetydelig.
Trur jeg ville stole mer på deg enn på hukommelsen min.Ser ut som ph ble litt høyere enn forventet, men det er sikkert min skyld
Jeg ville ikke gjort det, tror jeg. Om man fukter malt vil det antagelig kunne føre til en oppblomstring av melkesyre-bakteriene som det er enormt mye av i malt. Tror rett og slett det er en fare for at maltet surner.Hvis jeg fukter maltet før kverning, går det da greit å kverne en dag eller to før brygging?
Jeg er ikke enig med @Holmentoppen der. Det er en ganske liten mengde vann vi snakker om (1 dl fordelt på 5 kg).Hvis jeg fukter maltet før kverning, går det da greit å kverne en dag eller to før brygging?
Jeg fukter ikke maltet, så har skal ikke være påståelig.Jeg er ikke enig med @Holmentoppen der. Det er en ganske liten mengde vann vi snakker om (1 dl fordelt på 5 kg).
Kai Troester sier det samme: "Can conditioned malt be crushed the night before brewing?: Yes it can. The added moisture is not enough to cause spoilage." (https://braukaiser.com/wiki/index.php/Malt_Conditioning)
Jeg fukter alltid maltet før kverning, men har ikke prøvd å la det ligge. Men det virker på ingen måte fuktig - eller fuktigere enn tørrkverna malt - så jeg hadde altså ikke hatt betenkeligheter med å lagre det.
Hvordan har du stilt mølla? Jeg har gått ned til 0,9 mm med fukta malt, fra 2,1 med tørt. Og har nok fått litt bedre utbytte som følge av det.Grunnen til at jeg spurte er at jeg satte en gjærstarter på onsdag med tanke på å brygge på søndag. Den har faktisk fortsatt krausen, men den må nesten være ferdig i ettermiddag. Den eneste dagen jeg i utgangspunktet kunne fått til brygging denne uken er i morgen, og da kun hvis meskevannet er varmt når jeg kommer fra jobb slik at det kan meske under middagen.
Da må jeg med andre ord kverne i dag. Har ikke fuktet før, men det virker såpass lurt at jeg vil prøve det.
Dersom @Finn Berger sitt forslag ikke fungerer. Kjør gjennom 2 ganger. Første gang med ca 1,5 mm åpning. Andre gang på 0.9 mm.Grunnen til at jeg spurte er at jeg satte en gjærstarter på onsdag med tanke på å brygge på søndag. Den har faktisk fortsatt krausen, men den må nesten være ferdig i ettermiddag. Den eneste dagen jeg i utgangspunktet kunne fått til brygging denne uken er i morgen, og da kun hvis meskevannet er varmt når jeg kommer fra jobb slik at det kan meske under middagen.
Da må jeg med andre ord kverne i dag. Har ikke fuktet før, men det virker såpass lurt at jeg vil prøve det.
Jeg har nå stilt den på 0.9, mølla mi har AWD så tror det skal hå greit.Hvordan har du stilt mølla? Jeg har gått ned til 0,9 mm med fukta malt, fra 2,1 med tørt. Og har nok fått litt bedre utbytte som følge av det.
Hvis du har litt problemer med å få mølla til å ta tak i maltet når du starter kverninga, bør du ha en neve tørr malt som du kjører i først. Fukta malt er antakelig glattere, slik at kverna har vanskeligere får å gripe tak i den. Men når du først er i gang, er det ikke noe problem.
Guttungen lå flat forrige søndag, og det viste seg å være Covid (vet ikke hvilken variant, men antagelig omikron gitt smittebildet i Oslo). Men ingen andre i familien ble smittet. Har imidlertid fått med meg at noen beholder smak og luktesans, guttungen sa den var dårlig i noen dager … -Et dumt spørsmål om øl, men ikke brygging: For litt over et år sia hadde jeg corona, og alt av smaks- og luktesans tok kvelden. Nå har jeg fått omikron i hus, og må vel regne med en runde sjøl, på tross av et par doser vaksine etter sjukdom. Noen som har erfaring og veit om jeg burde passe på å smake det jeg vil smake nå, før det slår inn?
Jeg har hørt at du er mindre utsatt for å miste smak og lukt med omikron.Et dumt spørsmål om øl, men ikke brygging: For litt over et år sia hadde jeg corona, og alt av smaks- og luktesans tok kvelden. Nå har jeg fått omikron i hus, og må vel regne med en runde sjøl, på tross av et par doser vaksine etter sjukdom. Noen som har erfaring og veit om jeg burde passe på å smake det jeg vil smake nå, før det slår inn?
Det er nok hva jeg er mest redd for om jeg skulle ramle borti å bli smitta. Men som Finn sier, har ikke hørt om noen som mista smak og lukt av den foreløpig siste kjenningen fra det greske alfabet. Så er det og slik at om man tetner til i nesehulen av snørr, så mister man luktesans helt eller delvis uansett hvilket forkjølelses/koronavirus som står bak ugjerningen. Ikke bare er det kjipt å miste lukt, men det er jo og hva som trigger en del av spyttproduksjone så når man spiser noe smakløst vil det følgelig bli tørrere og karbohydrater kan nok da heller føre til økt midjemål enn økt energi.Hvis jeg ikke går på samme smellen som forrige gang skal jeg være glad. Kulest om jeg ikke blir smitta, selvsagt, men om jeg beholder smaks- og luktesans skal jeg være veldig fornøyd. Det var bra kjedelig.